Renault Megane E-Tech electric – Helt ny bil

 

Helt nye Renault Megane E-Tech electric er en spennende modell hvor man har laget en ny elbil helt fra bunn.

 

Megane E-Tech electric er ikke bare ny, men merkets aller første elektriske personbil. Byggeprosessen starter med en modulær dedikert CMF-EV-plattform tilpasset elbiler. Dermed er plattformen skreddersydd til å passe elbilens plassbesparende komponenter.

 

Fordelene er mange, optimalisert vektfordeling, lengre akselavstand og lavt tyngdepunkt, smidige kjøreegenskaper og bedre plass i kupeen. I tillegg kan Megane E-Tech electric utstyres med tilhengerfeste⁠ og takstativ/skiboks.

 

Med en slik oppbygging, unngår man kompromisser, som vi ofte finner i en modell som også…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Helt nye Renault Megane E-Tech electric er en spennende modell hvor man har laget en ny elbil helt fra bunn.

 

Megane E-Tech electric er ikke bare ny, men merkets aller første elektriske personbil. Byggeprosessen starter med en modulær dedikert CMF-EV-plattform tilpasset elbiler. Dermed er plattformen skreddersydd til å passe elbilens plassbesparende komponenter.

 

Fordelene er mange, optimalisert vektfordeling, lengre akselavstand og lavt tyngdepunkt, smidige kjøreegenskaper og bedre plass i kupeen. I tillegg kan Megane E-Tech electric utstyres med tilhengerfeste⁠ og takstativ/skiboks.

 

Med en slik oppbygging, unngår man kompromisser, som vi ofte finner i en modell som også leveres med forbrenningsmotor i tillegg til eldrift. Konstruksjonen nyter også godt av at det 60 kWh-batteriet er kun 110 mm tykt. Ny batteriteknologi innebærer et helt flatt gulv.

 

Seneste generasjon teknologi
Renault Megane E-Tech electric har benyttet den nyeste elbilteknologien, men også tatt et skritt videre på teknologifronten med hele 26 førerassistentsystemer. Du får trygghet på veien.

 

OpenR-Link fra Google har funnet vei inn i denne bilen også. Du kan bruke favorittappene dine, for eksempel Google-assistenten, Google Maps og mange flere fra Google Play. Berøringsskjermen er meget rask og responsiv i bruk, men også enkel med oversiktlige menyer.

 

Meget god
Operativsystemet er utviklet av Google, dermed kjent og kjært. Bilen har også brukervennlig betjening sett fra vår side. Girvelgeren på rattet gir et mer riktig girmønster, knapper til klima og setevarme man kan betjene uten å flytte øynene fra veien og egen knapp til å velge kjøreprogram på rattet.

 

Renaults løsning med spaker bak rattet til å justere regenerering, er meget god. Sjåføren slipper å justere med brems i bratt nedoverbakke, bruk spak til økt regenerering isteden. Enkelte finner trolig spaken til å justere medier, lyd osv. bak rattet merkelige, men ved litt tilvenning er den å foretrekke fremfor berøringsskjerm, hvor man er avhengig av å se hvor man trykker. Et lite hjul bak på spaken, bytter for eksempel radiokanaler.

 

I bakspeilet er det installert et kamera (digitalt bakspeil), og dette er den tredje bilen vi kjører med denne teknologien. Alle har fungert relativt dårlig med uklar sikt bakover, men et lite vipp på speilet, så har man en tradisjonell visning.

 

Nytt design
Designet kan minne litt om SUV fronten, men uten å være høyreist på noen måte. Bak virker bilen langt større enn den faktisk er på grunn av et lite vindu og massiv bakende.

 

De lange blinklystripene forsterker inntrykket av en stor bil, men Renault Megane E-Tech electric tilhører kompaktsegmentet. Nærmeste konkurrent størrelsesmessig, er trolig VW ID.3.

 

Innvendig møtes vi av et luftig førermiljø med delt midtkonsoll, meget god plassutnyttelse i forhold til lengden på 4,20 meter. Tre forskjellige utstyrsnivåer med interiør er tilgjengelig, rimeligste med interiør med resirkulerte materialer, via kunstskinn til vår demobil med Riviera titansort ekte skinn.

 

Vår testrunde starter i Eco kjøreprogram, ett av forøvrig fire ulike tilgjengelige kjøremoduser. Renault Megane E-Tech electric føles lettkjørt i bytrafikk, ny CMF-EV-plattform gir deg også de nyeste og mest moderne kjøreegenskapene.

 

Vi lurte litt på hvordan 20” hjul med 45 profil oppførte seg i byen med kumlokk og andre ujevnheter, men det gikk ganske bra. Understellet er middels stramt uten den myke franske følelsen og man merker underlaget enkelte steder.

 

Ligger bra på veien
På landeveien vekslet vi mellom forskjellige kjøreprogram og ble forbauset over hvordan de har klart å få kreftene fra en 220 hk elmotor ned i bakken uten at vi merker at det drar i rattet, selv med fullt pådrag ut av sving.

 

Bilen ligger bra på veien og man føler at samspillet mellom styring og understell fungerer meget godt. Dette er en bil det er lett å trives i. Støynivået er lavt i 70- og 80-sonen. Et savn er dog Head-up display.

 

Det er mulig å bestille 18” aluminiums felger på evolution ER utstyrsnivå, men etter å ha prøvekjørt Renault Megane E-Tech electric med 20”, er disse å foretrekke med tanke på kjøreegenskaper og design.

 

Ladingsmulighetene
Ute på motorvei merker vi litt til vindstøy, men det er en del motvind denne dagen så det kan påvirke.

 

Behøver du stoppe for å lade, så tar bilen imot opptil 130 kW fra hurtigladestasjonen. I praksis betyr dette ca. 30 mil rekkevidde ved et stopp på 30 minutter.

 

Renault Megane E-Tech electric er forresten oppgradert til å motta alle typer lading inkludert fra vanlig stikkontakt og 22 kW ombordlader via Type2 Mode3 til wallbox/hjemmelader. DC hurtiglading går via CCS Combo-kontakt, hurtiglading opp til 130 kW.

 

Konklusjon
Renaults første elektriske personbil bygges på en dedikert CMF-EV-plattform. Med det får man riktig vektfordeling, moderne kjøreegenskaper og ikke minst maksimal plassutnyttelse. På teknologifronten er Renault Megane E-Tech electric utstyrt med hele 26 førerassistentsystemer og operativsystem fra Google med rask respons. Rekkevidde opptil 458 km.

 

Fakta Renault Megane E-Tech electric

  • Motor: Elektrisk
  • Slagvolum: 0-liter
  • Effekt: 220 hk
  • Moment: 300 Nm
  • Gir: Automat
  • 0-100 km/t: 7,4 sekunder
  • Toppfart: 160 km/t
  • Elektrisk rekkevidde: 433 km WLTP
  • Forbruk blandet: 1,61 kWt /mil
  • Co2 utslipp: 0 g/km
  • Egenvekt: 1.760 kg
  • Tilhengervekt: 900 kg
  • Lengde: 4,20 m
  • Bredde: 1,76 m
  • Høyde: 1,50 m
  • Akselavstand: 2,68 m
  • Utstyrsnivå: Ionic
  • Bagasjeroms volum: 440 liter
  • Pris fra: Kr 389,900. –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 467,680. –
360 graders kamera gir deg oversikt i fugleperspektiv, i tillegg vises åpen dør.
Lysbånd med 3D-effekt bak vekker oppsikt.
LED-frontlykter, ny Logo og SUV-liknende front kjennetegner nye Renault Megane E-Tech electric.
Vår topputgave Ionic var utstyrt med seter i ekte skinn, imitert skinn og seter av resirkulerte materialer er også tilgjengelig.
Knapp til Parkeringsbrems er plassert nede til venstre, et lys bekrefter aktivering.
Dedikert CMF-EV-plattform medfører at man utnytter plassen maksimalt i forhold til lengden.
Mange ser bare på størrelsen på 440 liter i bagasjerommet, men praktisk utnyttelse er vel så viktig. Dybden medfører at kofferter kan fraktes stående.
20″ felger med 45 profil kler denne bilen.
Google har laget operativsystemet, rask respons og brukervennlig.
Delt midtkonsoll gir deg et luftig førermiljø og når bilen er så enkel å betjene er det lett å føle seg hjemme bak rattet.
Et lite bakvindu gir en følelse av stor bil selv om Renault Megane E-Tech electric måler 4,20 i lengden.

 

Artikkelen fortsetter under annonsen