BMW iX xDrive er den viktigste elbilen fra BMW på mange år. Nykommeren blir bygget på en ny elbilarkitektur som vil danne mal for andre modeller. Karbonfiber i kombinasjon med aluminium, blir benyttet til vektreduksjon, og likevel veier denne store SUV-en fra 2,4 tonn og oppover avhengig av konfigurasjon.
Denne bilen er også et forbilde med tanke på hengervekt, SUV-en takler 2.500 kg på hengerfestet. Helt klart BMWs flaggskip for øyeblikket.
Ligger også skjult
Andre nyvinninger ligger også skjult. Elmotorene er femte og seneste generasjon, optimalisert for enda bedre virkningsgrad. Med 93 prosent utnyttelse, vil en mindre andel energi gå til spille via varme. Dermed har man mer energi til fremdrift.
Langt synligere er det nye informasjonssystemet, hvor designerne har hentet inspirasjon fra James Bond filmene. Karakteren Q har hatt en fremtredende rolle med å tilby de mest innovative hjelpemidlene på markedet i filmene. Denne grunntanken har BMW-ingeniørene fulgt ved å tilby det nærmest umulige innen teknologi. Disse løsningene har man overført til det nye iDrive 8 infotainment systemet.
Det er verdt å merke seg, at iX xDrive har 20 ganger mer datakraft enn noen annen BMW på markedet.
Knivskarpe bilder
Vi skal ikke kjede dere med å gjennomgå alle de tekniske funksjonene i dette informasjonssystemet, fullt utbytte får man på plass i bilen med en kompetent selger.
Når vi trykker oss igjennom menyene, er det bare å konstatere at også i BMW iX xDrive 40 mangler vi nesten 20 centimeter frem til berøringsskjermen på 14.9 tommer fra førerstolen, selv med strak arm. BMW har heldigvis løst dette problemet med betjening fra midtkonsollen, armen hviler behagelig på en støtte så selv på ujevn vei er dette systemet meget enkelt å bruke.
Vi har forresten aldri opplevd så knivskarpe bilder fra kamera rundt bilen. Bildene er til god hjelp ved parkering, men også kamera viser vei forover.
Man legger også merke til meget høy interiørkvalitet med myke materialer i alle flater. Setene justeres via lekre krystaller i dørsiden og et rent design med et dashbord nesten uten knapper. Når vi er inne på dører, kan man sammenligne tykkelsen på døramed andre modeller. BMW iX xDrive har langt tykkere dører med god isolasjon.
Stor SUV
På veien merker vi at BMW iX xDrive 40 er en stor SUV, kanskje en tanke annerledes enn de andre BMW-modellene v har testet i årenes løp, men med det samme DNA. Vi benytter ofte ordene «dynamiske kjøreegenskaper» om BMW av mangel på noe bedre. Denne spesielle BMW-kjøreopplevelsen er vanskelig å forklare, kombinasjon av styring og understell gir deg nemlig en følelse på veien som det er vanskelig å beskrive fullt ut.
BMW iX xDrive 40 oppleves en anelse annerledes, mykere og mer sofistikert. Vi glir nærmest lydløst rundt, men med samme gode styring vi er vant med fra dette Premium-merket.
Nærmest perfekt
Bilen hviler på dobbel wishbone foran og multilink bak. Dette gir et meget godt avdempet understell som isolerer ujevnhetene i veibanen nærmest perfekt. Ønskes det lille ekstra, krysser man av for adaptivt understell med elektrisk kontrollerte støtdempere, eller så går man enda et hakk opp og velger luftfjæring som automatisk justerer bilen til riktig høyde på forskjellige underlag (standard på xDrive 50).
En kombinasjon av styringsrespons, lavt tyngdepunkt fra batterier i bunn av bilen og et velfungerende understell gir denne gode følelsen, ja etter min mening faktisk bedre enn i X5 og X6. Elbilen BMW iX xDrive er nesten lydløs på veien i tillegg, og hvordan de har lykkes med så god isolering fikk vi en liten indikasjon på da vi studerte tykkelsen på dørene.
Rekkevidde
BMW iX xDrive leveres med to forskjellige batterier, dermed også ulik rekkevidde og effekt.
Vår demobil, BMW iX xDrive40, er utstyrt med minste batteripakke på 71 kWt netto, eller teoretisk bruttoeffekt på 76.6 kWt. Fremdeles uforståelig hvorfor man oppgir bruttoeffekt når man ikke kan benytte disse ekstra KWt til fremdrift. Samlet effekt fra elmotorene på for og bakaksel er oppgitt til 326 hester med 630 Nm i dreiemoment i BMW iX xDrive40. Dette holder i massevis.
0-100 går på 6,1 sekunder og her må vi huske på at motorene skal flytte en stor SUV på 2,4 tonn. Elmotoren i front oppgis til 258 hester og 272 hk bak, det betyr 530 totalt, men ikke samlet.
Batteriet flaskehalsen
4X4 systemet er intelligent og fordeler kreftene til aksel med best feste automatisk, styrt av femte generasjon eDrive teknologi som omfatter elmotorer, batteri og elektronikk i en og samme integrasjon.
I BMW iX xDrive40 er trolig batteriet flaskehalsen med tanke på full utnyttelse av elmotorene. Velger man derimot iX xDrive50, får man 105 KWt netto i batterikapasitet og bedre effekt til motorene som leverer på 516 hk og 765 NM.
Rekkevidden i BMW iX xDrive40 blir oppgitt til 372-425 km og 550-631 km på iX xDrive50 med den største batteripakken.
Konklusjon
BMW lanserer sin viktigste modell på mange år i form av iX xDrive. Spesielt design, men med en helt ny arkitektur både i konstruksjonen og på teknologisiden. Samme gode BMW-følelse, bare en tanke mykere på veien. Dette er en «top of the line-utgave» med utsøkt interiørkvalitet og meget god innvendig plass.
Fakta BMW iX xDrive 40
- Motor: Elektrisk
- Slagvolum: 0-liter
- Effekt: 326 hk
- Moment: 630 Nm
- Gir: Automat
- 0-100 km/t: 6,1 sekunder
- Toppfart: 200 km/t
- Elektrisk rekkevidde: 257-425 km WLTP
- Forbruk blandet: 2,2-1,9 kWt /mil
- Co2 utslipp: 0 g/km
- Egenvekt: 2.440 kg
- Tilhengervekt: 2.500 kg
- Lengde: 4,95 m
- Bredde: 1,96 m
- Høyde: 1,95 m
- Akselavstand: 3,00 m
- Utstyrsnivå: Charged Edition
- Bagasjerom volum: 500 – 1.750 liter
- Pris fra: Kr 699.900, –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 819.300, –











