Leken 70-åring

 

 

Svein E. Løken har vært motorentusiast hele livet, og ved 70-års alder har ikke interessen dabbet av. Svein har vært innom mange forskjellige hobbyer, hvor alle har motor som felles multiplum.

 

Jobbvalget var enkelt for Svein E. Løken. Det måtte bli noe med motor og valget falt på anleggsbransjen, som maskinfører. Fritiden ble benyttet til å kjøre kortbane speedway og faktisk ble han så god at en invitasjon til proffdebut i England ble avslått, for å satse på familien.

Speedwaykarrieren ble lagt på hylla, men isteden fattet Svein interesse for bil og båt. Bosted ble også valgt…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

 

Svein E. Løken har vært motorentusiast hele livet, og ved 70-års alder har ikke interessen dabbet av. Svein har vært innom mange forskjellige hobbyer, hvor alle har motor som felles multiplum.

 

Jobbvalget var enkelt for Svein E. Løken. Det måtte bli noe med motor og valget falt på anleggsbransjen, som maskinfører. Fritiden ble benyttet til å kjøre kortbane speedway og faktisk ble han så god at en invitasjon til proffdebut i England ble avslått, for å satse på familien.

Speedwaykarrieren ble lagt på hylla, men isteden fattet Svein interesse for bil og båt. Bosted ble også valgt med henblikk på tilgjengelighet til sjøen. Fra 1999-2015 bodde Svein på Nøtholmen utenfor Strømstad. Denne øya er å betrakte som et båteldorado, men nå er han endelig tilbake i gamlelandet med sin Corvette.

 

Filmen Burning

Vi blir møtt av en energisk mann, yngre enn fødselsdatoen tilsier, og med en rekke gode historier på lager. Det viser seg at Svein har hatt en 73 Camaro på 80-tallet, og senere en RTR Mustang med produksjonsnummer 21. RTR Mustang er egentlig en racingbil satt opp til drifting etter Vaughn Gittin spesifikasjoner, dette er en meget sjelden bil.

En Camaro Z1 fra 2012 var også i Sveins eie. Bilen medførte at Svein ble med i filmen Børning. I filmen ser vi ham kjøre ut fra Tyrigrava og igjennom Oslo, hvor han senere blir stoppet i fartskontroll i Levanger. Bilen ble senere solgt og en Corvette Z06 kom hjem isteden.

 

Hemmelighold

-Egentlig var jeg på utkikk etter en Porsche GT 4, men Corvette C7 (syvende generasjon) så nydelig ut på bildet. Jeg kjørte til Hedin bil i Gøteborg for å se bilen i virkeligheten. De hadde en utstillingsbil, men den hadde en kjøper som bare ventet på godkjent finansiering og den ble solgt samme dag. Heldigvis kan jeg si i ettertid for bilen hadde ikke min foretrukne farge, og det hele endte med at jeg bestilte en ny Corvette Z06 i fargen Laguna Blue og med det utstyrsnivået jeg ønsket fra Hedin bil. Sorte spoilere framhever blåfargen og felgene er akkurat slik jeg ønsket, forteller Løken.

– Siden jeg bodde i Sverige behøvde jeg ikke å forholde meg til norske avgifter og byråkrati. Bilen er en Europa-modell og er således typegodkjent i Europa med instruksjonsbok på svensk. Jeg nevnte ikke bilkjøpet for kona når jeg kom hjem fra Sverige, men spurte når den nye Corvette-en kom til Sverige, slik fikk kun rede på bilkjøpet, ler Svein.

 

Råtass

Vi ble med en tur og kan bekrefte at 2015-utgaven av Corvette Z06 virkelig sparker fra, 0-100 km/t går på 3,3 sekunder. Motoren er i europautgaven av Z06 er en 6,2 liters V8 på 659 hk, oppsettet er helt spesielt siden girkassen er plassert sammen med bakstillingen helt bakerst i bilen. Dermed blir vektfordelingen perfekt.

Siden bilen er utstyrt med «Magic Ride»-understell, som regulerer fasthet i støtdemperne 1 000 ganger i sekundet, er bilen overraskende myk på landeveien. Ved å bytte kjøreprogram er den klar til Rudskogen.

 

-Har du testet bilen på bane.

-Ja, det er bare 14 dager siden siste tur på Rudskogen og slitasjen du ser på dekkene kommer derfra. Man lærer sporvalg av andre profesjonelle sjåfører, så nå begynner det å gå raskt rundt banen. Jeg angrer ikke på at det ble Corvette istedenfor Porsche, for denne har fantastiske bremser og et utrolig trykk i motoren. Jeg fikk tips om å bytte til et sett bedre egnet dekk til banekjøring .så det blir nok det neste på programmet.

 

– Ingen nye biler på ønskelista?

– Vel, jeg har faktisk lyst på en Audi TT RS, for den bilen er det også bra «trykk i».forsetter Svein.

 

Vi er usedvanlig spent på om kona blir informert på forhånd om et nytt bilkjøp denne gang, men dukker det opp en Audi TT RS, får vi muligens svaret på dette…

 

6-timers vask blir utført etter hver eneste kjøretur, denne Corvetten «lever» et luksusliv i en oppvarmet garasje også. Ved banekjøring blir oljen byttet til en tykkere olje, dette er faktisk anbefalt i instruksjonsboken.

 

Corvette Z06 er en racing utgave for bane, men fungerer meget godt på vanlig vei også. Bilen er bredere enn originalen med andre styling detaljer.

 

Svein forklarer at det finnes to forskjellige type bremser, metall og keramikk, de keramiske er 100.000 dyrere, men metallskivene takler hele 1562 grader Fahrenheit, det holder lenge til banekjøring.

 

6,2 liter V8 med presse presser ut 659 hester i europautgaven, den vanligvis høyfrekvente lyden fra kompressoren har ingeniørene dempet så den ikke er hørbar fra kupeen.

 

Franskmennene burde bytte ut bildet av Mona Lisa og erstatte det et bilde med bakenden på Corvette C7 isteden ….

 

Svein fikk laget et personlig skilt til bilen, skiltet henger på verktøyskapet ved siden av Sveins eget slagord» vi leker fremdeles med biler» i 70-års alder.

 

Alle bilmagasiner over hele verden var i sjokk når Corvette C7 ble presentert, borte var de runde baklyktene som har vært Corvettes fremste kjennetegn siden starten, men det ble fort stille, for runde lykter ville ikke passet inn i det nye designet.

 

Et helt eget kjøreprogram til racerbanen er på plass, men vær forsiktig for innstillingen deaktiverer de fleste kjøreassistentene.

 

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen