Finans Norge melder at kostnadsøkningen i første halvår i 2023 var hele 26 prosent. I snitt kostet bilskader forsikringsselskapene 70 millioner hver eneste dag de første seks månedene i fjor. Det er ny rekord. Tallene for i år er ikke klare, men summen er ganske sikkert enda høyere.
Salgssjef Forsikring hos Eidsberg Sparebank, Henning Brevik, forklarer overfor Motormagazinet om bakgrunnen for at prisene på bilforsikringer stiger mye.
Dyrere deler
-Deleprisene har blitt vesentlig høyere. En hovedlykt til en nyere bil koster mellom 40. 000 til 50. 000 kroner, for å nevne et eksempel.
-I tillegg blir mange biler stående lenge på verkstedet grunnet lang leveringstid på deler og karantene på ca. 14 dager på el- og hybridbiler. Dette fører til store utbetalinger til leiebil.
Mye elektronikk
I elbilene er det mye elektronikk, og når skader oppstår ved kollisjoner, blir reparasjonene kostbare. Det er snakk om sensorer, radar, kameraer og annen type elektronikk.
-Vinteren 2024 var snørik, kald og lang. Det førte til mange kollisjoner og utforkjøringer grunn snø og is, sier Henning Brevik.
Kaskoskadene kostbare
En frontskade på en bil kostet for 10 år siden ca. 10 000 kroner. I dag ligger prisestimatet ofte på mellom 80 000 kroner og 100 000 kroner. På grunn av kostbare elektronikk i de nye bilene, er prisforskjellen altså enorm.
Det er kaskoskadene som står for nesten halvparten av regningene. Det betyr at kollisjoner og utforkjøringer er kostbare for bilistene. I tillegg øker antall biltyverier. Dette er ikke like store summer målt opp mot kaskoskadene, men trenden er merkbar. Folk lar verdigjenstander ligge synlig i bilen, og nærmest inviterer til tyveri.
Totalt sett, er det en rekke faktorer utover et som er nevnt som påvirker prisen på bilforsikringen. Vi kan nevne:
- Alder. Skal bilen kjøres av noen under 23 år, må dette oppgis, da sjåfører i denne aldersgruppa er ekstra utsatt for ulykker.
- Bosted. Folk som bor i byer er mer skadeutsatt enn de på bygda, der det er mindre trafikk.
- Bonus. Vår en god og trygg bilist og få lavere forsikringspremie. Bonusordningen er et rabattsystem.
- Skadehistorikk. Desto flere ulykker du er involvert, jo høyere forsikring får du.
- Bilmodell. Type bil bilmodell, alder på bilen og ikke minst motorstørrelsen, har betydning når prisen settes.
- Trygg plass. Parker bilen i garasje om mulig, invester i alarm og gjenfinningssystem. Gi beskjed til selskapet om dette.
- Dekningen. Hvor omfattende skal forsikringsdekningen være, betyr mye. Full kaskoavtale er å anbefale.
- Kjørelengde. Risikoen vurderes ut fra kjørelengde og prisen blir deretter.
- Egenandel. Har du solid økonomi, kan du spare penger på å ha høy egenandel.
- Sjekk selskapene. Det er smart å sjekke de ulike selskapene hvert år, eller annethvert år, for å vite prisene i markedet. Du kan benytte skjemaet på www.forsikringer.no
- Rabatter. Det er mulig åp oppnå rabatter hos noen forsikringsselskaper om du er medlem i NAF, LO eller andre organisasjoner.