Citroën C3 Aircross – Leken bil

 

Citroën er uten tvil det mest lekne medlemmet av PSA-alliansen. Den nye kompakt SUV-en Citroën C3 Aircross tilfører både komfort og eleganse.

Vi trodde nye Citroën C3 Aircross ville bygge videre på designet til trendy Citroën C3 med airbump på dørene som beskytter ved støt. Isteden stifter vi bekjentskap med en kombinasjon av SUV og flerbruksbil hvor lekenheten i designet er påtagelig.

Med en lengde på 415 cm, en bredde på 176 cm og en høyde på 164 cm over en akselavstand på 260 cm, befinner vi oss i det såkalte B-segmentet blant SUV-ene.

 

 

 

 

Hele…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Citroën er uten tvil det mest lekne medlemmet av PSA-alliansen. Den nye kompakt SUV-en Citroën C3 Aircross tilfører både komfort og eleganse.

Vi trodde nye Citroën C3 Aircross ville bygge videre på designet til trendy Citroën C3 med airbump på dørene som beskytter ved støt. Isteden stifter vi bekjentskap med en kombinasjon av SUV og flerbruksbil hvor lekenheten i designet er påtagelig.

Med en lengde på 415 cm, en bredde på 176 cm og en høyde på 164 cm over en akselavstand på 260 cm, befinner vi oss i det såkalte B-segmentet blant SUV-ene.

 

 

Interiøruniverset på vår demobil heter Hype Mistral og består av Stoff /delskinn, men en rekke andre fargekombinasjoner er tilgjengelige.

 

 

Hele regnbuens fargespekter

Med sine åtte karosserifarger, tre takfarger og fire fargepakker, er det fullt mulig å skape en Citroën C3 Aircross etter egen smak. Hele 85 kombinasjoner er tilgjengelige når vi tar med interiøret. Kupeen tilpasses enkelt din smak via fem interiørunivers: Standard, Metropolitan Grey, Urban Red, Hype Mistral og Hype Colorado.

Hvert univers har sine særtrekk, på samme måte som vi finner innenfor mote eller møbler. Citroën ønsker at C3 Aircross skal være et moteikon og denne moteriktige modellen slår an. Allerede 20.000 bestillinger er kommet inn i Europa før bilen er synlig hos forhandleren.

 

 

Håndbrekket har også et spesielt design, likevel veldig enkelt å betjene.

 

 

Særtrekk

På eksteriørsiden har også Citroën C3 Aircross sine særtrekk som alle andre modeller i familien. Vi legger først merke til den høye fronten med smale lykter, som glir ut i Citroën-logoen i krom. Bak vekker også vinduene oppsikt. Egentlig er hele bilen oppsiktsvekkende og nyskapende, men de bakre hjørnevinduene som vi så en smakebit av allerede på C-Aircross-konseptet mangler. Vinduene er laget av polykarbonat med en farget film i midten og skaper en sterk grafisk kontrast på C-stolpen.

Det var synd at ikke demobilen denne gang var satt opp disse spesielle polykarbonat bakvinduene. Dere må passe på å bestille disse, og husk de er på tilvalgslisten.

 

 

Flerbruksbilen ultra-modulære løsninger er på plass, baksetene går på skinner for lettere tilpasning, bakseteryggene kan vinkles i to posisjoner og midt i seteryggen finnes en ski luke slik at flerbruksbilens smarte løsninger er ivaretatt.

 

 

Flerbruksbil

Selv om Citroën har lagt stor vekt på design i C3 Aircross har man ikke glemt funksjonaliteten. Bagasjerommet er klasseledende på volum med 410 liter, som kan økes til 520 liter ved å fjerne bagasjeromshyllen. Konfigurasjon av passasjerer og bagasje blir også lettere ved at baksetet går på skinner.

Passasjersetet foran felles ned slik at lasteromslengden blir hele 2,40 meter. Man kan også benytte skiluken i midten, da er det plass til fire passasjerer pluss ski og det du ellers behøver til fjellturen. Flerbruksbilens fleksibilitet og ultra-modulære løsninger, har dermed funnet vei inn Citroën C3 Aircross.

 

 

Citroën C3 Aircross er klasseledende på bagasjeromsplass, fjernes den løse gulvplaten blir bagasjerommet enda dypere.

 

 

Kjent og kjært

På veien er kjøreopplevelsen kjent. Citroën har som regel et noe mykere understell enn konkurrentene, og det betyr at komforten er upåklagelig.

Den gamle automatiske girkassen med treg giring er erstattet med en moderne konverter automat med raske, myke girskift. Det gir god flyt i bilen. Man skulle tro at en høy modell med relativt mykt understell ville få sideveis bevegelser i svinger, men i Citroën C3 Aircross har man klart å unngå den duvende bevegelsen.

 

 

Panorama glasstak er også på tilvalgslisten.

 

 

Bensin og diesel

Støydempingen er god på motorveien når vi tar i betraktning at dette er en prismessig gunstig modell i B-segmentet.

En EAT6-automatgirkasse med Stop & Start-funksjon er tilgjengelig med PureTech 110-bensinmotoren. PureTech 130-bensinmotoren og BlueHDi 120-dieselmotoren leveres med 6-trinns manuell girkasse.

Denne SUV-en er tilgjengelig med PureTech-bensinmotor (82, 110 og 130) eller BlueHDi-dieselmotor (100 og 120).

 

Konklusjon

Citroën C3 Aircross har allerede mange bestillinger inne i Europa. Vi tror svært mange her på berget vil falle for kombinasjonen SUV med flerbruksbilens praktiske løsninger og en klasseledende plassutnyttelse. Selv syntes vi bilen var vel «pimpet» på de første bildene, men etter prøvekjøring og tilvenning virker Citroën C3 Aircross nyskapende.

 

 

Fakta Citroën C3 aircross

  • Motor: R3 bensin
  • Slagvolum: 1.2-liter
  • Effekt: 110 hk
  • Moment: 205 Nm
  • Gir: 6-trinns automatgir
  • 0-100 km/t: 10,6 sekunder
  • Toppfart: 183 km/t
  • Forbruk blandet: 0,56 l/mil
  • Co2 utslipp: 126 g/km
  • Egenvekt: 1.203 kg
  • Tilhengervekt: 840 kg
  • Lengde: 4,15 m
  • Bredde: 1,75 m
  • Høyde: 1,64 m
  • Akselavstand: 2,60 m
  • Utstyrsnivå: Exclusive
  • Bagasjerom volum: 520 /1289 liter
  • Pris fra: Kr 249.900,-
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 324.400,-

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen