Mercedes Citan – «Årets Varebil 2022»

 

Mercedes Citan er en gammel kjenning. Citan har hengt med siden 2012 og vært en ubetinget suksess. Motormagazinet er klare til å prøvekjøre neste generasjon.

 

Et generasjonsskifte er alltid en stor begivenhet i forhold til årlige modellforandringer. Det er derfor hyggelig at nye Citan er kåret til «Årets varebil 2022».

 

Det var et jurypanel bestående av 24 medlemmer som kåret Mercedes-Benz Citan til International Van of the Year i 2022. Dette er fjerde gang Mercedes-Benz mottar prisen, hvor Vito (1996 og 2005) og Sprinter (1995) tidligere har vunnet.

 

Juryen glemte…
Hovedkriteriene for prisen var bilenes…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Mercedes Citan er en gammel kjenning. Citan har hengt med siden 2012 og vært en ubetinget suksess. Motormagazinet er klare til å prøvekjøre neste generasjon.

 

Et generasjonsskifte er alltid en stor begivenhet i forhold til årlige modellforandringer. Det er derfor hyggelig at nye Citan er kåret til «Årets varebil 2022».

 

Det var et jurypanel bestående av 24 medlemmer som kåret Mercedes-Benz Citan til International Van of the Year i 2022. Dette er fjerde gang Mercedes-Benz mottar prisen, hvor Vito (1996 og 2005) og Sprinter (1995) tidligere har vunnet.

 

Juryen glemte…
Hovedkriteriene for prisen var bilenes bidrag til effektivitet, sikkerhet, bærekraft og miljøstandarder i sektoren for lette varebiler. Dette var juryens konklusjon. Juryen glemte å ta med at oppgraderingen medfører i praksis en kombinasjon av et kompakt ytre sammen med en romslig innside.
Vi må også legge til personbil egenskaper via en ny moderne CMF-CD plattform den deler med personbilene.

 

Mercedes design
Dette generasjonsskiftet medfører også at Mercedes har en langt bedre mulighet til å forme bilen til sin egen, selv om Citan er som nærmest alt annet i dagens bilverden et samarbeidprosjekt. Mercedes designteam har utviklet modellen fra bunnen og lagt grunnlag for den Premium- merkevaren merket er kjent for, også innen nyttekjøretøy.

 

Fronten minner om B-klasse, dashbordet er typisk Mercedes, interiøret er kjent fra andre Mercedes-modeller med runde luftdyser, multifunksjonsratt og et understell som heller mot personbilkomfort. Det nye fjæringen bidrar til komfort, i kombinasjon med ergonomisk utformet førersete som passer meg perfekt, her har man lagt grunnlag for at fører og passasjer trives.

 

Det er enkelt å forstå at Mercedes virkelig har satset på komfort siden personbilen Mercedes-Benz T-Klasse bygges på samme plattform.

 

Velutstyrt
På sedvanlig vis leveres modeller til Norge med et rikholdig utvalg av utstyr som standard, og her finnes mye utstyr som byr på høy komfort. Blant annet kan nevnes;

MBUX multimediasystem, Smartphone integrasjonspakke, LED hovedlykter, cruise Control, ryggekamera, skyvedører på begge sider med mørktonede ruter, dobbelt passasjersete og lakkerte fangere standard.

 

I tillegg kan blant annet MBUX navigasjon med Live Traffic Information, to-soners automatisk klimaanlegg, elektrisk innfellbare speil, LED High Performance lys, trådløs lading for mobiltelefon.

 

Biler på lager
Det er kun tilhengerfeste med opptil 1.500 kg som er tilleggsutstyr. Resten er inkludert, ser man på pris inkludert standardutstyr, er Citan meget konkurransedyktig.

 

Importøren har vært så framsynt at Mercedes Citan i skrivende stund er leveringsdyktig ved at forhandlerne har biler tilgjengelig på lager. Dette er viktig i disse usikre tider med forsinkelser og en nylig konkurs i et bilfraktselskap.

 

Leveringsdyktighet gjelder vår demobil i kort utgave med dieselmotor og manuelt gir. Såkalt lang utgave – med automat – ankommer senere, men det er mulig å forhåndsbestille nå.

 

Forbedret
Førersetet er tilgjengelig i fire forskjellige versjoner, inkludert spesielt komfortable seter som kan justeres i lengde- og høyderetning, i tillegg til justerbar ryggstøtte. Heldigvis unngår høyre kne å komme i kontakt med nøkkel når vi vrir kroppen til venstre. Denne vesle detaljen er ingen selvfølge for konkurrerende modeller i denne klassen.

 

Vi liker også at man kjenner seg i igjen i alle modellene av samme merke. Rattet er typisk Mercedes med den lille styreputen til betjening, denne styreputen er velkjent og fungerer. Inn med første gir, og etter en kort ferd igjennom byen, er det klart for motorvei hvor mange brukere av denne bilen vil oppholde seg til å pendle til de forskjellige arbeidsplasser.

 

Færre vibrasjoner
Oppdateringen har medført at Mercedes Citan har nærmet seg personbilkomfort. Motoren jobber uanstrengt på 2 000 omdreininger i 110 sonen og understellet demper ujevnheter godt takket være nytt fjæringsoppsett.

 

Polymerlagre isolerer hjulopphenget fra karosseriet, og som et resultat blir det færre vibrasjoner og mindre strukturbåren støy overført fra veibanen til interiøret og lasterommet. Lyddempning er også forbedret. Blant de aero-akustiske tiltakene er tykkere vinduer, omfattende isolasjon og et ekstra tetningsnivå i dørene, bidrar slik at det er langt enklere å føre en samtale med sidemann på vei til jobb.

 

Bakruta uten midtstolpe er et savn, for det reduserer sikten bakover på motorvei. God oversikt på parkeringsplass via et klart kamera gir deg sikt bakover, men vi som har innarbeidet en vane hvor man først sjekker innvendig speil, utvendig speil og dødvinkel før feltskifte på motorvei, ønsker fri sikt bakover via bakvindu.

 

Konklusjon
Det er ikke uten grunn Mercedes Citan ble kåret til «Årets Varebil 2022». Bilen er bygget på en helt ny personbil plattform med alle fordelene dette innebærer. Lavt støynivå innvendig, gode seter og ikke minst en skikkelig Norgespakke med utstyr inkludert.

 

 

Fakta Mercedes Citan

  • Motor: R4 Diesel
  • Slagvolum: 1.4-liter
  • Effekt: 95 hk
  • Moment: 260 Nm
  • Gir: 6-trinns manuel
  • 0-100 km/t: 13,8 sekunder
  • Toppfart: 164 km/t
  • Elektrisk rekkevidde: 0 km WLTP
  • Forbruk blandet: 0,50 l /mil
  • Co2 utslipp: 131 g/km
  • Egenvekt: Ikke oppgitt
  • Tilhengervekt: 1.500 kg
  • Lengde: 4,49 m
  • Bredde: 1,85 m
  • Høyde: 1,83 m
  • Akselavstand: 2,71 m
  • Utstyrsnivå: Standard
  • Varerom: 2,9 m3
  • Pris fra: Kr 261.931, – eks.MVA
  • Pris prøvekjørt utgave: 261.931, – eks.MVA

 

Mercedes Citan er velstyrt, doble skyvedører er meget praktisk.
De aller fleste velger hengerfeste som er ekstrautstyr, 1.500 kg tilhengervekt holder for de fleste.
Selv med minste motor lå turtallet på ca 2000 omdreininger i 110 sonen, sammen med god støydemping er bilen skapt for langtur.
Ryggekamera med et klart bilde trekker opp.
Kjent og kjært, de runde luftdysene er på plass.
Jeg er glad for at man finner personbilens betjening i varebilene også, Mercedes ratt er på plass med kjent betjening.
Glidebrytere er ikke favoritten, denne mini styreputen derimot fungerer utmerket og har samme bruksmønster som personbilene.
liten utvendig, stor innvendig med 2,9 m3 lasterom. Dermed er den større enn forgjenger.
Helt vindu uten midtstolpe savnet, nå hindrer stolpen utsikten bakover.
Lekkert interiør med gode innbydende seter.
Liten bil, likevel unngår kneet kontakt med tenningsnøkkel, dette er bra, da vil de fleste langbeinte førere trives i bilen.

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen