En helt ny Kia Ceed er på plass i Norge. Bilen er bygget for Europa med design fra tyske Peter Schreyer. Understellet tar tidligere BMW- sjef Albert Biermann seg av.
Kia Creed er i likhet med sine «søsken» usedvanlig forutsigbar. Man bare putter inn alt av tenkelig utstyr til en fast pris i dyreste utstyrsnivå. Vanligvis lønner det seg å gå for toppnivået med tanke på senere innbytte, men også fordi prisdifferansen ned til lavere utstyrsgrad er liten.
Til å være en bil i kompakt klassen er Kia Ceeds topputgave velutstyrt med varme i både forseter og baksetet. Til og med kjøling i setene har bilen. Det samme med varme i rattet. Nytt av året er også oppvarmet frontrute. Vi skal ikke gå igjennom alt av utstyr, men må nevne automatisk parkeringshjelp. Skal du luke-parkere eller rygge inn i på-tvers-luker, er det på plass. Systemet kan også kjøre bilen ut igjen for deg.
Stasjonsvogn også
Senere kommer også stasjonsvogn-utgaven av Kia Ceed. Kia følger gammel oppskrift med å lansere 5-dørs først og stasjonsvognen senere, men for de med behov av større lasteplass (på hele 625-liter) kan gjerne prøvekjøre 5-dørs Ceed nå og bestille stasjonsvognen senere siden vi snakker om samme bil.
De med behov for noe mer spesielt kan vente på Kia Proceed, en såkalt Shooting Break-utgave vi designmessig kjenner fra Mercedes, men Kias modell skal etter sigende ligne mer på Porsche Panamera.
3-generasjon Kia Ceed
Nye Kia Ceed er tredje generasjon, som altså er helt ny fra innerst til ytterst bygget på ny «K2» plattform. Bilen er 2 cm bredere og 2,3 cm lavere siden man ønsket å forsterke det sportslige preget. Denne gang har de ikke latt egennavnet være i fred heller, apostrofen i navnet er fjernet.
Ceed er blitt mer strømlinjeformet i forhold til forgjengeren. Tanken bak er muligens at nykommeren vil henvende seg til en bredere kundegruppe med sine strake klassiske linjer. Siden Kia Ceed konkurrerer i Golf-klassen, vil en liten prosentvis økning i salget gi et stort utslag i antall solgte eksemplarer.
Trådløs ladeplate
På plass i tredje generasjon Ceed er alt som forventet. Bilen er tilpasset våre europeiske kropper og alle knapper er på sedvanlig Kia-vis logisk plassert.
Mobilen lar vi ligge på den trådløse ladeplaten og bilen er selvsagt utstyrt med det seneste innen kommunikasjon. Setene er nye og gir en bedre følelse de også. Kia har lagt stor vekt på å forbedre kvalitetsinntrykket denne gang, og har lykkes godt med planen.
Ikke første gang
Tredje generasjon Kia Ceed er ikke første bil vi tester med understell fra tidligere BMW-M sjef Albert Biermann, men dette er første Ceed med BMW-inspirasjon. Vår 1,4-liter T-GDi bensinmotor passer godt til denne bilen. Egentlig passer alle motorer godt sammen med Kias egenutviklede 7-trinn dobbeltkløtsj automatgir, for girkassens elektronikk blir kalibrert spesielt til hver eneste motorutgave.
Girkassen sørger for at motoren jobber i motorens mest effektive turtallsområde uavhengig av bensin og diesel, liten eller stor motor. Silkemyke girskift i byen forandres til meget markante når vi kopler inn sport modus til aktiv kjøring på svingete vei. Veiholdningen er vesentlig forbedret siden sist vi testet Ceed. Styringen er merkbar strammere og understellet føles stramt, dog uten å virke stump.
Lanseringsutgave
Kias ambisjon med å hente inn de dyktigste på design og understell fra tyske Premium merker medfører at Kia Ceed her nærmet seg Golf når vi snakker om kjøreopplevelse. Kia har også lyktes med å kombinere familiebilens praktiske løsninger med sporty kjørekomfort. I tillegg har Kia som kjent 7-års garanti.
Vår demobil denne gang her ikke det tradisjonelle utstyrsnivået vi er vant til. De første demo-bilene var lanseringsutgaver og topputgaven leveres selvsagt med skinninteriør. Fronten kommer med en helt ny ‘ice cube’ lyssignatur, under lyktene finner vi grillen hentet fra sportsbilen Kia Stinger. Innvendig er det like stor plass siden akselavstanden er lik, men bilens bakende har lengre overheng.
Konklusjon
Tredje generasjon Kia Ceed har kvaliteter som medfører at den burde ligge og knivet med Golf på salgsstatistikken, og nye Ceed har tatt et langt skritt fremover i forhold til tidligere modell. Kia Ceed er også godt tilpasset nordmenns transportbehov og gir deg svært mye bil og utstyr for pengene med en av klassens beste garantier. Kia her laget en modell skreddersydd til Europa med gode kjøreegenskaper.
Fakta Kia Ceed
- Motor: R4 bensin
- Slagvolum: 1.4-liter
- Effekt: 140 hk
- Moment: 242 Nm
- Gir: 7 trinns automat
- 0-100 km/t: 9,2 sekunder
- Toppfart: 205 km/t
- Forbruk blandet: 0,55 l/mil
- Co2 utslipp: 125 g/km
- Egenvekt: 1.185 kg
- Tilhengervekt: ikke oppgitt
- Lengde: 4,31 m
- Bredde: 1,80 m
- Høyde: 1,44 m
- Akselavstand: 2,65 m
- Utstyrsnivå: Lanseringsutgave
- Bagasjerom volum: 395 liter
- Pris fra: Kr 324,900, –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 379.900,-