VW Caravelle har sørget for persontransport i over 30 år. Flerbruksbilen dekker de flestes behov og kan leveres med alt fra to til ni seter.
VW Caravelle kan enkelt skreddersys til ditt bruksområde enten man velger to seters varebil eller den store utgaven med 40 cm lengre akselavstand, hvor det er mulig å integrere ekstra bagasjeplass eller en fjerde seterad.
Fleksibilitet er altså nøkkelordet for å beskrive VW Caravelle. Et godt eksempel er Easy Entry-funksjonen: Setene kan skyves forover med et håndtak. Dette gjør det lettere for passasjerene i tredje seterad å komme seg inn og ut. Modeller med to skyvedører leveres med Easy Entry på begge sider.
Hvis du trenger å frakte lange gjenstander er det ikke noe problem, for alle seteryggene kan slås ned – også på setene med Easy-Entry-funksjon. Caravelle kan også leveres med dobbeltsete i stedet for enkelt sete på passasjersiden foran. Når du slår opp seteputen på det doble passasjersetet, åpnes et stort oppbevaringsrom.
Fem ISOFIX-festepunter til storfamilien
Avhengig av konfigurasjon kan Caravelle tilpasses storfamilien ved å benytte toseters-benken i andre seterad, samt de ytre setene i treseterbenken til barneseter med ISOFIX-festepunkt, noe som gjør det mulig å feste barneseter på en trygg måte.
I Caravelle er det totalt 4 ISOFIX-innfestninger.
Caravelle Highline har 5 ISOFIX-innfestningspunkter, dermed trygg plass til fem barn, i hvert sitt sete.
Passer perfekt
Vi har stor sans for adaptiv understellsregulering. Dette tilleggsutstyret har for det første lav pris og er et lite kinderegg med NORMAL ,COMFORT og SPORT kjøremodus via et tastetrykk. NORMAL til by, myk COMFORT til motorvei og stramme SPORT til aktiv kjøring på svingete veier.
Adaptiv understellsregulering passer utmerket til VW Caravelle som med sitt fleksible bruksområde. Med dette systemet blir støtdempernes demping også fleksibel.
Fleksibel
Fleksibilitet er, som nevnt, en rød tråd som går igjen innen utstyr og motoralternativ. Velg mellom diesel, bensin, automat, manuell og med og uten 4×4.
Vi valgte denne gang er lang utgave med 102 hesters dieselmotor og 5-trinns manuelt gir. Observante lesere vil legge merke til at bilen bare har to seter i første rad. Forhandleren bestilte den slik, men man får også Caravelle med tre seter foran.
På plass sitter vi høyt med meget god utsikt, men som vanlig ønskes en annen plassering på tenningsnøkkel siden nøkkel og kne kommer i konflikt når man er godt over normallengden.
Lettkjørt
Bilen er overraskende lett på styringen, kanskje litt vel soft på motorvei, men perfekt til bykjøring.
Støydemping er god under vanlig kjøring. Caravellen produser også forbausende lite vindsus i motorveishastighet, for vanligvis fanger stor bil mer luft og dermed øker vindsus. Denne problematikken har VW nesten eliminert i Caravelle.
Vanligvis ville vi se en hel rekke Caravelle på veien full av barn, en bil til å dekke transportbehov for barnehager, fra hotell til flyplass som taxi osv. siden bilen er så fleksibel og kan tilpasses alle behov. Caravelle er faktisk ganske god å kjøre når man tar størrelsen i betraktning og da mener vi god over lang distanse på motorvei. Du sitter godt, og bilen demper godt ujevnheter og lite vindsus.
Vanvittig
Dessverre slår bilavgiftene svært dårlig ut for stor bil. Storfamilien som må leve nøysomt grunnet mange medlemmer blir således ilagt en ekstra avgiftsbyrde slik at bilvalget ofte ikke er tilpasset bruksområdet, men avgiftene.
VW Caravellens bruksområde er formidabel. Fyll opp Caravelle-en med dine og naboenes unger og kjør til fotballtrening istedenfor at man benytter flere biler. Eksemplene er mange på hvordan en ni-seter vil spare miljø.
Konklusjon
Over 30-års utvikling har perfeksjonert VW Caravelle til en praktisk flerbruksbil for storfamilien og ikke bare familier, men alle med behov for å transportere opp til ni personer og samtidig ha plass til bagasje. Målgruppen er omfattende.
Fakta VW Caravelle
- Motor: R4 diesel
- Slagvolum: 2,0-liter
- Effekt: 102 hk
- Moment: 250 Nm
- Gir: 5-trinns manuell
- 0-100 km/t: 16,4 sekunder
- Toppfart: 157 km/t
- Forbruk blandet: 0,59 l/mil
- Co2 utslipp: 173 g/km
- Egenvekt: 1.859 kg
- Tilhengervekt: 2.200 kg
- Lengde: 5,40 m
- Bredde: 1.90 m
- Høyde: 1,90 m
- Akselavstand: 3,40 m
- Utstyrsnivå: Comfortline
- Bagasjerom volum: Ikke oppgitt
- Pris fra: Kr 696,800, –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 696,800, –