USA-opphold førte til Amcar-interesse

1966 Chevrolet Caprice Estate wagon

Entusiasten Glenn Andersen Ekholdt
1966 Chevrolet Caprice Estate wagon

Sarpingen Glenn Andersen Ekholdt ble bilinteressert i ung alder og det var et 10-års opphold i Nord-Amerika som var starten på Amcarinteressen.
Glenn opplevde barndommen i Nord-Amerika og de første fem skoleårene ble gjennomført på kanadisk skole før familien reiste tilbake til Norge. Den mekaniske interessen fulgte med på flyttelasset og allerede som 10-åring hadde Glenn et lite motorsykkelveksted hvor han skrudde moped.
Totaktsoljen medførte tette eksospotter på mopedene. Pottene demonterte Glenn og brant ut soten. Med rene eksospotter fikk man originaleffekten tilbake. Senere ble det reparasjoner…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Entusiasten Glenn Andersen Ekholdt
1966 Chevrolet Caprice Estate wagon

Sarpingen Glenn Andersen Ekholdt ble bilinteressert i ung alder og det var et 10-års opphold i Nord-Amerika som var starten på Amcarinteressen.
Glenn opplevde barndommen i Nord-Amerika og de første fem skoleårene ble gjennomført på kanadisk skole før familien reiste tilbake til Norge. Den mekaniske interessen fulgte med på flyttelasset og allerede som 10-åring hadde Glenn et lite motorsykkelveksted hvor han skrudde moped.
Totaktsoljen medførte tette eksospotter på mopedene. Pottene demonterte Glenn og brant ut soten. Med rene eksospotter fikk man originaleffekten tilbake. Senere ble det reparasjoner av Volvo, og nå er Glenn tilbake til utgangspunktet med amerikanske biler. Man kan si at Glenn er selvlært bilmekaniker, hvor denne kunnskapen også kommer til nytte i yrkeslivet.

Hele familien på tur til Alberta i nærheten av Edmonton i Elk Iland Park. Fra venstre Glenn Ivar Andersen Ekholdt, min mor Marit Helene Ekholdt og min søster Anita Christine Ekholdt. Bilen er en 1959 Dodge Custom Royal, bilen ble solgt for $250.- i 1970, da husker jeg faren min syntes det var godt betalt for en 11 år gammel bil.

 

Chevrolet Caprice
Glenn står og venter når vi ankommer møte stedet i sin Chevrolet Caprice stasjonsvogn. Vi legger straks merke til en nærmest perfekt restaurert bil. Et strøkent eksemplar av Caprice stasjonsvogn som er særdeles uvanlig nå til dags.
Stasjonsvogn-utgaven av Chevrolet Caprice var godt synlig på norske veier for en del år siden. Bilentusiastene stelte vanligvis med sin hardtop eller cab, og stasjonsvognen ble ikke godt ivaretatt siden de var å betrakte som vinterbil. Derfor er fleste eldre stasjonsvognene forlengs blitt til spiker. Tiden forandrer seg og nå har endelig stasjonsvogn fått sin renessanse i miljøet, biltypen begynner å bli sjelden derfor er pene eksemplarer verdifulle igjen.

– Har du restaurert bilen selv?
– Nei, jeg får starte med historien rundt denne bilen for å svare på spørsmålet. Amerikanske John Woods var eier av bilen i 1966 til 2011 og bilen ble benyttet bare en gang i året. Da ble campingvogn koplet til og familien Woods kjørte fra Seattle til Portland, Oregon som var feriedestinasjon til familien. Det er mulig at John Woods hadde campingvogn i tankene når han krysset av for en 396 cid (6.5 L) Big Block på 325 hester) med modellbetegnelsen Turbo Jet V8 på salgskontrakten, de fleste stasjonsvognene ble i 1966 solgt med 283 cid Small Block.
-Motorvalget medførte også at air conditioning, power windows, Cruise-Master speed control, power seats, og stereo radio var tilgjengelig som ekstrautstyr. Chevrolet Caprice var en top-line full-size stasjonsvogn med 6 eller 9-seter som i salgsbrosjyrene påsto at Caprice var like komfortabel som Cadillac, min utgave er også levert med originale HiJackers som regulerer høyden på bilen. Dessverre ble bilen kollisjonsskadet i John Woods eie og siden avertert til salgs på eBay. Vinstra Karosseriverksted kjøpte bilen og startet restaureringen. Den ble senere satt til salgs. Jeg så annonsen og denne bilen var så spesiell at jeg bare måtte kjøpe den. Jeg gjorde et godt kjøp, for bilen vekker oppsikt på biltreff. Folk som i sin tid så annonsen kommer bort og angrer på at de ikke kjøpte bilen den gang, så kvaliteten på restaureringsjobben er meget god, sier Glenn.

Fuel injection
-Dette er en helt gedigen stasjonsvogn med masse plass, men fuel injection er vel ikke originalt på denne motoren?
– Nei det er fordi jeg ønsket et mer bruksvennlig oppsett som ikke soter med kald motor. Fuel injection gir en riktig blanding av bensin og luftmengde, ny teknologi medfører også lavt O2-utslipp. Jeg monterte Edelbrock E-Street fuel injection settet selv så når fungerer bilen optimalt, forteller bileieren.
– Det ser ut til at det er en del avansert rørleggerarbeid for å få Fuel injection -settet til å fungere?
-Det er korrekt og artig siden jeg er utdannet rørlegger og eier Rørlegger G. Andersen AS. Jeg er heller ikke ukjent med å skru amerikansk bil siden jeg kjøpte min første USA-bil i 1982, siden har det blitt en 10 forskjellige biler. I tillegg til min 1966 Chevrolet Caprice Estate wagon har jeg nå også en 1965 Cadillac de Ville. Mekaniker-bakgrunn er praktisk for bedriften også. Jeg har egen løftebukk på verkstedet, der tar vi service på firmabiler med utløpt garanti selv. Man kan si at yrkesvalg og bilhobby går hånd i hånd.

 

: Gammel og ny teknikk i skjønn forening, Edelbrock E-Street fuel injection sørger for moderne utslipp i gammel bilmotor.

 

Vanvittig plass
Glenns 1966 Chevrolet Caprice Estate wagon måler hele 5,39 meter i lengden, bagasjerommet er helt enorm når man legger ned setene som et helt flatt gulv. Under gulvet er det også et stort rom med plass til campingstoler og alt annet man behøver på tur. Bredden på bilen står i stil, 2,022 meter mellom fram skjermene.
– Denne bilen er utrolig praktisk å benytte på biltreff siden alt av utsyr ligger under gulvet, slik at bilen ser pen og ryddig ut.

Glenn er på hjemmebane, han kjøpte sin første amerikaner i 1982 en Ford Galaxy 1966, nå har han to amerikanske hobbybiler.
Artikkelen fortsetter under annonsen