Girkassen er en ekte racing-kasse med rettskårne drev, den tåler hard behandling.
Entusiasten Joacim Waagaard
Joacim Waagard kommer fra en bilinteressert familie, både hans far og onkel er entusiaster, så det falt seg naturlig å starte med motorsport i ung alder.
Interessen for bil og mekanikk minsket ikke med årene. Det ble etterhvert jobb som biloppretter hos Skade og Lakk i Fredrikstad og senere takstmann. Nå har Joacim Waagaard startet en ny karriere som bilbygger.
Drifting på heltid
Vi må tilbake til 2014 for å begynne med historien som førte til Joacims nåværende jobb. Bilinteressen gikk med tiden over fra gokart til drifting, sporten kommer som kjent fra Japan og bilene er skreddersydd til formålet.
Joacims gode kontakter hos GS-bildeler skaffet til veie et BMW M4 karosseri, motorvalget falt på en V8 LS3 og ved hjelp av gode venner ble dette på rekordtid til BMWs første driftingbil noensinne. Bilen er 100 prosent norskbygget med egenkomponerte deler eller fra delekatalogen til GS. Etter fem- måneders byggetid vekket bilen berettiget oppsikt i 2015 sesongen. Oppmerksomheten medførte at Joacim Waagaard ble invitert som første og eneste skandinav til å kjøre Drifting på Goodwood Festival of Speed.
Goodwood Festival of Speed
De uten den helt store motorinteressen forstår ikke hvor stort Goodwood Festival of Speed er, det hele startet i 1936 med Freddie March – Duke of Richmond som laget et privat biltreff. Goodwood Festival har vokst enormt år for år siden den gang og i programmet står følgende: Including Formula 1, supercars, drifters and much more on the Hillclimb.
Formel 1 og Moto GP stjerner var på plass på arrangementet sammen med vår lokale Joacim Waagaard og hans BMW M4 driftingbil. Publikumsmessig kan Goodwood Festival of Speed sammenlignes med et Formel 1-løp.
Prominente gjester
– Hvordan kom du inn i dette prominente selskap på Goodwood?
-Det var slik at denne store festivalen hele tiden ønsker å fornye seg for å tiltrekke folk. Drifting er blitt en populær sport med nye dekkrøyk og biler side om side i full sladd. Sporten går ut på å kontrollere en bil som har mistet grepet og til det må man bygge en helt spesiell bil. Forstillingen må bygges om slik at forhjulene vinkles maksimalt, ofte over dobbelt vandringsvei i forhold til en vanlig bil. Dette medfører at vi kan ligge i mye bredere sladd enn original biler. Bil bygget for drifting har en del likhetstrekk med andre banebiler siden vi også reduserer tyngde ved å støpe egne dører og andre karosserideler i lettvekts materiale. Dette gjør jeg selv og speilet er faktisk tyngre enn hele døren, forklarerWaagaard.
Selvlært bilbygger
På vår rundtur i verkstedet legger vi merke til et karosseri med motor ved siden av Joacims BMW M4. Joacim Waagaard forteller:
-Dette er en kundebil. Jeg mottok en e-post fra en fyr i Monaco. Han snappet opp en video av min BMW på nett og ønsket en lik bil. Jeg var skeptisk til slike henvendelser, men dagen etter fikk jeg en ny e-post med beskjed om at fly var bestilt og han ønsket å bli hentet på flyplassen. Det viste seg at fyren var 74 år, bilsamler med en hel rekke helt rå Porscher som nå ønsket å teste ut drifting, og til det formålet trengte han en egnet bil. Han mente min BMW M4 var best egnet og ønsket en identisk bil. Vi gikk gjennom detaljene på bilen og jeg laget en liste over spesifikasjoner på samme måte BMW har i sin utstyrsliste over nye biler. Han plukket ut sine ønsker over ekstrautstyr og vi satte opp en kontrakt i samråd med advokat. Kunden skal etter kontrakt få overlevert sin BMW M4 driftingbil med Chevrolet LS3 motor i juni, og han påstår også at det vil komme flere bestillinger fra hans vennekrets.
Ikke umulig tidsfrist
– Tidsfristen virker kort?
– Alle delene er på plass i verkstedet, og formene til dør og karosseri deler har jeg fra min BMW M4, så dette går greit. Jeg benytter samme oppskrift som på min egen bil når det gjelder motor og drivverk. Dette skal gå gå fint, sier Joacim Waagaard, som altså har gått fra biloppretter til bilbygger på rekordtid.