Ladbar hybrid
med firehjulsdrift
BMW 225xe blir garantert en suksess: Ladbar bensinhybrid med permanent firehjulsdrift til under 400.000 kroner er gode nyheter.
Med en engangsavgift på kr 5.907,- er BMW 225xe en av få modeller hvor man faktisk betaler den reelle bilprisen. Det betyr at her får man virkelig mye bil for pengene. Det er takket være et forbruk på 0,20 liter/ mil.
Rent praktisk kan BMW 225xe brukes som en ren elbil, eller i kombinasjon med bensinmotor. Rekkevidden vil være ubegrenset så lenge man passer på å fylle bensin.
Tre biler i en
BMW 225xe kombinerer egenskapene til elbil, hybrid og bensinbil i en og samme bil. I tillegg er firehjulsdrift standard på alle utgaver av BMW 225xe. eDrive-varianten kan lades fra en vanlig stikkontakt eller BMW Wallbox.
Er du på farten er det også mulig å benytte offentlige ladestasjoner. BMW 225xe Active Tourer har relativt god innvendig plass. BMW modellene vokser vanligvis hvert år og BMW 225xe Active Tourer kan fint fungere som familiebil.
Litt tyngre
På veien virker BMW 225xe litt tyngre enn vanlig utgave, men sammenlagt effekt er hele 224 hk med 385 Nm i dreiemoment. Akselerasjonen fra 0-100 går på 6,7 sekunder, det er takket være hybridsystemet som kombinerer bensinmotor med elmotor.
Denne gang startet vi prøveturen med bykjøring og man kan selvsagt benytte flere tilgjengelige kjøremodus. Innstillingen Max eDrive kan være gunstig i byen, men vi ønsket å benytte tiden på å kjenne på samspillet mellom bensin og elmotor, derfor benyttet vi standardprogrammet AUTO eDrive.
Nålen på turtelleren ligger på klar når vi tar byen fatt, fremdriften er elektrisk i lav fart og fremdriften får vi fra elektromotoren på bakhjulene. Bensinmotoren starter og hjelper til ved moderat gasspådrag, men stopper når vi slipper opp for å bremse ned i første rundkjøring. Nedbremsingen medfører at bremseenergien blir tilbakeført til batteriet og vil benyttes til fremdrift senere.
Denne funksjonen er standard på vanlig hybrider, men husk at BMW 225xe Active Tourer kan lades i tillegg. Det er faktisk ganske enkelt å finne riktig balanse slik at kjøreturen besørges av ren eldrift med kjøreprogrammet AUTO eDrive innkoplet.
I byen kan BMW 225xe Active Tourer kjøres som en ren elbil med krefter fra bensinmotoren i bakhånd, om dette trengs.
I farta
Ute på motorveien merker vi for første gang at denne bilen går godt, el og bensin jobber sammen og gir hele 224 hk systemeffekt. Elmotoren kopler ut i 110-sona og fremdriften skjer helt og holdent ved at bensinmotoren driver forhjulene, men ved et lite gasspådrag så kopler elmotoren inn igjen slik at all effekt er tilgjengelig selv i motorveishastighet.
Det er også flere kjøreprogram å velge mellom. Sport har vi spart til svingete småveier og denne innstillingen forsterker sportsligheten i BMW 2-serie 225xe.
41 kilometer på strøm
eDrive systemet til BMW har gjort 225xe til en elbil uten rekkeviddeangst, kritikere av systemet kan selvsagt argumentere med at bilen har bare 41 kilometer teoretisk rekkevidde, men da glemmer de at dette også er en vanlig hybrid. Under kjøreturen var det bare en strek igjen på batteriindikatoren før en lang nedoverbakke.
Regenerering av bremseenergi medførte at batteriindikatoren økte med en strek i bunn av bakken og den energien benyttes til fremdrift senere. Det er slik BMW 225xe virker i praksis.
Enkelte er muligens skeptisk til at batteriene driver elmotoren på bakakselen, det må nevnes at batteripakken aldri blir helt tømt, elektronikken sørger for en reserve slik at 4×4 – systemet alltid vil virke. 88 hester vil hele tiden være tilgjengelig på bakhjulene for å hjelpe til i den bratte bakken opp til hytta eller om du skal trekke en uheldig bilist opp av grøfta.
Konklusjon
En godt utstyrt 225xe koster i overkant av 400.000, da får dere en bil som kombinerer elbilens fordeler med rekkevidden til bensinbiler. Hybriden er nærmest identisk med vanlig 2-serie Active Tourer plassmessig, og siden den bare utløser kr 5.907,- i engangsavgift er dette et virkelig godt kjøp. Premium kvalitet med 224 hk, 4×4 og et forbruk på 0,21–0,20 l/mil er status.
Faktaboks
BMW 225xe Active Tourer
Motor: R3 bensin + elmotor
Slagvolum: 1,5-liter
Effekt: 224 hk
Moment: 385 Nm
Gir: Automat
0-100km/t: 6,7 sek
Toppfart: 202 km/t
Forbruk blandet: 0,20 l/mil
Co2 utslipp: 49 g/km
Egenvekt: 1.735 kg
Tilhengervekt: 0 kg
Lengde: 4,32 m
Bredde: 1,80 m
Høyde: 1,58 m
Akselavstand: 2,67 m
Utstyrsnivå: Luxury Line
Bagasjeroms volum: 400/1.350 liter
Pris fra: Kr 372.400,-
Pris prøvekjørt utgave: Kr 473.330,-