Hyundai Kona – Praktisk sjarmør

 

 

Hyundais tyske sjefdesigner Peter Schreyer har løftet designet på Hyundais modeller. Nykommeren Hyundai Kona er et godt eksempel på en Europa-tilpasset modell.

 

Hyundai Kona er interessant av flere grunner. Bilen passer godt til vårt nordiske marked, hvor kundene ønsker biltypen SUV/Crossover. Kompakte utvendige mål, men med meget god innvendig plassutnyttelse og en fornuftig bensinmotor som medfører lave avgifter til Staten, gir deg mye bil for pengene. Vi vil stifte bekjentskap med elbil-utgaven senere.

 

 

 

Lett å like

De viktigste betjeningsknappene er logisk plassert rundt girspaken. Mobiltelefonen legges til lading på den trådløse ladeplaten og med…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

 

Hyundais tyske sjefdesigner Peter Schreyer har løftet designet på Hyundais modeller. Nykommeren Hyundai Kona er et godt eksempel på en Europa-tilpasset modell.

 

Hyundai Kona er interessant av flere grunner. Bilen passer godt til vårt nordiske marked, hvor kundene ønsker biltypen SUV/Crossover. Kompakte utvendige mål, men med meget god innvendig plassutnyttelse og en fornuftig bensinmotor som medfører lave avgifter til Staten, gir deg mye bil for pengene. Vi vil stifte bekjentskap med elbil-utgaven senere.

 

Tidligere Audi-designer Peter Schreyer har virkelig laget en linjelekker bil som samtidig virker tøff.

 

 

Lett å like

De viktigste betjeningsknappene er logisk plassert rundt girspaken. Mobiltelefonen legges til lading på den trådløse ladeplaten og med kanalen Vinyl på DAB-radioen strømmer musikk ut fra Premium-lydsystemet til KRELL. Det må nevnes at vi denne gang kjører Hyundai Kona med Teknikkpakke.

Det at ingen tenningsnøkkel er i veien for høyre beinet når vi beveger førersete fremover bidrar også til at humøret stiger. Motorvalget på denne bilen er enkelt, bare 1,0-liter bensinmotor er på programmet, men denne 3-sylindrede motoren passer godt til Hyundai Kona som har lav egenvekt. En liten vibrasjon merkes ved kald motor ellers et det ikke mye som røper nedskalering på motorfronten, i vanlig trafikk merker vi et godt skyv i hele turtallsregisteret opp til 6000 omdreininger.

Girskiftene sitter som et skudd og girkassen passer også godt til motoren med raske presise skift. Understellet er stramt og som de fleste konkurrenter i denne klassen er bilen utstyrt med torsjonsaksel bak, men man skal være klar over at på 18” hjul merkes ujevnheter i veibanen bedre enn standardutgaven med 16”. Selv ville jeg valgt mindre felger for bedre komfort.

I svingene medfører stramt understell mindre krengning enn vi trodde på forhånd. Den lille bensinmotoren i front gir god vektfordeling og siden bilen bare veier drøye 1200 kilo er den lettkjørt. Styringen er ikke like presis som klassens beste, litt tung i lav hastighet, men desto bedre i motorveishastighet.

 

Vi liker at kompakte Kona ikke har noen hindringer i «tunnelen» til høyre bein, det medfører at selv de med 36 tommers jeans kan skyve sete litt frem for å få plass til langbeinte baksetepassasjerer.

 

 

Elbil

Neste år blir en 1,6 liters bensinmotor på 175 hester og en dieselmotor lansert i utlandet. Det ville være artig om de to motorene kom til Norge også. Vi er derimot sikker på at el-utgaven av Hyundai Kona kommer senere i år. Da blir det enda større belastning på hurtigladestasjonene, ladetiden øker proporsjonalt med batterikapasiteten. Dermed vil ladetiden til hver bil bli vesentlig lengre når batteripakken rommer 64 kWt på Hyundai Kona.

Ditt bruksmønster burde innvirke på om dere velger bensin eller elbilen-utgaven Av Kona, kanskje dere burde velge begge fordi bensinutgaven er så romslig at man kan reise på biltur til utlandet, elbilen derimot har fremdeles noen ladebegrensinger i utlandet.

 

Bagasjerommet er blant de største i klassen, med et volum på 361 liter, splitten i baksetet medfører fleksibilitet.

 

 

Teknikkpakke

Utstyrslisten til Hyundai Kona er behagelig priset, første trinn opp fra innstegsmodellen heter Plusspakke. Pakken inneholder 13 punkter og koster kr 20.000,-. Demobilen har Teknikkpakken, da må man først velge plusspakke og legge til Teknikk, slik at prisen opp fra basis blir på 45.000 kroner totalt. Dette vil være et smart valg med tanke på at mer utstyr gir bedre innbyttepris, men selv innstegsmodellen leveres med Smart Sense sikkerhetspakke med automatisk nødbrems og fotgjengergjenkjenning.

Det er således god innbygget sikkerhet allerede i innstegsmodellen og Hyundai Kona skårer fem stjerner i krasjtesten til Euro NCAP.

 

Motorvalget er enkelt, 120 hk bensinmotor i kombinasjon med 6-trinns manuell girkasse.

 

 

Konklusjon

Denne bilen er lett å like. Man føler seg hjemme med en gang. Kompakte utvendige mål til tross, plassutnyttelsen er meget god. Riktignok mangler Hyundai Kona skiluke, men siden baksetet felles ned 40/60 vil det være plass til ski med bare en seterygg nedfelt. Sikkerheten er også godt ivaretatt.

 

Fakta Hyundai Kona

  • Motor: R3 bensin
  • Slagvolum: 1.0-liter
  • Effekt: 120 hk
  • Moment: 172 Nm
  • Gir: 6-trinns manuell
  • 0-100 km/t: 12,0 sekunder
  • Toppfart: 181 km/t
  • Forbruk blandet: 0,52 l/mil
  • Co2 utslipp: 117 g/km
  • Egenvekt: 1.233 kg
  • Tilhengervekt: 1.200 kg
  • Lengde: 4,16 m
  • Bredde: 1,56 m
  • Høyde: 1,56 m
  • Akselavstand: 2,50 m
  • Utstyrsnivå: Teknikk
  • Bagasjerom volum: 361 liter
  • Pris fra: Kr 253,900, –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 314.800,-

 

Premium-lydsystemet fra KRELL byr på krystallklar lyd.

 

Artikkelen fortsetter under annonsen