Disse bilistene får Autobahn-trøbbel

Omstillingen fra småkjøring i lokalmiljøet til høye hastigheter på europeiske motorveier er tøff for mange biler i sommerukene. For tøff.

Belastningen på motor og mekaniske deler er en helt annen enn under norske forhold, understreker forsikringsselskapet If. Selskapet har forsikret hver femte bil i Norge, ifølge bransjetall fra Finans Norge.

– Hver sommer får vi inn flere saker med alvorlige motorhavarier som kanskje kunne vært unngått dersom serviceintervallene var blitt fulgt. Det er kjedelig å få ferien ødelagt på grunn av at familiebilen bryter sammen på Autobahn, sier kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz i If.

Sørg for at bilen er sjekket og overhalt på…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Omstillingen fra småkjøring i lokalmiljøet til høye hastigheter på europeiske motorveier er tøff for mange biler i sommerukene. For tøff.

Belastningen på motor og mekaniske deler er en helt annen enn under norske forhold, understreker forsikringsselskapet If. Selskapet har forsikret hver femte bil i Norge, ifølge bransjetall fra Finans Norge.

– Hver sommer får vi inn flere saker med alvorlige motorhavarier som kanskje kunne vært unngått dersom serviceintervallene var blitt fulgt. Det er kjedelig å få ferien ødelagt på grunn av at familiebilen bryter sammen på Autobahn, sier kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz i If.

Sørg for at bilen er sjekket og overhalt på service før du legger ut på langtur. Trafikkmiljø, kjøreadferd og hastigheter kan være ganske annerledes nedover i Europa enn hva du og bilen din er vant til fra Norge, påpeker han.

– De aller fleste sjåfører og biler takler overgangen bra, men motorhavari i fremmed land på sterkt trafikkerte veier med høye hastigheter oppleves gjerne mer dramatisk enn hjemme i Norge, sier Clementz.

Sverige, Danmark og Tyskland er de landene hvor det oppstår mest trøbbel på veien for nordmenn på bilferie, viser skade- og veihjelpsstatistikken til If. Men det er også mange saker fra Frankrike og Italia.

– Typiske bilskadesaker i utlandet er clutch- og svinghjulhavarier, trøbbel med turboen eller feil på høytrykkspumpe og dieselinjektorer, sier utenlandssjef Jens Gravdal i If.

– Påfallende mange av dem som får problemer medgir at de nok ikke forberedte seg godt nok før turen, sier Gravdal.

I sommerukene får If rundt 500 henvendelser fra nordmenn med biltrøbbel i Europa utenfor Norden.I tillegg kommer alle skader og veihjelp i de nordiske landene.

Tips før turen

  • Nok olje, fersk bremsevæske, gode dekk og et oppladet batteri, er ting som bør være på plass før du drar i vei.
  • Følg serviceintervallene til bilen. Ha også service først hvis bilen begynner å trekke på årene og det er lenge siden forrige gang.
  • Husk å låse bilen forsvarlig, og ikke oppbevar bagasje i bilen som tyver kan finne interessant. Tøm bilen før tyven gjør det. De fleste hoteller har bagasjeoppbevaring som du kan bruke både før og etter inn- og utsjekking.
  • I tide før avreise bør du bestille et såkalt Grønt kort av forsikringsselskapet, som er et bevis på at du kjører i bil som er forsikret. Det kan du vanligvis enkelt gjøre via nettsiden til selskapet ditt.
  • Sett deg inn i landets særegne kjørebestemmelser og forhold på forhånd. Du finner tips land for land i Europa her: www.if.no/bilferie

Kilde: Forsikringsselskapet If

Artikkelen fortsetter under annonsen