Veteranbil og gamle motorsykler for Ugland

 

Man skulle tro at man ville finne en annen hobby når man jobber med bil, men entusiasten Kai Roger Ugland fra Halden benytter sin Opel Manta 1900, av 1972-årgang, både på treff og til jobb sommerstid.

 

Tidligere i år besøkte vi biltreffet Cars & Coffee arrangert av KNA Halden på Fredriksten festning. Været var iskaldt denne dagen, likevel trakk treffet over 40 biler, hovedsakelig europeiske veteranbiler. Halden har ikke lenger bare Amcar, men også andre merker er synlig i bybildet. En strøken Opel Manta av 72-modell vekket oppmerksomhet denne gang, det viste seg at eier var en bilinteressert…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Man skulle tro at man ville finne en annen hobby når man jobber med bil, men entusiasten Kai Roger Ugland fra Halden benytter sin Opel Manta 1900, av 1972-årgang, både på treff og til jobb sommerstid.

 

Tidligere i år besøkte vi biltreffet Cars & Coffee arrangert av KNA Halden på Fredriksten festning. Været var iskaldt denne dagen, likevel trakk treffet over 40 biler, hovedsakelig europeiske veteranbiler. Halden har ikke lenger bare Amcar, men også andre merker er synlig i bybildet. En strøken Opel Manta av 72-modell vekket oppmerksomhet denne gang, det viste seg at eier var en bilinteressert kjenning også.

 

 

 

Trofast

Kai Roger Ugland er kjent innen bil og veteranmopedmiljøet i Halden. Kai Rogers meget pene Opel Manta A av 1972-modell ble importert fra Danmark for to år siden av eier selv. Bilen ble hentet i Helsingør og tidligere eier var meget ryddig i beskrivelsen av bilen, slik at det ikke ble noen overraskelser ved inspeksjon.

Kai Roger har gjort små endringer og skaffet til veie dokumenter fra Opel Dk samt fra Opel her hjemme, slik at den kunne registreres på norske skilt. Siden den gang har Uglands Manta vært en trofast følgesvenn i sommerhalvåret uten et eneste feilslag. For øvrig var Uglands første bil også en Opel Manta A, som han solgte på 90 tallet.

 

Kai Roger Ugland er en blid og energisk fyr som deler sin kunnskap med andre enten det gjelder hvem man skal henvende seg til for å overhale en gammel Opel-motor eller deler til din veteranmotorsykkel.

 

 

Opel på jobb også

Vi stikker senere innom avdeling Berg Bil (Sørlifeltet) , der Kai Roger er salgsleder, for en uforstyrret bilprat siden det var vanskelig å få alenetid på treffet. Kai Roger er en energisk fyr med stor lidenskap om bil og bil-treffets sosiale profil medfører at alle prater med hverandre.

Vi sjekket på forhånd Finn.no og det viste seg at Opel Manta har blitt meget populær. De få utgavene man finner til salgs har meget høy salgspris. Et søk på nett gir indikasjoner på at de som kjørte Manta i ungdommen leter etter samme bil nå.

– Kjørte du også Opel i ungdommen?

– Min far var Opel- entusiast, han kjørte Opel Kaptein og Rekord. Det var naturlig at hans Opel-interesse smittet over på meg også. Dermed ble min første bil en 72-modell Opel Manta, og senere ble det flere av samme årsmodell og merke. Opel var helt klart starten på en bilinteresse som har fulgt meg hele livet. I de senere år har jeg blitt nostalgisk og synes det er utrolig artig å kjøre moped fra min oppvekst også, forteller Kai Roger.

 

Sporty design var på plass i 1972 også, Opel Manta er fremdeles en tøff bil etter mange år på veien.

 

 

Mopeder

-Moped er blitt populært det også med en rekke treff som Stram vaier, Grensepeden og Morropeden. Besøker du mopedtreff også?

-Ja, det blir flere mopedtreff i løpet av sesongen. Akkurat nå har jeg restaurert en 20 år gammel Honda MT50, men jeg har hatt en masse forskjellige mopeder tidligere. Det ble noen år med Suzuki ER 50, det er modellen som kom etter AC og den ble levert i fem forskjellige farger. Det endte med at jeg restaurerte og satt i stand fem stykker samtidig i forskjellige farger. Dermed sto alle fargekombinasjoner levert fra fabrikk i garasjen en tid før de fikk nye eiere.

 

 

 

Knytter kontakter

-Det er artig å skaffe tilveie utslitte modeller og restaurere de tilbake til opprinnelig stand. Dette er ikke jobb, men en hobby, hvor man knytter kontakter med en rekke mennesker med samme interesse. Gode historier blir det også ved kjøp og salg.

-Jeg kom over en uregistrert 71 Gilera Enduro 50 som jeg synes var tøff. Mopeden ble kjøpt nærmest for moro skyld siden Gilera Enduro 50 ikke ble solgt i Norge. Jeg kontaktet likevel Biltilsynet med spørsmål om hva som skulle til for å få skilter på en gammel moped uten pairer og norsk vognkort. Sykkelen falt i smak hos sakkyndige, original og fin helt uten mangler, men så var det papirer da. Vi gikk gjennom alle gjemmesteder på mopeden for å finne noen form for dokumentasjon og i en liten skinnveske fant vi en skrukkete papirbit på størrelse med en fyrstikkeske. Papirbiten forstørret vi på en kopimaskin og det viste seg å være et italiensk vognkort, dermed ble det skilter på sykkelen.

 

Biltreffet Cars & Coffee tiltrekker seg en rekke biler av europeisk opphav, det er faktisk veldig hyggelig å se at de gamle bruksbilene man vokste opp med blir ivaretatt.

 

Flere interesser

Vi startet med din Opel Manta og nå er vi over på mopeder. Er det flere deler av motorhobbyen du overrasker med?

– Jeg følger med på Facebook-grupper og publiserer bilder og video av mine biler og motorsykler der også. Kontakt med likesinnede over hele landet medfører også at det er lettere å «snappe opp» treff, sist helg var flere Opel entusiaster tilstede på et baneløp i Moss. Jaggu ble det 3. plass på en godt bekjent av meg med sin 1979 Opel Ascona 400 Replica. Tid og sted ble publisert på Facebook.

-Treff, deletilgang og oversikt over hvilke biler eller mopeder i markedet via sosiale media blir faktisk en hobby det også, avslutter Kai Roger Ugland.

 

Motorrommet er modifisert, men alle forandringer er godkjent av Biltilsynet.
4 stykk Suzuki ER 50 i forskjellige farger er på plass i garasjen. Senere kjøpte Kai Roger en til slik at samlingen ble komplett med sykler i alle de fargene fabrikken leverte. Foto Kai Roger Ugland.
Enduro-modellen ble ikke solgt i Norge, dermed ble det problemer med registrering, en liten skrukkete lapp på størrelse med en fyrstikkeske i bunn av den originale vesken viste seg å være det originale registreringsbeviset fra Italia, dermed ble det skilter likevel. Foto Kai Roger Ugland.

 

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen