Ny teknologi og friskere design

 

Honda HR-V er bygget på en relativt ny og moderne plattform fra 2016. Dermed nøyer man seg med å forbedre HR-V med ny teknikk denne gang. I år har det likevel skjedd flere forandringer både når det gjelder design og teknologi.

 

Honda har en forutsigbar strategi ved introduksjon av nye årsmodeller. Man ønsker å forbedre teknikken som virker istedenfor å innføre nye og lite utprøvde løsninger. Denne strategien er med på å gi Hondas modeller et pålitelig rykte.

 

 

 

Oppgraderinger

For Hondas mestselgende modells vedkommende er det en diskret oppdatering vi er vitne til. Nykommeren leveres…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Honda HR-V er bygget på en relativt ny og moderne plattform fra 2016. Dermed nøyer man seg med å forbedre HR-V med ny teknikk denne gang. I år har det likevel skjedd flere forandringer både når det gjelder design og teknologi.

 

Honda har en forutsigbar strategi ved introduksjon av nye årsmodeller. Man ønsker å forbedre teknikken som virker istedenfor å innføre nye og lite utprøvde løsninger. Denne strategien er med på å gi Hondas modeller et pålitelig rykte.

 

Dette må betegnes som en diskre oppdatering hvor målet er å nærme seg de andre Honda modellene designmessig.

 

 

Oppgraderinger

For Hondas mestselgende modells vedkommende er det en diskret oppdatering vi er vitne til. Nykommeren leveres med eksteriørdetaljer som gir bilen et enda mer moderne uttrykk. Det er først og fremst mer krom i fronten vi legger merke til sammen med LED hovedlys.

Nå ligner HR-V mer på Honda Accord og oppgraderingen medfører at familiebåndene er sterkere designmessig. Honda HR-V blir mer lik resten av familien. Innvendig er det et moderne infotainment system med Apple CarPlay and Android Auto på plass.

 

LED hovedlys er på plass i fronten.

 

 

Ny motor til våren

Under panseret finner vi Hondas velkjente 1,5-liters VTEC bensinmotor på 130 hk. Vi gikk nærmere inn på Hondas VTEC-prinsipp med variable ventiltider i forrige utgave av Motormagazinet, derfor skal vi bare nevne at VTEC-prinsippet sparer drivstoff. For ytterligere drivstoffreduksjon kan ECON-knappen på dashbordet aktiveres. Denne knappen omfatter motor og girkasse så bilen føles en tanke tregere i vanlig trafikk, men drivstofføkonomien forbedres ytterligere.

En helt ny 1,5 VTEC TURBO-bensinmotor kommer våren 2019. Honda holder som vanlig kortene tett til brystet når det gjelder nyheter. Vi må altså smøre oss med tålmodighet med tanke på motordata, men vi regner med en effekt økning. Det er også den eneste motorinformasjonen vi sitter på før magasinets deadline.

 

Kundene etterlyste ryggekamera, i år har det blitt standard fra nest rimeligste utstyrsnivå.

 

 

Ikke vent

Vi plukket ut en HR-V-utgave med utstyrsnivå Elegance. Det vil si nest dyreste utstyrsnivå. Tidligere ble det solgt flest av topputgaven Exective, men Honda har lyttet til kundene og oppgradert utstyrsnivå Elegance med blant annet ryggekamra. Dermed får man alt nødvendig utstyr allerede fra nest dyreste utstyrsnivå.

Redesignede seter er på plass i HR-V i årets modell. Produsenten har laget bedre støtte for skulderpartiet og bedre lårstøtte i sitteputen. Ny motor behøver dere ikke å vente på og de fleste velger automatgir i Honda HR-V og bensinmotoren – sammen med automatgir på 130 hester – fungerer meget god i en lett bil.

Nytt av året er også ny kalibrert CVT-girkasse. I vanlig trafikk merker man svært lite til «sluringen» CVT-girkassen er kjent for. Det er bare i akselerasjonsfeltet turtelleren gjør et hopp opp til 6000 omdreininger før det kommer et markant girskifte.

 

Romlig bagasjerom med to høyder, da blir gulvet helt i vater med nedfelte bakseter.

 

 

Kunstig girskifte

Girkassen er trinnløs men elektronikken er programmert til å gire kunstig. Nå begynner CVT-girkassen å ligne på vanlige girkasser, men den har en fordel siden stålkjedet i girkassen er meget driftssikkert. Vi likte forresten styrefølelsen; HR-V er lettkjørt i byen og heldigvis har de ikke redusert servotrykket når man kommer opp i høy hastighet, slik at bilen er lett på rattet også igjennom raske svinger. Det er faktisk deilig å kjøre bil hvor styrefølelsen er forutsigbar igjennom hele hastighetsregisteret, ingen «nøling» rundt 0-punktet i motorveishastighet heller, så dette er bra.

Understellet oppleves en tanke over middels stramt. Det kan skyldes dekkvalget til fabrikken som satser på stive lettrullende dekk. Honda har satset tungt på å forbedre innvendig støy i 2019- oppdateringen av Honda HR-V, i forskjermer, sidedeksel bagasjerom, dørkledning, innerskjermer foran og bak er det lagt inn mer støydempende materiale. Dette merkes på veien, selv om HR-V støyer selvsagt noe mer enn storebror CR-V. Dette er helt naturlig siden storebror er en større og dyrere bil, og har plass til et enda tykkere lag støymatter.

 

Denne gang kjørte vi ikke topputgaven, men nest dyreste utstyrsnivå Elegance.

 

 

Konklusjon

Bestselgeren Honda HR-V er oppgradert med mer utstyr, bedre girkasse og redusert innvendig støy, Honda har lyttet til kundene og montert blant annet ryggekamera fra nest dyreste utgave. I praksis vil 2019-modellen gi deg mer bil for pengene enn tidligere. Man bør ikke vente på ny turbomotor, vår 130 hk bensin i kombinasjon med CVT-automatgir fungerer utmerket.

 

HR-V er oppgradert med et modere infotainment system med Apple CarPlay and Android Auto.

 

 

Fakta Honda HR-V

  • Motor: R4 bensin
  • Slagvolum: 1.5-liter
  • Effekt: 130 hk
  • Moment: 155 Nm
  • Gir: CVT automat
  • 0-100 km/t: 11,2 sekunder
  • Toppfart: 187 km/t
  • Forbruk blandet: 0,66 l/mil WLTP
  • Co2 utslipp: 150 g/km WLTP
  • Egenvekt: 1.245 kg
  • Tilhengervekt: 1.000 kg
  • Lengde: 4,34 m
  • Bredde: 1,77 m
  • Høyde: 1,60 m
  • Akselavstand: 2,61 m
  • Utstyrsnivå: Elegance
  • Bagasjerom volum: 470 / 1.456 liter
  • Pris fra: Kr 274.400, –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 325.400,-

 

Man behøver masse elektronikk i frontruta får at alle sikkerhetsassistentene skal virke, varsel for frontkollisjon er et av disse gode hjelperne.
HR-V er bestselger hos Honda for øyeblikket, det blir spennende om storebror CR-V vil overta hegemoniet med sin siste store oppgradering.
Fjærbelastet koppholder er praktisk, forskjellig type kopper sitter på plass uten fare for å velte.

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen