Feilfyllinger kan koste dyrt

 

Noen forsikringsselskaper mener antall feilfyllinger går opp, andre mener tallet går litt ned, men uansett er det fortsatt mange som gjør denne feilen når de skal fylle drivstoff på bilen.

 

I sommer meldte både NAF og Viking redningstjeneste om opp mot 50 prosent økning av feilfylling sammenlignet med sommeren 2017, og 2018 kan bli et rekordår totalt sett. Varmen i sommer gjorde nok mange litt ekstra sløve også på dette området.

 

Det skjer med jevne mellomrom -og ikke bare om sommeren. Antall feilfyllinger hos oss holder seg ganske stabil. Heldigvis er det ikke dagligdags, men kanskje en…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Noen forsikringsselskaper mener antall feilfyllinger går opp, andre mener tallet går litt ned, men uansett er det fortsatt mange som gjør denne feilen når de skal fylle drivstoff på bilen.

 

I sommer meldte både NAF og Viking redningstjeneste om opp mot 50 prosent økning av feilfylling sammenlignet med sommeren 2017, og 2018 kan bli et rekordår totalt sett. Varmen i sommer gjorde nok mange litt ekstra sløve også på dette området.

 

Det skjer med jevne mellomrom -og ikke bare om sommeren. Antall feilfyllinger hos oss holder seg ganske stabil. Heldigvis er det ikke dagligdags, men kanskje en til to ganger pr. måned -uten at jeg har noen oversikt å vise til. Og har man først fylt på feil drivstoff, bør man ikke kjøre bilen, men få hjelp til å dytte den bort fra bensinpumpene, før man ringer forsikringsselskapet sitt og veihjelp, sier kjøpmann Morten Stangstuen hos Shell/7-eleven Christianslund i Fredrikstad.

 

De fleste som fyller feil drivstoff på bilen gjør med bensin på en dieseldrevet bil. Får man trukket bensin inn i en dieselmotor kan det gjøre stor skade. Noen klarer å fylle diesel på bensintanken også -det er ikke like dramatisk, men selvsagt ikke ønskelig. Ikke start motoren, og gjør man det stopper den ganske snart. Stå i ro til hjelpen kommer.

 

Bergingsbiler med spesialutstyr

Den senere tiden har det kommet bergingsbiler som har utstyr til å utføre nødvendige renseprosesser på stedet. Det er en ganske stor operasjon, og har motoren blitt skadet kan regningen bli høy.

 

-Problemet har eksistert i alle år. Det går litt opp og ned, og årsaken kan være stress og uoppmerksomhet. Noen har en benin- og en dieselbil , eller kanskje låner en bil-og da er det fort gjort å gjøre feil om man ikke tenker seg om. Litt uoppmerksomhet kan være nok. Egentlig er det ofte hendige uhell som kan skje den beste. Bensinpumpene er i dag godt merket, så det bør ikke by på noe problem å se hva man fyller, om man tenker seg om.

 

Det selges spesiell diesellokk som enkelt kan monteres. Tar man feil pumpe og slange får man ikke tuten ned i tanken med denne montert.

 

Morten Stangstuen hos Shell/7-eleven Christianslund opplever feilfyllinger jevnlig, men ikke ofte.

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen