Honda CR-V hybrid – Norgesfavoritt!

 

Honda faser ut dieselmotoren i CR-V, og inn kommer en hybridlinje. Honda har bred erfaring med hydrid i andre modeller, men dette er første gang vi stifter bekjentskap med denne kombinasjonen i store Honda CR-V.

 

Utviklingen av hybriddrift går i rasende fart og den mest ekstreme racing-motoren til Honda er også hybrid. Formel 1-motoren er valgt av toppteamet Red Bull denne sesongen. Utviklingen fra racing sprer seg nedover i rekkene og teknologien fra denne ekstreme sporten kommer altså på plass i vanlige produksjonsmodeller.

 

 

 

Lavere forbruk

Gulroten for å utvikle nye løsninger innen fremdrift, er uten…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Honda faser ut dieselmotoren i CR-V, og inn kommer en hybridlinje. Honda har bred erfaring med hydrid i andre modeller, men dette er første gang vi stifter bekjentskap med denne kombinasjonen i store Honda CR-V.

 

Utviklingen av hybriddrift går i rasende fart og den mest ekstreme racing-motoren til Honda er også hybrid. Formel 1-motoren er valgt av toppteamet Red Bull denne sesongen. Utviklingen fra racing sprer seg nedover i rekkene og teknologien fra denne ekstreme sporten kommer altså på plass i vanlige produksjonsmodeller.

 

Honda CR-V lader også batteriet på motorvei, her er det nedoverbakke og spart energi vil gi elektrisk fremdrift senere. Bensinforbruket er ikke relevant for vanlig kjøring, dette er en test…

 

 

Lavere forbruk

Gulroten for å utvikle nye løsninger innen fremdrift, er uten tvil lavere forbruk av drivstoff. Dieselmotoren har en fordel på dette feltet. Ved å gå over til bensin må man forsøke andre løsninger. Hondas bensinmotor på 2-liter benytter Atkinson-syklus med kort komprimerings syklus og lang forbrenningssyklus.

Atkinson er det mest effektive systemet med tanke på forbruk, men gir lavt dreiemoment. Ved å kople til en elmotor får man økt dreiemomentet til ønsket nivå, da får man i pose og sekk.

 

Automatgiret blir styrt av trykknapper, forskjellige kjøreprogram velges også fra midtkonsollen.

 

 

Ingen ladehybrid

Særnorske avgifter medfører også at du får hele hybridteknologien gratis siden vanlig CR-V og hybriden koster tilnærmet det samme i Norge, men avgiftsreduksjonen er på kr. 82,540, – i hybridens favør. Dermed får man i praksis hele hybridsystemet gratis, i tillegg vil man merke lavere drivstofforbruk.

Honda CR-V er ikke ladbar, men benytter energi fra brems eller rullemotstand i nedoverbakke til å regenerere strøm til batteriet. Energien brukes til videre fremdrift senere.

Batteriet er faktisk bare på 1,5 kWt og kan sammenlignes med størrelsen på mild hybridsystemene til blant annet Suzuki. Systemet er sømløst og dermed merkes det ikke om bilen drives frem av strøm eller bensin via Hondas i-MMD-system (intelligent multi-mode drive). Systemet genererer 184 hester til sammen.

 

Topputgaven leveres med skinninteriør i kombinasjon med imitert treverk.

 

 

Design

Honda er et merke med tradisjoner og istedenfor å utføre store forandringer, som kunden trolig ikke liker, satser Honda på en naturlig utvikling på designsiden. De første SUV-ene var preget av et kasseformet design med reservehjul på en ekstrem tung bakdør. Dette var den klassiske ur SUV-en som solgte meget godt.

Moderniseringsprosessen utvikles videre og nye Honda CR-V hybrid har flytende linjer og dynamisk design, langt mer strømlinjeformet og tidsriktig i forhold til tidligere modeller. Dette designet inkluderer kontrollen av luftstrømmen under karosseriet. Løsningen forbedrer drivstoffeffektiviteten, minimerer luftmotstand og senker støynivået. Innvendig er alt velkjent, dog med enkelte nye instrumenter til hybriddrift.

 

Enkelte tror muligens at batteriet stjeler plass i baksetet, det er ikke tilfelle. CR-V har god plass til baksetepassasjerer.

 

 

Rolig på veien

Det er ikke lenge siden vi kjørte vanlig Honda CR-V. Hybriden virker roligere på veien – unntatt ved full akselerasjon, forda merker man motorturtallet godt. I vanlig trafikk går veksling mellom el og bensinmotor helt sømløst.

Tidligere kunder vil også sette pris at Honda har beholdt 4×4 systemet intakt med samme kraftoverføring til bakaksel uten å bruke en elektrisk drevet bakaksel. Kjøreopplevelsen og fremkommelighet på snø og dårlige veier blir helt lik eldre modeller, slik at kundene får en velkjent kjøreopplevelse.

 

Honda CR-V har beholdt det tradisjonelle 4×4 på hybriden også, vanlig bakaksel med stikkaksler til hjulene er på plass.

 

 

Typisk Honda…

Dette er helt typisk Honda. Man finpusser det kjente og velprøvde systemet og har en helt annen oppfatning av hva Premium skal være. Hondas filosofi bygger på Premium-holdbarhet og forutsigbarhet for kunden.

Femte generasjon Honda CR-V er en helt ny utgave som har få måneder på baken. Nå har du mulighet til å velge den tradisjonelle utgaven eller hybriden. Vi ville valgt hybriden siden reduksjon i engangsavgift dekker hele kostnaden til ny teknologi og fordi den er litt roligere på veien med fremdrift via elmotor.

 

Ny bensinmotor som roterer i Atkinson-syklus er tilkoplet en dynamo, ved behov av ekstra krefter kobles kløtsjen inn og gir bilen 184 hk systemeffekt.

 

 

Konklusjon

Hybridutgaven av Honda CR-V har en rekke fordeler i Norge. Lavere drivstoffutgifter og hele utgiften til batteri, elmotorer og dynamo, samt elektronikken, blir dekket av hybridens avgiftsfordel. Samme velprøvde 4×4 system er på plass, dermed er teknikken velprøvd.

 

Batteriet er gjemt under bagasjegulvet, den vanlige senkbare hyllen i bunn er fjernet i hybriden, likevel får man flatt gulv ved å legge ned bakseteryggene.

 

 

 

Fakta Honda CR-V hybrid AWD

  • Motor: R4 bensin
  • Slagvolum: 2,0-liter +elmotor
  • Effekt: 184 hk
  • Moment: 315 Nm kombinert
  • Gir: Trinnløs Automat
  • 0-100 km/t: 9,2 sekunder
  • Toppfart: 180 km/t
  • Forbruk blandet: 0,55 l/mil (NEDC)
  • Co2 utslipp: 126 g/km (NEDC)
  • Egenvekt: 1.672 kg
  • Tilhengervekt: 750 kg
  • Lengde: 4,60 m
  • Bredde: 1,85 m
  • Høyde: 1,68 m
  • Akselavstand: 2,66 m
  • Utstyrsnivå: Executive
  • Bagasjerom volum: 497 /1697 liter
  • Pris fra: Kr 431.700, –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 561.000, –

 

Vår topputgave var utstyrt med head-up display i form av en plastskjerm, jeg savner bildet prosjektert i frontruten.

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen