Spennende prosjekt fra Ford

 

Ved hjelp av blader og greiner fra oliventrær, som i dag blir kastet under innhøstingen, tester Ford nå om de kan lage mer bærekraftige bildeler.

 

– Hos Ford leter vi alltid etter nye måter å bli mer bærekraftige på, og noen ganger kan inspirasjonen og ideene komme fra de mest usannsynlige steder. Ved å bruke avfall fra oliventrær, har vi erstattet en betydelig mengde av petroleumsbaserte plastråmaterialer i interiørdeler. De bærekraftige fibrene gir også en unik overflate som vil være synlig for kundene våre, sier prosjektleder i Ford, Inga Wehmeyer.

 

Testene som har blitt utført som en…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Ved hjelp av blader og greiner fra oliventrær, som i dag blir kastet under innhøstingen, tester Ford nå om de kan lage mer bærekraftige bildeler.

 

– Hos Ford leter vi alltid etter nye måter å bli mer bærekraftige på, og noen ganger kan inspirasjonen og ideene komme fra de mest usannsynlige steder. Ved å bruke avfall fra oliventrær, har vi erstattet en betydelig mengde av petroleumsbaserte plastråmaterialer i interiørdeler. De bærekraftige fibrene gir også en unik overflate som vil være synlig for kundene våre, sier prosjektleder i Ford, Inga Wehmeyer.

 

Testene som har blitt utført som en del av COMPOlive-prosjektet har som mål å gjøre olivenproduksjonen mer miljøvennlig, ta i bruk biokompositt fremfor plast og å støtte sirkulærøkonomien.

 

Tøffe og holdbare oliventrebaserte bildeler

Til forsøkene ble det benyttet avfall fra oliventrær i Andalucia-regionen i Spania – den regionen i verden med høyest produksjon av olivenolje.

 

Ved å bruke avfall fra innhøstingen av oliventrær vil det også bidra til renere luft lokalt, fordi disse restene nå ikke lenger brennes. Fords eksperter produserte både prototyper for fotstøtte og deler til bagasjerommet ved bruk av avfallet fra oliventrærne. Tester har vist at delene tåler tøff bruk og varer lenge. Ford evaluerer nå prosessen for masseproduksjon – potensielt for den neste bølgen av elektriske biler.

 

Først brukte Fords eksperter smarte simuleringsteknologier for å teste oliventrærnes holdbarhet, styrke og formbarhet. Deretter gikk de i gang med å produsere prototyper. Stoffet, som består av 40% fiber og 60% resirkulert polypropylenplast, blir varmet opp og støpt med sprøyte i en form for den bildelen som skal produseres.

 

Målbare fremskritt mot egne bærekraftmål

Med samarbeidspartnere fra hele verden gjør Ford kontinuerlige målbare fremskritt i forhold til deres egne ambisiøse miljømessige bærekraftmål. The Road to Better er Fords forpliktelse til å bygge en mer bærekraftig, inkluderende og rettferdig transportfremtid.

 

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen