Toyota Land Cruiser er den virkelige hardhausen blant Toyota-modellene med fortreffelige terrengegenskaper. Nå blir 2018-modellen forbedret på nytt.
Ny årsmodell innebærer vanligvis facelift før en ny generasjon ser dagens lys omtrent hvert åttende til tiende år. Denne gang er vi vitne til en facelift som ikke bare er kosmetisk, men mer omfattende. På plass er et nytt terrengprogram som øker komforten betydelig.
Elektronikken styrer brems og motoreffekt på en bedre måte via Automatisk Terrengmodus med 5-trinns Crawl Control, som trekker deg og bilen gjennom de fleste store utfordringer i terrenget.

Kosmetisk også
Toyota Land Cruiser har gjennomgått kosmetiske forandringer også med ny front. Det nedsenkede panseret, som skal gi bedre oversikt foran bilen, og grillen som sammen med lyktene er plassert høyere for å kunne øke vadedybden.
Sikkerheten i bilen er også forbedret med nye aktive sikkerhetssystemer som går under merkenavnet Toyota Safety Sense. Interiøret har fått et kosmetisk løft slik vi er vant med fra andre Toyota-modeller. Velger man riktig utstyrsnivå kommer framsetene med både varme og ventilert kjøling. I tillegg finner vi en kjøleboks mellom framsetene i VX og GX-utgaven.
Den solide konstruksjonen har ikke forandret seg nevneverdig, fremdeles bygges Toyota Land cruiser varebil på en stiv solid ramme som gir både økt komfort og større grad av kontroll i ulendt terreng. Dette forsterkes av det nye kameraet under bilen og teknologiske løsninger som aktiv Stabilisator.
Toyota Land cruiser har således bare forsterket sitt image som den virkelige hardhausen med 2.8-liters dieselmotor, 4×4 og fortreffelige terrengegenskaper. I Norge selges det flest Land Cruiser som varebil grunnet vårt rigide avgifts regime, men 5 og 7-seter personbil er også tilgjengelig. Toyota Land Cruiser er bilen for de med behov av en robust arbeidskamerat med terrengegenskaper og 3 tonns tilhengervekt.

Crawl Control på topputgaven
Vi kjørte topputgaven av Land Cruiser denne gang. Det innebærer automatisk terrengmodus med 5-trinns Crawl Control. Planen var å teste vinteregenskapene med Crawl Control innkoplet, men vi fant rett og slett ikke de store utfordringene med denne bilen. Vi forsøkte å stoppe i en bratt brakke, igangkjøring var ingen utfordring på snødekt vei selv om vi benyttet vanlig høy-serie. Ute på ubrøytet hyttevei stoppet vi for å legge inn lav-serien. Bilen må først settes i nøytral før lyden av innkoplet reduksjons-girkasse høres.
Siden Land Cruiser er tung får bilen også et betydelig moment fremover som medvirker til at det skal mye til for å sette seg fast, vi fant ingen bakke denne bilen ikke forserte uten problemer og dermed gikk tankene til en samtale jeg hadde med en fyr et par år tidligere. Han ønsket hjelp til å finne en rett bil siden jobben var å reparere skiheiser i alpinbakker og hans utfordring vår å kjøre så langt opp i bakken som mulig med verktøy og strømaggregat for å slippe å bære opp til arbeidstedet. Det er for slike kunder Crawl Control kommer til sin rett, for oss andre er de to rimeligere utstyrsnivåene uten Crawl Control også et godt valg.

Toyota Safety Sense
Informasjonsteknologien får også et løft denne gang, Dashbordet får Optitron instrumenter og en ny 8-tommers Toyota Touch® 2 with Go multimediasystem, og et 4.2” Multi-information Display som kan styres fra rattet. Nye Toyota Land Cruiser er også utstyrt med ‘Toyota Safety Sense’, et sett av aktive sikkerhetsteknologier som er konstruert for å hindre eller redusere omfanget av kollisjoner i en lang rekke trafikksituasjoner. Det inkluderer kollisjonsvern med fotgjengergjenkjenning, adaptivt cruise control, filskiftevarsling, automatisk fjernlys og skiltgjenkjenning.
Ytterligere sikkerhetsutstyr inkluderer blindsone overvåkning, varsling for kryssende trafikk ved rygging og et nytt system som varsler om dekktrykk.

Konklusjon
65 års utvikling medfører et meget robust DNA som er forsterket på 2018-utgaven av Toyota Land cruiser. En rekke forbedringer medfører at vi er vitne til en betydelig oppgradert bil denne gang. Redesignet interiør og eksteriør, forbedret kjøreprogram for de som ferdes i terrenget og nye assistenter for bedre sikkerhet, dette er grunnpilarene i nye Ny Toyota Land cruiser.
Fakta Toyota Land Cruiser varebil
- Motor: R4 diesel
- Slagvolum: 2.8-liter
- Effekt: 177 hk
- Moment: 450 Nm
- Gir: 6-trinns automat
- 0-100 km/t: 12,7 sekunder
- Toppfart: 175 km/t
- Forbruk blandet: 0,74 l/mil
- Co2 utslipp: 194 g/km
- Egenvekt: 2.950 kg
- Tilhengervekt: 3.00 kg
- Lengde: 4,84 m
- Bredde: 1,18 m
- Høyde: 1,83 m
- Akselavstand: 2,79 m
- Utstyrsnivå: GX
- Bagasjerom volum: Ikke oppgitt
- Pris fra: Kr 439,250, – ekskl. mva
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 565.654,- ekskl. mva
