Kjører Chevrolet Pick Up hele året

Petters Chevrolet C10 Stepside fra 1965 har fast plass utenfor verkstedet, sommer som vinter.
Petters Chevrolet C10 Stepside fra 1965 har fast plass utenfor verkstedet, sommer som vinter.

 

Bilentusiastene er like forskjellige som andre grupper. Enkelte sjekker værmeldingen på YR før fin-bilen hentes ut fra temperert garasje med varmepumpe, som sikrer riktig luftfuktighet, mens andre bryr seg lite om været. Petter Nilsen er i den andre enden av skalaen med sin Chrevrolet C10 Stepside fra 1965.

 

Vi treffer Petter i JP Racing-verkstedet en februardag for å gjøre en avtale om fotografering, Petter løper mellom maskiner sammen med «arbeidskollega» Doffen. Bedriften lager mekaniske komponenter til industrien. Her utvikles spesielle deler i samarbeid med…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Petters Chevrolet C10 Stepside fra 1965 har fast plass utenfor verkstedet, sommer som vinter.

 

Bilentusiastene er like forskjellige som andre grupper. Enkelte sjekker værmeldingen på YR før fin-bilen hentes ut fra temperert garasje med varmepumpe, som sikrer riktig luftfuktighet, mens andre bryr seg lite om været. Petter Nilsen er i den andre enden av skalaen med sin Chrevrolet C10 Stepside fra 1965.

 

Vi treffer Petter i JP Racing-verkstedet en februardag for å gjøre en avtale om fotografering, Petter løper mellom maskiner sammen med «arbeidskollega» Doffen. Bedriften lager mekaniske komponenter til industrien. Her utvikles spesielle deler i samarbeid med kundene. Maskinene jobber helt selvstendig styrt fra kontorets datamaskin.

 

Doffen er den selvskrevne verksmester, hunden er med på jobb hver dag, og har til enhver tid full kontroll på alt som skjer.

 

 

Ikke aggressiv kjørestil

-Min Pick up fra 1965 Pickup-en er usedvanlig lett bak, og nærmest en manndomsprøve å kjøre på snøføre, for disse bilene er konstruert for frakt og trives best med vekt på lemmen, sier Petter Nilsen da vi penser samtalen inn på nettopp bil.

-Man må huske på at her er det absolutt null elektroniske hjelpemidler, man må selv kjøre bilen fra A til Å. I tillegg er den selvsagt utstyrt med en krets trommelbremser uten servo, noe som gir særdeles lite aggressiv kjørestil.

 

Pickup er virkelig populære i miljøet, ser man på fronten så forstår man hvorfor. Disse bilene er virkelig tøffe.

 

 

Lever i bilmiljøet

-Jeg må innrømme at en annen bil blir benyttet på dager med nysnø, men så fort veiene er bare kjører jeg pickup, sommer som vinter. Lett bakende deler denne bilen forresten med alle nye Pickup- er også. Jeg virkelig nyter å kjøre denne spesielle bilen. Man får oppmerksomhet i trafikken og det er i bilmiljøet jeg har min identitet, jobb og venner.

 

– Pickup-en tilhører forresten mitt firma. Bilen benyttes til frakt av ferdige maskinerte komponenter. Delene lastes via kran og tre Europaller får plass. Ved ankomst kunde blir bilen losset med truck, enklere blir det ikke, forteller Petter.

-Jeg har alltid vært interessert i motorsport. Grunnlaget ble lagt når jeg startet i lære hos Aarnes Motorverksted på tidlig 70-tall. Vi lærte å overhale utslitte motorer på den gamle måten, hvor man ikke bare byttet komponenter, men slipte veiv, boret sylindre og overhalte oljepumpe og forgasser. Kunnskapen tok jeg med videre og etterhvert ble det spesialisering på Formula-K motorer. Motorene fra JP Racing har vunnet til sammen 18 norske mesterskap, men siden arbeidet var sesongbetont kjøpe jeg også inn maskiner som lager spesielle deler til blant annet Nordsjøen .

 

Legg merke til det store rattet, bilen er uten servo og stor omkrets hjelper til.

 

 

Miljøet

-Vi har observert Pickup-en utenfor verkstedet året rundt, men også på treff, er du er fremdeles aktiv i bilmiljøet.

-Ja, bil er og blir en livsstil. Jeg virkelig storkoser meg ute på tur i pickup-en med armen godt planta i karmen en fin sommerdag. En stressende dag er det balsam for sjelen å kruse en tur med Pickup-en. Doffen og jeg er helt samstemte om at det er kvalitetstid som gir slitne sjeler ny kraft, og som Doffen bruker å si:” Vi har nok verdens største lykkepille, på 1,7 tonn”.

 

Petter støtter Charity Cruising til inntekt for dyrebeskyttelsen, hele familien stilte opp på Kalabanen.

 

 

De store organiserte biltreffene har Petter Nilsen med tiden fått et mer avslappet forhold til. Det er koseligere når gamle kara treffes i forbindelse med en Early Bird -kaffe hos Baker Jenseg i Sarpsborg sentrum eller lokal Cruising i Halden. På verkstedet jobber han alene sammen med hunden Doffen, dermed er det naturlig at vi stiller opp på Charity Cruising til inntekt for dyrebeskyttelsen også. Både bil og hund har dukket opp i lokalpressen fra dette treffet.

 

Helårsbil blir merket av veisaltets skadevirkninger, sentreringen får et brunt belegg.

 

 

Bilvalg

– En Chevrolet C10 Stepside fra 1965 er så langt fra muskelbil man kan komme med tanke på din bakgrunn med motorsport. Hvorfor falt valget på akkurat denne bilen?

-Såkalte muskelbiler har jeg kjørt ganske mange av opp igjennom årene og de er ikke særlig kjørbare med tanke på trimmet motor. 3,500 RPM stall speed konverter og utveksling laget for rask akselerasjon. Ingeniørene hos GM visste hva de gjorde allerede i 1965, derfor falt jeg for en original pickup. Chevrolet C10 Stepside passer mitt bruk perfekt som firmabil på dagtid og hobbybil i helgen.

 

Lastelemmen blir brukt jevnlig med frakt av deler fra verkstedet og ut til kunde.

 

Hjem fra USA

Det produseres fortsatt nesten alt av deler slik at bilen er meget enkel å vedlikeholde. Pickup-en har nå gått åtte sesonger i bedriftens tjeneste, eneste service er olje og filterbytte. Slik er det gjerne når man beholder det velprøvde og originale.

 

-Jeg sporet opp denne bilen i noe som viste seg å være en gudsforlatt liten plass oppe i fjellene i Colorado. Siden det viste seg å kreve mer enn jeg kunne om biltransport innenlands i USA, og ikke minst frakt over” dammen”, så ble” superguruen” på import av amerikansk bil, og nesthøvding i Amcar, Jon Grasto kontaktet, og hjem til Norge kom pickup-en raskt og sikkert.

– For å beskytte bilen best mulig er den behandlet med Fluid Film for å begrense saltets skadevirkning vinterstid. Den perfekte bilen for meg og mitt bruk, avslutter Petter Nilsen.

 

Slik går det når man setter bort produksjonen til Kina, det er lett å se forskjell på originale støtfangere fra 1965, og reproduserte deler fra Kina.

 

Petter monterte nytt bakvindu med lufting, løsningen fungerer utmerket i en gammel bil.

 

En slik kule er ren nostalgi, rattutvekslingen er helt annerledes så man bruker kulen til å «sveive» ved parkering.

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen