Ford med nytt spennende prosjekt

 

Energibruken til oppvarming av kupeen i en elbil kan reduseres med opptil 13 % og øke rekkevidden med 5 % ved å bruke oppvarmede flater inni bilen som varmekilde.

 

Det viser et stort EU-finansiert prosjekt som nå brukes aktivt av Ford i deres intense fokus på å optimalisere fremtidige elbilmodeller for best mulig rekkevidde. Varme i kupeen kan skapes både ved å blåse varm luft fra bilens klimaanlegg, og det kan også gjøres ved å varme opp bilens flater innvendig – både flatene som kommer i direkte kontakt med sjåfør og passasjerer, og de som utstråler varme mot…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Energibruken til oppvarming av kupeen i en elbil kan reduseres med opptil 13 % og øke rekkevidden med 5 % ved å bruke oppvarmede flater inni bilen som varmekilde.

 

Det viser et stort EU-finansiert prosjekt som nå brukes aktivt av Ford i deres intense fokus på å optimalisere fremtidige elbilmodeller for best mulig rekkevidde. Varme i kupeen kan skapes både ved å blåse varm luft fra bilens klimaanlegg, og det kan også gjøres ved å varme opp bilens flater innvendig – både flatene som kommer i direkte kontakt med sjåfør og passasjerer, og de som utstråler varme mot disse.

 

– Alle vet at når et vindu eller en dør åpnes og det er kaldt ute, så synker temperaturen raskt innvendig. Dette er spesielt tilfelle for de som kjører varebil og har mange leveringer, og hvor varmen som klimaanlegget leverer i kupeen da raskt forsvinner. Varme flater i bilen holder seg imidlertid varme og reduserer dermed også energiforbruket til oppvarmingen. Det reduserer også kostnadene og bidrar til en mer bærekraftig reise, sier Markus Espig, systemingeniør, Propulsion Systems Engineering ved Ford Research and Innovation Centre Europe.

 

Oppvarmede armlener, gulvmatter, dørpaneler brukt i omfattende E-Transit-tester

I en test ble en elektrisk Ford E-Transit utstyrt med oppvarmede armlener, gulvmatter, dørpaneler, solskjermer og et panel under rattet. Deretter ble den elektriske varebilen brukt til vareleveringer på en lengre kjøreetappe på 350 km. Det hele skjedde i og rundt Køln i Tyskland. Testingen ble foretatt både på vinteren og på sommeren, på tørr og på våt vei og i kraftig regnvær og med mye vind. Dette ble gjort for i størst mulig grad å gjenspeile vanlig bruk av den populære elektriske varebilen.

 

Testresultatene viste at med de oppvarmede panelene var energibruken 13 % lavere enn ved bruk av et standard klimaanlegg for å holde varmen i kupeen. Med standard lading vil det kunne utgjøre rundt 5% lengre rekkevidde for elbilen*. Samlet tilsvarer energibesparelsen flere hundre kilometer med ekstra rekkevidde årlig.

 

Flere teknologier kan tilsammen gi store energibesparelser

Ford har som mål å produsere 600 000 elektriske biler globalt årlig i løpet av 2023, og 2 millioner årlig i løpet av 2026. De har et intenst fokus på å spare energi, og følgelig øke rekkevidden. Blant de mange teknologiene som utvikles er varmevekslere (som bruker overskudd fra den elektriske drivlinjen til å varme opp kupe og batterier), batterikjølingssystem og eco-ruting (hvor den mest energibesparende ruten mellom to destinasjoner blir planlagt.)

 

Avanserte teknologier som kommer på nye elektriske biler fra Ford, inkluderer blant annet dampinjisert varmepumpeteknologi. E-Transit Custom er den første elektriske bilen som bruker denne teknologien for å varme og kjøle ned førerkupeen i bilen. Det nye systemet, som er standard på E-Transit Custom, er utviklet for å forbedre energieffektiviteten og gi lengre elektrisk rekkevidde.

 

Det EU-finansierte CEVOLVER-prosjektet følger også Fords testing av hvordan energiforbruket kan reduseres for elbiler, som ved å bruke interiørbelysningen til å gi kupeen en følelse av å være varmere eller kaldere enn hva som er virkeligheten.

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen