I kø for å kjøpe denne elbilen

KONA er Hyundais ferskeste SUV, og interessen for den elektrsike versjonen er enorm. Allerede har 6 000 nordmenn fått sitt kønummer etter å ha meldt interesse for nye KONA electric.

Torsdag 5. oktober slapp Hyundai Norge informasjon om rekkevidde og at bilen får en kraftig elmotor som yter 204 hestekrefter. Før dette hadde allerede 3 000 nordmenn meldt interesse.

På den snaue uken som har gått siden det har altså ytterligere 3 000 nordmenn fått sin plass i køen.

– Interessen er enorm. Jeg satt nesten kaffen i vrangstrupen da jeg åpnet interessentlisten mandag morgen.…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

KONA er Hyundais ferskeste SUV, og interessen for den elektrsike versjonen er enorm. Allerede har 6 000 nordmenn fått sitt kønummer etter å ha meldt interesse for nye KONA electric.

Torsdag 5. oktober slapp Hyundai Norge informasjon om rekkevidde og at bilen får en kraftig elmotor som yter 204 hestekrefter. Før dette hadde allerede 3 000 nordmenn meldt interesse.

På den snaue uken som har gått siden det har altså ytterligere 3 000 nordmenn fått sin plass i køen.

– Interessen er enorm. Jeg satt nesten kaffen i vrangstrupen da jeg åpnet interessentlisten mandag morgen. Mer enn 2.500 nye interessenter på tre skarve dager var ellevilt, sier markedsdirektør Christian Stenbo hos Hyundai Norge.

Siden det har interessentene fortsatt å strømme til, og mange venter i spenning på denne modellen.

– Det er ikke rart, med tanke på at dette blir markedets første folkelige elektriske SUV, og at den attpåtil får svært lang rekkevidde, sier Stenbo hos Hyundai.

Kommer med to batteripakker

Nye KONA kommer som elbil i første halvår 2018, og allerede nå er det klart at bilen får to batteripakker.

– Vi vet at bilen kommer med et batteri på 39,2 kWh og et batteri på 64,2 kWh. Dermed er det duket for to svært attraktive elbiler med enten lang eller veldig lang rekkevidde, sier produktsjef Øyvind L. Knudsen i Hyundai.

– Oppgitt rekkevidde på de to alternativene er ventet å ligge på rundt 300 og 500 kilometer, og vi forventer at KONA electric blir svært attraktiv i markedet – noe norske kunder allerede bekrefter, sier han.

Luksus til en attraktiv pris

Prisene for nye KONA electric blir ikke klare på en stund enda, men på samme måte som med Årets bil IONIQ skal Hyundai konkurrere aggressivt på pris.

– Vår totalpakke vil bestå av det siste innen sikkerhet og teknologi, blant annet med head up display, premium lydanlegg fra KRELL, Full LED-lys og luksusutstyr som ventilerte skinnseter – til en attraktiv pris. Automatisk nødbremse og radarer i alle retninger er også en selvfølge, sier Knudsen.

– Legg til tøft design både ut- og innvendig, høy bakkeklaring og ledende garantier, og vi vet vi har en pakke som vil passe nordmenn meget godt, avslutter Knudsen.

Nye Hyundai KONA lanseres allerede i starten av november med bensinmotor. Det blir en spennende utfordrer i segmentet, og med en moderne 1.0-liters T-GDi turbobensinmotor på 120 hk koblet mot en tettsteget sekstrinns manuell girkasse byr denne på en populær kombinasjon i klassen.

De første KONA electric forventes å være på norske veier i juni 2018.

Artikkelen fortsetter under annonsen