Audi A6 – Fullspekket med ny teknologi

 

Helt nye Audi A6 tilpasser seg vår moderne hverdag hvor privatbil blir erstattet med mobilitet. Audi-importøren Møller skiftet forøvrig navn til Møller Mobility Group fordi vårt transportbehov vil forandre seg i fremtiden.

 

Nye tanker rundt mobilitet vil trolig redusere rene privatbiler til fordel for bildeling via selvkjørende biler. Dette scenario er noen år frem i tid, men Audi har allerede nå introdusert en nyhet som er et lite skritt på veien med det nye MMI touch-systemet i Audi A6, som gir mulighet for stemmestyring.

Systemet medfører at nye A6 blir en intelligent turpartner som henter informasjon fra forhåndslagret…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Helt nye Audi A6 tilpasser seg vår moderne hverdag hvor privatbil blir erstattet med mobilitet. Audi-importøren Møller skiftet forøvrig navn til Møller Mobility Group fordi vårt transportbehov vil forandre seg i fremtiden.

 

Nye tanker rundt mobilitet vil trolig redusere rene privatbiler til fordel for bildeling via selvkjørende biler. Dette scenario er noen år frem i tid, men Audi har allerede nå introdusert en nyhet som er et lite skritt på veien med det nye MMI touch-systemet i Audi A6, som gir mulighet for stemmestyring.

Systemet medfører at nye A6 blir en intelligent turpartner som henter informasjon fra forhåndslagret data i bilen og fra skyen gjennom MMI navigation plus. Dette systemet er selvlærende, basert på sjåførens kjøremønster og bilens forslag til kjøreruter er intelligent tilpasset den som kjører bilen.

 

MMI touch-systemet i Audi A6 som gir mulighet for stemmestyring, men er like enkel å betjene som din vanlige smarttelefon. Ble, trekke sammen eller navigere har det samme brukermønsteret du er vant til på telefonen, dermed kan avansert informasjonsteknologi likevel være enkel å betjene.

 

 

Audi A6 Avant

Litt senere lanseres også stasjonsvognen Audi A6 Avant sammen med Allroad-utgavene, felles for modellene er drivlinjen med mild-hybrid-teknologi. Et lite 48-voltsbatteri på bare 25 kilo lagrer bevegelsesenergi i nedoverbakke, ved fartsreduksjon eller bremseenergi for senere å benytte batteriets energi til fremdrift.

Siden batteriet er lite, så brukes betegnelsen mild-hybrid-teknologi i motsetning til andre fabrikker med et langt tyngre hybridsystem. Audi har sannsynligvis funnet ut at denne mild-hybrid-løsningen med lav vekt er mere energieffektiv enn et ordinært hybridsystem. Audi estimerer en reduksjon i drivstofforbruket på opptil 0,7 liter for hver 100 km i nye Audi A6.

 

Seneste generasjon

Nye A6 er siste generasjon A6. Vekten er omtrent samme som utgående modell. Nye A6 har hentet sitt designspråk fra nye A8 og A7, og er bygget på samme plattform. Nye Audi A6 er elegant innvendi, samtidig som den er full av nye digitale løsninger.

Instrumentpanelet og de rene horisontale linjene understreker følelsen av god, oversiktlig plass for både sjåfør og passasjerer. Større plass, et nytt designspråk og en lang rekke nye innovasjoner, bidrar til at Audi A6 hever listen i sitt segment. Konkurransen er imidlertid beinhard i denne Premium-klassen med konkurrenter fra BMW 5-serie og Mercedes E-klasse. Tøff konkurranse mellom merkene kommer forbrukerne til gode.

 

Nye Audi A6 er bygget på samme plattform som A8 og A7, som dere ser er også designelementer hentet fra A6 større søsken. Dermed er nye A6 enda mer eksklusiv enn utgående modell.

 

 

Assistentsystemer

Komfort og sikkerhet i nye Audi A6 setter en ny standard i klassen. Bilen vil kunne leveres med parkingspilot og garagepilot, som gjør at bilen selv sørger for parkering ved hjelp av myAudi-app’en. Sjåføren må sitte bak rattet.

Om behovet er til stede for nye assistenter får våre lesere avgjøre. Vi benyttet i hvert fall Active lane assist til kjøring på motorvei. Denne assistenten er inkludert i komfortpakken og er neste kritt mot selvkjørende bil. Audi A6 holder selv samme avstand til forankjørende bil og styrer helt automatisk på godt oppmerkede veier.

 

Godt støydempet

Generasjonsskifte innebærer forbedringer. Det merker vi spesielt på motorvei, hvor nesten ingen støy slipper inn til fører og passasjer. Denne opplevelsen sammen med bilens V6 286 hk dieselmotor høyner Premium -følelsen betraktelig i vår lanserings utgave, dog uten luftfjæring. Det betyr i praksis at kjøreprogrammene virker på motor, girkasse og ratt, men ikke understell.

Siden adaptiv luftfjæring på alle fire hjul bare koster kr. 26.540,- ville det være vårt førstevalg og heller valgt bort andre assistenter man blir lei etter hvert. Da forvandles også understell fra stramt til mykt for bruk på motorvei. Med luftfjæring forvandler hele bilen seg fra sporty på svingete vei til myk og komfortabel på landeveien via kjøreprogrammene.

 

Digitale instrumenter lar deg velge hvilen informasjon du ønsker å se, jeg har flyttet navigasjonen over slik at jeg ikke behøver å flytte blikket fra veien.

 

 

Flere motorer

Vår bil var utstyrt med 3-liters V6 dieselmotor og flere alternativ kommer etter hvert. Også 4-sylindrede motorer, men det er en helt egen følelse med V6 under panseret man ikke kan erstatte med mindre motorer.

Premium bil med Premium motor henger sammen. Dermed har Audi igjen skapt noe unikt, for denne modellen gir deg den gode luksuriøse kjøreopplevelsen, selv uten luftfjæring på lanseringsutgaven. På produksjonsmodellene er dette alternativet på plass og da blir A6 enda bedre.

Premium opplevelsen forsterkes ikke bare av motor. Større innvendig beinplass kommer fører og passasjerer til gode. A6 er like stor som tidligere, likevel vil ny plattform medvirke til at bilen føles større. Åttende generasjon Audi A6 er utvilsomt den desidert beste A6 hittil.

 

Ekte Audi Matrix LED hovedlys er på plass, lån denne bilen i mørket for dette lyssystemet kan ikke beskrives, men oppleves.

 

 

Konklusjon

Denne nye Audi A6 er den beste A6 hittil. Ny plattform medfører en stor oppgradering av komfort og kjøreegenskaper samt at designspråk og en rekke elementer fra A8 og A7 er på plass i nykommeren. Nå er A6 blitt enda mer Premium og dermed passer en V6-motor som hand i hanske. Kryss av for luftfjæring på utstyrslisten, da får dere full uttelling fra kjøreprogrammene, som vil forandre motor, gir, ratt og understell.

 

 

Fakta Audi A6 50 Quattro

  • Motor: V6 Diesel
  • Slagvolum: 3.0-liter
  • Effekt: 286 hk
  • Moment: 620 Nm
  • Gir: 8-trinns tiptronic
  • 0-100 km/t: 5,5 sekunder
  • Toppfart: 250 km/t
  • Forbruk blandet: 0,56 l/mil
  • Co2 utslipp: 146 g/km
  • Egenvekt: 1.900 kg
  • Tilhengervekt: 2.000 kg
  • Lengde: 4,94 m
  • Bredde: 1,89 m
  • Høyde: 1,46 m
  • Akselavstand: 2,92 m
  • Utstyrsnivå: Lanseringsmodell
  • Bagasjerom volum: 530 liter
  • Pris fra: Kr 702,700, –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 1.033.002,-

 

 

A6 har like stort bagasjerom som tidligere, fremdeles 530 liter, vi falt for disse lekre festekrokene i Chrome.

 

 

Man får håpe at Audi ikke begir seg inn på konkurrentenes nedskalerings hysteri, V6 eller V8 forsterker Premium imaget og gir deg en helt egen følelse på veien.

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen