Mazda slapp to bil-nyheter nesten samtidig. Mazda3 ble helt ny med så mange forbedringer at de som har solgt Mazda et helt liv ikke kan huske så store forandringer noen gang. Derfor var det naturlig at vi presenterte Mazda3 først. Motormagazinet konsentrerer seg denne gangen om oppgraderingene på Mazda CX-5.
Det er ingen tvil om at Mazda CX-5 er modellen som fenger mange. Det høyreiste SUV- konseptet er ettertraktet og vi har vent oss til modeller med formidabel sittehøyde, høy bakkeklaring og god oversikt over trafikken.
I 2019-utgaven har Mazda lagt stor vekt på å forbedre kvaliteten på interiøret, teknologiske løsninger og kjøredynamikk. I skiltlyset bak er de tradisjonelle pærene blitt skiftet ut med moderne LED-lys, de skal forhåpentlig vare hele bilens levetid.
Et nytt utstyrsnivå med Signature-pack er på plass, Signature-pack koster kr. 10 000,- over eksisterende toppnivå på AWD-utgavene og er verdt hver eneste krone. Da får dere mørkebrunt nappaskinn, sort taktrekk, rammeløst speil, innvendig LED-belysning, treverk i dashbordet, fotlys foran og bak, samt flere detaljer i krom.

Det rimeligste utstyrsnivået Core forsvinner ut grunnet lavt salg. Dette som et resultat av at nordmenn velger velutstyrte utgaver og dermed passer det bra at Mazda i år utstyrer Optimum-utgaven med ventilerte seter. Allerede etter første bekjentskap med modellen danner det seg et bilde av en stor facelift på årets utgave.
Mer luksus
Enkelte detaljer er forandret innvendig også. Digitale instrumenter istedenfor det gamle analoge skjermbildet er der og dermed har fører mulighet til å velge informasjonskilde i synsfeltet. En 360 graders monitor med parkeringssensorer hjelper deg under vanskelige forhold. Denne er også ny av året.
Mediaconnect var også tilgjengelig på 2018-modellen. Årets utgave er oppgradert med Apple CarPlay and Android Auto. Teknologien gir din smarttelefon tilgang til Mazdas infotainment system slik at en kan enkelt ringe, tekste eller få tilgang til favorittmusikken.
Interiøret har Mazda også jobbet med. Det er noe urettferdig å sammenligne Mazda med biler i Premium markedet, men bare konstatere at interiøret i nye Mazda CX-5 gir en følelse av god kvalitet, uten en rekke skjemmede detaljer i hardplast. Dermed følger de trenden i Norge hvor kundene velger kvalitet og gjerne høyeste utstyrsnivå.
Alle årets forbedringer medfører at Mazda omtaler 2019-utgaven, med Signature-pack, som den mest luksuriøse Mazda CX-5 noensinne.

G-Vectoring Control Plus system
Kjøreegenskapene skal ikke være så forskjellige fra utgående modellår, likevel har Mazda tatt et skritt videre også på den fronten ved å installere G-Vectoring Control Plus system. Systemet reduserer motoreffekt inn i sving selv med samme trykk på gasspedalen, slik at vekten forskyves fremover og gir bedre veigrep og respons igjennom svingen.
Pluss-systemet involverer også bilens bremser, noe som gir deg bedre kontroll i svinger og på glatt underlag, samt under unna manøver. Systemet jobber umerkelig selv om vi provoserer bilen. Trolig jobber dette systemet sammen med 27 sensorer til det automatiske 4×4 systemet og sørger for en dynamisk kjøreopplevelse.

2,5-liter uten turbo
Selve kjøreegenskapene blir i praksis nesten de samme som fjorårets modell, men med stabiliseringssystemets økte sikkerhet og en utvidet radar med nødbrems, som virker helt opp til 80 km/t. Likevel er Mazda CX-5 ulik konkurrentene med sin store 2.5-liter sugemotor med meget høy kompresjon.
Mazda er en av meget få bilprodusenter som stoler på egne ingeniører og utvikler bilen selv, man får en helt unik bil helt uten kompromisser. I år innebærer denne utviklingen enda bedre teknologi og kvalitet.

Konkusjon
Mazdas SkyActive filosofi handler om å se på hver eneste detalj av bilen med kontinuerlig forbedring. 2019-utgaven av Mazda CX-5 er forbedret på en rekke punkter, samtidig er det lansert en rekke nyheter. Vectoring Control Plus system gir mer dynamiske kjøreegenskaper på veien.

Fakta Mazda CX-5
- Motor: R4 bensin
- Slagvolum: 2,5-liter
- Effekt: 194 hk
- Moment: 258 Nm
- Gir: 6-trinns automat
- 0-100 km/t: 9,2 sekunder
- Toppfart: 195 km/t
- Forbruk blandet: 0,84 l/mil (WLPT)
- Co2 utslipp: 192 g/km (WLPT)
- Egenvekt: 1.585 kg
- Tilhengervekt: 2.000 kg
- Lengde: 4,55 m
- Bredde: 1,84 m
- Høyde: 1,68 m
- Akselavstand: 2,70 m
- Utstyrsnivå: Optimum
- Bagasjerom volum: 506 liter
- Pris fra: Kr 407.100, –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 561.600, –



