Med 550 hk under panseret

Arne har oppfylt drømmen om en Ford Mustang Shelby GT 500. Shelby regnes som den mest ettertraktede Mustang- modellen og har samleverdi.

 

Arne Soli er ikke ukjent med bilmerket Ford Mustang og nå har han endelig funnet drømmebilen i form av en Shelby. For å få et innblikk i historien, må vi gå over 40 år tilbake i tid. Steve McQueen i filmen Bullit gjorde et mektig inntrykk på Arne Soli med en herlig Mustang Fastback i hovedrollen. Drømmebilen hadde den egenskapen at den var oppnåelig siden vi snakker om vanlige produksjonsmodeller.

 

Mustang ble et ikon og en…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Arne har oppfylt drømmen om en Ford Mustang Shelby GT 500. Shelby regnes som den mest ettertraktede Mustang- modellen og har samleverdi.

 

Arne Soli er ikke ukjent med bilmerket Ford Mustang og nå har han endelig funnet drømmebilen i form av en Shelby. For å få et innblikk i historien, må vi gå over 40 år tilbake i tid. Steve McQueen i filmen Bullit gjorde et mektig inntrykk på Arne Soli med en herlig Mustang Fastback i hovedrollen. Drømmebilen hadde den egenskapen at den var oppnåelig siden vi snakker om vanlige produksjonsmodeller.

 

Mustang ble et ikon og en drøm for mange fans uten norske avgifter. For Arne tok det tid å virkeliggjøre drømmen om en Mustang i garasjen siden barn og bolig ble prioritert først, men i 2004 fant han en 1966 Ford Mustang Fastback i Canada. Lakkfargen var Saturn gold og den bilen var nesten lik Steve McQueens Highland Green Mustang i filmen Bullit, som for øvrig var en 1968 modell.

 

Restaurering

Vel hjemme fulgte Arne Soli den vanlige oppskriften til en amcar-eier: Først litt kjøring i sommersesongen for å finne ut hva som kunne forbedres og en påbegynnende restaurering som ble mer omfattende en først antatt.

Mustang-interessen ble ikke svekket etter mye jobbing. Snarere tvert imot siden Arne var på jakt etter en bil til, og en rød California-importert 2006-modell med 4,6-liters V8 på 305 hk ble kjøpt inn. Egentlig burde dette være slutten på historien, for Arne og kona kunne kose seg med hver sin bil når ungene var ute av redet og bare nyte, men det er en bilmodell som står høyere i kurs enn vanlig Mustang.

 

Shelby

Shelby Mustang er et ikon som ligger øverst på ønskelisten til enhver Mustang-entusiast. Grunnleggeren Caroll Shelby startet karrieren som profesjonell racerfører. Etter karrieren på racerbanen var over gikk han i gang med å designe og bygge biler.

Grunntanken var å benytte den største motoren i det letteste karosseriet, og den første Shelby Mustang så dagens lys i 1965. Virkelig fart i sakene ble det året etter hvor Shelby bygget 1000 eksemplarer av 1966 Shelby G.T. 350 Hertz, for bilutleiefirmaet Hertz. Resten er historie, en original Shelby er det største man kan oppnå som Mustang-entusiast.

 

Lislebyveien

Vi treffer Arne hjemme på Lisleby hvor en helt strøken 2012 modell Ford Mustang Shelby GT 500 pynter opp gårdsplassen.

–Hvordan fant denne bilen veien til Norge?

– Min Shelby fant jeg på nettet. Jeg har hatt lyst på en ekte Shelby lenge, men siden jeg hadde krav til fargekombinasjon, samt lav kilometerstand, brukte jeg tid på å lete etter riktig bil. Når den rette bil var til salgs var det bare å slå til. Den var til salgs i Wisconsin i USA, og kilometerstanden var 3.686.

– Importerte du den selv?

– Nei, siden dette er en dyr bil i USA ønsket jeg profesjonell hjelp til det. Mye kan gå galt med tanke på innenlandsfrakt og skader, som kan oppstå fra useriøse fraktselskap innenlands i USA uten forsikring. Svein på Northstar Trading er profesjonell og har de rette kontaktene, og han sørget for at bilen kom trygt hjem til Norge. Spedisjonsfirmaet Andersen & Mørck AS v/ Hans Petter Johannessen tok seg av det praktiske ved fortollingen, slik at bilen fikk norske skilt i mai 2016, forteller Arne til Motormagazinet.

 

Racing

I Arne Solis relativt nye Shelby er oppskriften til Caroll Shelby videreført på samme måte som den var i starten. Arnes Shelby har en kompressormatet 5,4-liters V8 på 550 hester under panseret. 0-100 går på ca 4,2 sekunder og det medfører 1,01 G kraft under akselerasjonen, i følge bladet Motortrend.

En liten kuriositet er fabrikkgarantien på bare 36 måneder. Dette var også tilfellet i de første modellene til Shelby. Det er kort garantitid fordi bilene blir kjørt hardt.

 

Rolig eier

-Jeg er ikke spesiell hard på gassen. Det er så mye krefter i denne bilen at et ørlite trykk er nok til at bilen akselererer voldsomt. Jeg nyter lyden fra motoren isteden og jeg er fullstendig klar over kreftene, så de behøver jeg ikke vise frem.

-Min Shelby er forresten et godt eksempel på hvor lite drivstoff store motorer bruker i praksis. Jeg kjørte til Fagernes for å benytte bilen til bryllupskjøring. Etter 55 mil blandet kjøring var forbruket på 1,02 l/mil. Som du merker er dette en bil bygget for racing med et mye stivere understell en vanlig Mustang. Kompressor medfører at man har overtrykk helt fra tomgang til rødstreken på turtelleren i motsetning til turbo hvor denne har begrenset arbeidsområde, så denne bilen er behagelig å kjøre med en deilig flyt.

– Herlig er også lyden. Lydbilde til en stor V8 med lang slaglengde gir etter min mening det mest perfekte lydbilde av alle de forskjellige sylinderkombinasjonene på markedet, forteller eieren som har fått oppfylt drømmen om en ekte Ford Mustang Shelby GT 500.

 

Official Shelby American Registry

Bilen er registret i Official Shelby American Registry – den 15.6.2015. Arne Soli har også innhentet Marti Auto Works report som viser at det bare er produsert 3.929 slike 2012 modeller av Shelby GT-500 2-Door Coupe. Med akkurat dette oppsettet av farge/striper og interiør etc., var det kun laget 119 biler. Som en liten detalj, kan nevnes at denne bilen var 20 dager forsinket i henhold til fastsatt tidsfrist for levering.

-Det er jo artig å eie en slik bil hvor det det er laget så få av. – Yeeah – life is good, fastslår Arne og smiler lurt.

 

Shelby jakke og caps hører med når man er ekte entusiast.

 

Shelby og racing hører sammen, setene har meget god sidestøtte.

 

Arnes Shelby ser ut som om den akkurat har rullet ut fra samlebåndet, motorrommet er like pertentlig rengjort som resten av bilen.

 

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen