Sparebøsse
Ny Toyota Prius er supereffektiv ved hjelp av et nytt hybridsystem i kombinasjon med forbedret bensinmotor. Denne gang har Toyota forvandlet Prius til en helt ny bil. Vi snakker ikke om facelift, men fjerde generasjonen Toyota Prius.
Toyota er virkelig på hugget med nye modeller. Fjerde generasjon RAV4 Hybrid testet vi som kjent i forrige nummer av Motormagazinet og nå Prius med den samme store oppgraderingen. Alle tidligere biltester er forøvrig tilgjengelig på vår nettutgave www.motormagazinet.no.
Rekordlavt forbruk
Toyota Prius kommer med en forbedret motor og hybridsystem. Det medfører et rekordlavt forbruk, 0,30 l/mil ved blandet kjøring, disse tallene er ekstremt bra for en bil med bensinmotor. For å få til dette er den nye 1.8-liters VVT-i bensinmotoren med Atkinson syklus oppgradert til en termisk effektivitet på verdensledende 40 prosent.
Man har eksempelvis redusert friksjonen og de mekaniske tapene, slik at en større mengde energi kan utnyttes fra hver dråpe drivstoff. Motorforbedring alene er ikke nok til et så lavt drivstofforbruk. Alle de viktige komponentene i hybridsystemet har også blitt re-designet for å spare vekt og forbedre effektiviteten.
Toyota stopper ikke utviklingen der, de har også utviklet et nytt nikkel-metal hydrid (NiMH) batteri. Batteripakken er mer kompakt, men kan samtidig lagre mer energi. Dette gir bedre ytelse og forbedrer plassforholdene. Batteriet er nå plassert helt og holdent under baksetet, og plasseringen stjeler ikke innvendig plass.
Flere elektriske hester
Fjerde generasjon Toyota Prius er den første bilen jeg kjører på svært lenge som har en redusert effekt i forhold til forgjengeren. Effekttapet er mest merkbar på papiret. Samspillet mellom bensinmotoren og elmotorens styringssystemer er forbedret, derfor blir akselerasjon fra 0-100 nesten identisk. Kun 0,2 sekunder skiller.
På veien merker vi faktisk ikke noe til mindre effekt, fordi nye Prius utnytter samspillet bedre mellom bensin og elmotor i praktisk bruk. Toyota har også finjustert designet på Prius for å redusere drivstofforbruket. Bilen er lavere, mer strømlinjeformet og på samme tid mer aerodynamisk. Toyota har lyktes med å redusere luftmotstandskoeffisienten (Cd) fra 0,25 på utgående modell til 0,24 på den nye.
Arvelig belastet
Så langt følger oppgraderingen av Toyota Prius i fotsporene til sine nylig oppdaterte søskenmodeller, som nevnt tidligere, pågår det en rivende utvikling hos Toyota hvor alle modeller blir kraftig forbedret. Denne fjerde generasjon Prius går enda litt lengre.
Prius er nemlig den første modellen fra Toyota som benytter seg av TNGA (Toyota New Global Architecture) – og G-AC-plattformen. Dette har gjort det mulig å redusere tyngdepunktet med hele 2,5 cm – et viktig fundament for å oppnå bedre kjøreegenskaper. Det er på veien forbedringene vi har gjennomgått i denne artikkelen skal testes ut i praksis, for bil handler om egen kjøreopplevelse og ikke bare om forbedret teknikk i teorien.
Praktiske kjøreegenskaper
Vi var spent på kjøreopplevelsen siden Toyotas pressemelding kommer med opplysninger om at nye Prius skal være mer sporty. Prius har et stivere karosseri, fjæringen er også forbedret og nye Prius har lavere tyngdepunkt.
Vi antar at Prius er tilpasset litt yngre publikum enn dagens kundegruppe, men prøveturen bekrefter at understellet ikke er for stramt oppsatt. Bro-skjøtene på motorveien blir behagelig dempet på typisk Toyota vis. Personlig tror jeg det er viktig å bevare komforten til forgjengeren i denne nye modellen, det har ikke vært nødvendig å forandre for mye på motstanden i fjæringen, nye Prius ligger meget godt i svingene likevel. Lav bil med lavt tyngdepunkt og meget god styringsrespons gjør at Prius er artig å kjøre på svingete veier, men motoren ruser fremdeles opp ved fullt gasspådrag og man får ikke like god kontroll med kraftoverføringen som en bil med manuelt gir.
Toyota har rett i at nye Prius er mer sporty enn forgjengeren, men forskjellen var faktisk mindre enn inntrykket jeg fikk fra brosjyren før prøveturen. De som skal bytte inn sin gamle Prius vil fremdeles føle seg hjemme i 2016-utgaven av Prius. Vi tror nok nye kunder vil sette pris på bedre støydemping. Motorlyden er nesten fraværende på motorveien og Prius er nesten uten vindsus opp til 110 km/t.
Motorstøy er det lite av også i vanlig bytrafikk, det var faktisk vanskelig å avgjøre hvorvidt bilen gikk på elmotor eller en kombinasjon av bensin og el. Det er i byen det nye hybridsystemet kommer til sin rett, nye Prius benytter nå oftere strøm til fremdrift, veksling mellom el og bensin skjer sømløst. I bytrafikk er det nesten som å kjøre en hel-elektrisk bil med tanke på støy og flyt – lydløst og behagelig.
Første hybrid med tilhenger
Nye Prius er spekket med nyvinninger, tidligere har ikke hybrider hatt mulighet til å trekke tilhenger. Denne ulempen er rettet opp på 2016-modellen. Tilhengervekten er på hele 750 kilo uten at det går ut over garantien på batteriet.
Hybridbatteriet har opptil 10 års trygghetsgaranti. Det er ikke bare hybridteknologien som er videreutviklet, for de samme teknologiske oppdateringene er innført rundt føreren.
Futurisk interiør
Innvendig er det futuriske designet videreført og en får en liten følelse av flycockpit ved at et nytt Head-up-display viser kjøreinformasjon rett i synsfeltet. En ladeplate for lading av Qi-kompatibel smart-telefon er lett tilgjengelig i konsollen.
Prius ville ikke ha den samme miljøprofilen uten at de tenker helhetlig for å spare energi, Prius leveres nå med to-soners automatisk klimaanlegg for å redusere varmebehovet til medpassasjerer om du er alene i bilen.
Slik kan vi fortsette med å beskrive nyheter i nye Prius, men vi skal nøye oss med å nevne at du får doble 4,2 Tomms multi informasjonsskjermer og Toyota Touch multimedia system, som også kan styres fra integrerte knapper i rattet.
Konklusjon
Toyota Prius har gjennomgått en kraftig forbedring, likevel vil gamle kunder føle seg hjemme i 2016-utgaven. Nye Prius framstår som mer sporty, med det går ikke ut over drivstofforbruket. Prius er nå klasseledende med 0,30 l/mil ved blandet kjøring, dette er utrolig bra tall for en bil med bensinmotor. Endelig kan Prius trekke henger på 750 kg, det har mange ventet på.
Faktaboks
Toyota Prius
Motor: R4 bensinhybrid
Slagvolum: 1,8-liter
Effekt: 122 hk
Moment: 305 Nm
Gir: Automat
0-100km/t: 10,6 sek
Toppfart: 180 km/t
Forbruk blandet: 0,30 l/mil
Co2 utslipp: 70 g/km
Egenvekt: 1.450 kg
Tilhengervekt: 750 kg
Lengde: 4,54 m
Bredde: 1,76 m
Høyde: 1,47 m
Akselavstand: 2,70 m
Utstyrsnivå: Executive
Bagasjeroms volum: 501/1.633 liter
Pris fra: Kr 279.900,-
Pris prøvekjørt utgave: Kr 325.200,-