VW ID.7 GTX Tourer – Interessant norgespakke med god plass og 4×4

Vi kjørte som kjent VW ID.7 stasjonsvogn tidligere i Motormagazinet. Den gangen var GTX-utgaven like rundt hjørnet, og nå er den her med en meget interessant Norgespakke.

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mange har ventet på at befolkningen vil få øynene opp for stasjonsvogna igjen. Dette segmentet var meget stort før SUV-ene ankom landet i mengder.

Denne biltypen er det ikke lett å kategorisere lenger. Det var nemlig langt enklere tilbake på SUV-ens glansperiode hvor Honda CR-V dominerte med kasseform, firehjulstrekk og reservehjul på bakluken. Nå brukes begrepet SUV og crossover om en rekke modeller uten terrengegenskaper og bare drift på en aksel.

Svært mange bilkjøpere, har valgt denne biltypen, fordi høyden medfører enkel inn og utstigning. ID.7 stasjonsvogn har nærmest de samme egenskapene. ID.7 stasjonsvogn GTX er en meget stor bil med 4×4 og ikke minst lav pris inkludert i Norgespakken. SUV-ene få hard konkurranse av ID.7 GTX stasjonsvogn.

God plassutnyttelse
Plass har vært stasjonsvognens varemerke og ikke minst det at bilmodellen har vært praktisk. I VW ID.7 GTX Tourer, har man laget en smart løsning for å utvide plassen i bagasjerommet via et par grep som retter opp seteryggen foran til «cargo-posisjon», – perfekt til esker i bagasjerommet.

Cargo-posisjonen øker volumet til 605 liter totalt. Feller man derimot ned baksetet blir hele 1 714 liter tilgjengelig.
VW ID.7 GTX Tourer har mer å by på i form av 4Motion firehjulstrekk, to elmotorer på til sammen 340 hester, inntil 575 km rekkevidde og siden vi er inne på praktisk bruk, må det nevnes at et kort ladestopp på 26 minutter lader batteriet fra 10-80 prosent.
Bilen er også utstyrt med hengerfeste og den særnorske skiluka. I
Innvendig er bilen meget romslig for passasjerer i begge seterader på grunn av 2,97 meter akselavstand.

Exclusive Norgespakke
Importøren har denne gang skapt en nærmest perfekt Norgestilpasset modell med alt utstyr man kan ønske til en pris så vidt under 600.000 kroner.

Det er bare å nyte Interiørpakke+ med Ergoactive comfort seter foran med massasje, elektrisk justering og justerbar lårstøtte. Setene er utviklet i samarbeid med ortopeder og ryggspesialister.

 

Standard-forvarming
Vi legger merke til 3-soners Air Care Climatronic elektronisk klimaanlegg med betjeningspanel bak, oppvarmet ratt / rute og batterioppvarming. Forvarming av batteriet er dermed standard, slik at man kan besøke hurtigladestasjonen med riktig batteri temperatur en kald vinterdag og motta maksimal ladeeffekt. I praksis betyr dette et kortere ladestopp.

Eksteriørpakke+ er også inkludert. Den viktigste ingrediensen i pakka, er adaptivt understell og ekstra støydemping i sideruter. I motorveishastighet er det lite sjenerende veistøy som finner vei inn i bilen.

Den siste inkluderte pakka, blir assistentpakke med blant annet Harman Kardon Lydanlegg 700W
med 12 høyttalere inkl. subwoofer.

 

12 000 kroner ekstra
Det eneste som koster ekstra på vår demobil, er faktisk bare utfellbart hengerfeste og det geniale glasstaket uten den tradisjonelle gardinen. Taket demper lysgjennomtrengingen elektronisk, slik at man kan øke dempning i sterk sol og redusere på dager med skyer eller regn. Kr.12.000, – ekstra for glasstaket er heller ikke avskrekkende.

Dermed er alt man ønsker av utstyr inkludert i vår ID:7 stasjonsvogn og også Dynamiske LED-Matrix frontlykter med velkomstlys. Dette systemet er det nærmeste man kommer til å kjøre i dagslys så langt.

 

Automatisk 4×4

På veien er det ikke så stor forskjell på vår GTX når vi sammenligner med modellen med bakhjulstrekk vi kjørte tidligere her i Motormagazinet. Elmotoren foran i GTX øker effekten til 340 hester, dermed går sprinten fra 0-100 på 5,5 sekunder.

Det er merkbart, at designet er inspirert av mer sportslige aner også: Rrde sømmer i setene med GTX-logo. Den største forskjellen, vil man merke på snødekkede veier, hvor kjøreprogrammet Traction gir maksimalt veigrep siden systemet gir deg permanent firehjulsdrift ved igangkjøring. Drivmomentet fordeles jevnt, slik at veigrepet blir optimalt på glatt og løst underlag.

 

God støydemping
De andre kjøreprogrammene bruker i hovedsak elmotoren bak, men firehjulsdriften kobles inn automatisk ved behov under kjøring. På veien liker vi bilens DCC-adaptive understell, man får forskjellige kjøreopplevelser via kjøreprogrammene. Mykt og behagelig understell i Comfort på motorvei hvor ujevnhetene absorberes meget godt til et stivere understell i Sport ,som vi bytter til på svingete partier.

Sammen med meget god støydemping er denne bilen herlig å kjøre, en milsluker av rang.

Konklusjon
Stasjonsvognen er tilbake i form av ID.7 GTX 4Motion Touring, en komplett bil meget godt tilpasset det norske markedet med 4×4, hengerfeste, skiluke og lang rekkevidde. Importøren har denne gang laget en utstyrspakke som inneholder alt man behøver til meget konkurransedyktig pris. God plass og Adaptivt understell som kombinerer komfort på motorvei med en stivere bil på svingete partier trekker opp helhetsinntrykket.

 

Fakta ID.7 GTX Exclusive Tourer

Motor: Elektrisk
Slagvolum: 0-liter
Effekt: 340 hk
Moment: 545 Nm
Gir: Automat
0-100 km/t: 5,5 sekunder
Toppfart: 180 km/t
Elektrisk rekkevidde: 568 km WLTP
Forbruk blandet: 1,70 kWt /mil
Co2 utslipp: 0 g/km
Egenvekt: 2.339 kg
Tilhengervekt: 1.200 kg
Lengde: 4,96 m
Bredde: 1,86 m
Høyde: 1,55 m
Akselavstand: 2,97 m
Utstyrsnivå: Exclusive
Bagasjeroms volum: 605 /1.734 liter
Pris fra: Kr 599,900. –
Pris prøvekjørt utgave: Kr 631,074. –

 

Det gamle stasjonsvogn designet er erstattet med en linjelekker modell med lav taklinje.
ID.7 GTX Exclusive Tourer har alt man kan ønske av en bil, 4×4, god plass, masse utstyr, hengerfeste og skiluke. I tillegg kombinerer man design med praktisk innlasting og stort bagasjerom.
I pakken som importøren har sydd sammen får man med Dynamiske LED-Matrix frontlykter med velkomstlys.
IQ Led baklys innehar en herlig lyseffekt.
Med adaptivt understell vil man merke forskjell på kjøreprogrammene, stramt i Sport og mykt og behagelig på motorvei med Comfort.
Lekre røde detaljer, men tenk hvor enkelt det hadde vært med knapp for kjøreprogram i GTX-logoen.
Det har gått en stund siden glideknappene så dagens lys, fremdeles er de uvant å bruke.
ID.7 GTX Exclusive Tourer er så til de grader gjennomtenkt, stort bagasjerom med ekstra rom til ladekabler under, lett tilgjengelige knapper til å felle ned baksetet og felle ut tilhengerfeste samt et praktisk nett til handleposen i bagasjerommet. I midten har de plassert skiluken.
Et eget rom til ladekabel og også ekstra oppbevaringsplass finnes under gulvet.
Med 4,96 meters lengde blir det meget god plass til baksetepassasjerer.
Interiørpakke pluss er standard i Exclusive utstyrsnivå. Da får man med elektriske forseter med massasje og klimatisering samt dørpaneler i kunstskinn.
En myk kant som benet hviler mot er ofte en oversett detalj man ikke legger merke til under prøve kjøring, noe som kan irritere når man har kjørt bilen en stund. For ID.7 GTX Exclusive Tourer vedkommende er kanten perfekt laget uten å «gnage».
Morsomt med variasjon innen stemningsbelysning.
Designeren har tenkt på alt, bilen er komplett med skiluke også.
Baksetepassasjerer har også noen små oppbevaringsrom i seteryggen.
Vi var tidligere inne på interiørpakke pluss som også inneholder Harman Kardon Lydanlegg 700W med 12 høyttalere inkl. subwoofer.

 

Artikkelen fortsetter under annonsen