Mange har ventet på at befolkningen vil få øynene opp for stasjonsvogna igjen. Dette segmentet var meget stort før SUV-ene ankom landet i mengder.
Denne biltypen er det ikke lett å kategorisere lenger. Det var nemlig langt enklere tilbake på SUV-ens glansperiode hvor Honda CR-V dominerte med kasseform, firehjulstrekk og reservehjul på bakluken. Nå brukes begrepet SUV og crossover om en rekke modeller uten terrengegenskaper og bare drift på en aksel.
Svært mange bilkjøpere, har valgt denne biltypen, fordi høyden medfører enkel inn og utstigning. ID.7 stasjonsvogn har nærmest de samme egenskapene. ID.7 stasjonsvogn GTX er en meget stor bil med 4×4 og ikke minst lav pris inkludert i Norgespakken. SUV-ene få hard konkurranse av ID.7 GTX stasjonsvogn.
God plassutnyttelse
Plass har vært stasjonsvognens varemerke og ikke minst det at bilmodellen har vært praktisk. I VW ID.7 GTX Tourer, har man laget en smart løsning for å utvide plassen i bagasjerommet via et par grep som retter opp seteryggen foran til «cargo-posisjon», – perfekt til esker i bagasjerommet.
Cargo-posisjonen øker volumet til 605 liter totalt. Feller man derimot ned baksetet blir hele 1 714 liter tilgjengelig.
VW ID.7 GTX Tourer har mer å by på i form av 4Motion firehjulstrekk, to elmotorer på til sammen 340 hester, inntil 575 km rekkevidde og siden vi er inne på praktisk bruk, må det nevnes at et kort ladestopp på 26 minutter lader batteriet fra 10-80 prosent.
Bilen er også utstyrt med hengerfeste og den særnorske skiluka. I
Innvendig er bilen meget romslig for passasjerer i begge seterader på grunn av 2,97 meter akselavstand.
Exclusive Norgespakke
Importøren har denne gang skapt en nærmest perfekt Norgestilpasset modell med alt utstyr man kan ønske til en pris så vidt under 600.000 kroner.
Det er bare å nyte Interiørpakke+ med Ergoactive comfort seter foran med massasje, elektrisk justering og justerbar lårstøtte. Setene er utviklet i samarbeid med ortopeder og ryggspesialister.
Standard-forvarming
Vi legger merke til 3-soners Air Care Climatronic elektronisk klimaanlegg med betjeningspanel bak, oppvarmet ratt / rute og batterioppvarming. Forvarming av batteriet er dermed standard, slik at man kan besøke hurtigladestasjonen med riktig batteri temperatur en kald vinterdag og motta maksimal ladeeffekt. I praksis betyr dette et kortere ladestopp.
Eksteriørpakke+ er også inkludert. Den viktigste ingrediensen i pakka, er adaptivt understell og ekstra støydemping i sideruter. I motorveishastighet er det lite sjenerende veistøy som finner vei inn i bilen.
Den siste inkluderte pakka, blir assistentpakke med blant annet Harman Kardon Lydanlegg 700W
med 12 høyttalere inkl. subwoofer.
12 000 kroner ekstra
Det eneste som koster ekstra på vår demobil, er faktisk bare utfellbart hengerfeste og det geniale glasstaket uten den tradisjonelle gardinen. Taket demper lysgjennomtrengingen elektronisk, slik at man kan øke dempning i sterk sol og redusere på dager med skyer eller regn. Kr.12.000, – ekstra for glasstaket er heller ikke avskrekkende.
Dermed er alt man ønsker av utstyr inkludert i vår ID:7 stasjonsvogn og også Dynamiske LED-Matrix frontlykter med velkomstlys. Dette systemet er det nærmeste man kommer til å kjøre i dagslys så langt.
Automatisk 4×4
På veien er det ikke så stor forskjell på vår GTX når vi sammenligner med modellen med bakhjulstrekk vi kjørte tidligere her i Motormagazinet. Elmotoren foran i GTX øker effekten til 340 hester, dermed går sprinten fra 0-100 på 5,5 sekunder.
Det er merkbart, at designet er inspirert av mer sportslige aner også: Rrde sømmer i setene med GTX-logo. Den største forskjellen, vil man merke på snødekkede veier, hvor kjøreprogrammet Traction gir maksimalt veigrep siden systemet gir deg permanent firehjulsdrift ved igangkjøring. Drivmomentet fordeles jevnt, slik at veigrepet blir optimalt på glatt og løst underlag.
God støydemping
De andre kjøreprogrammene bruker i hovedsak elmotoren bak, men firehjulsdriften kobles inn automatisk ved behov under kjøring. På veien liker vi bilens DCC-adaptive understell, man får forskjellige kjøreopplevelser via kjøreprogrammene. Mykt og behagelig understell i Comfort på motorvei hvor ujevnhetene absorberes meget godt til et stivere understell i Sport ,som vi bytter til på svingete partier.
Sammen med meget god støydemping er denne bilen herlig å kjøre, en milsluker av rang.
Konklusjon
Stasjonsvognen er tilbake i form av ID.7 GTX 4Motion Touring, en komplett bil meget godt tilpasset det norske markedet med 4×4, hengerfeste, skiluke og lang rekkevidde. Importøren har denne gang laget en utstyrspakke som inneholder alt man behøver til meget konkurransedyktig pris. God plass og Adaptivt understell som kombinerer komfort på motorvei med en stivere bil på svingete partier trekker opp helhetsinntrykket.
Fakta ID.7 GTX Exclusive Tourer
Motor: Elektrisk
Slagvolum: 0-liter
Effekt: 340 hk
Moment: 545 Nm
Gir: Automat
0-100 km/t: 5,5 sekunder
Toppfart: 180 km/t
Elektrisk rekkevidde: 568 km WLTP
Forbruk blandet: 1,70 kWt /mil
Co2 utslipp: 0 g/km
Egenvekt: 2.339 kg
Tilhengervekt: 1.200 kg
Lengde: 4,96 m
Bredde: 1,86 m
Høyde: 1,55 m
Akselavstand: 2,97 m
Utstyrsnivå: Exclusive
Bagasjeroms volum: 605 /1.734 liter
Pris fra: Kr 599,900. –
Pris prøvekjørt utgave: Kr 631,074. –