Volvo XC40 – Klassisk Urban SUV

 

 

Helt nye Volvo XC40 er unik på flere måter, så dette blir første produksjonsmodell bygget på en ny plassbesparende global plattform. Bilen har også blitt designet for å forbedre vårt daglige transportbehov.

 

Volvo har denne gang hentet inn en rekke kvinner til å lage smarte løsninger i bilen. Satsningen har gitt resultat i form av en søppelkasse mellom setene som er enkel å tømme. Dørene er utstyrt med store oppbevaringsrom til pc, nettbrett eller en liten håndveske og i bagasjerommet finnes også en rekke smarte løsninger som blant annet forhindrer at varene faller ut av handleposene underveis.

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

 

Helt nye Volvo XC40 er unik på flere måter, så dette blir første produksjonsmodell bygget på en ny plassbesparende global plattform. Bilen har også blitt designet for å forbedre vårt daglige transportbehov.

 

Volvo har denne gang hentet inn en rekke kvinner til å lage smarte løsninger i bilen. Satsningen har gitt resultat i form av en søppelkasse mellom setene som er enkel å tømme. Dørene er utstyrt med store oppbevaringsrom til pc, nettbrett eller en liten håndveske og i bagasjerommet finnes også en rekke smarte løsninger som blant annet forhindrer at varene faller ut av handleposene underveis.

 

Nye Volvo XC40 er første bil utbygget på Compact Modular Architecture (CMA)-plattform, plattformen medfører god innvendig plass selv med kompakte utvendige mål.

 

 

Spent

Tidligere har Motormagazinet testet Volvo XC90 og XC60. Det viste seg å være to helt forskjellige biler selv om de deler DNA. Volvo XC90 fremstår som den klassiske herregårdsvognen med en anelse engelsk overklasse, denne følelsen gjenspeiler seg også i kjøreegenskapen hvor lang akselavstand gir god stabilitet i høyhastighetssvinger og på motorvei. Volvo XC60 derimot heller mot det sportslige med kortere akselavstand som medfører ypperlige egenskaper i krappe svinger.

Denne bilen passer meget godt til en urban kundegruppe. Minstemann Volvo XC40 har vi så vidt stiftet bekjentskap med tidligere, men ikke testet, derfor var vi svært spent på om Volvo har laget en enda sportsligere utgave denne gang.

 

Lyktene på Volvo XC40 har kjennemerket Tors hammer på plass, Tors hammer ble kalt Mjølner og var i norrøn tid et fryktet våpen mot jotnene. Volvo har således videreført et stykke gammel historie i sitt designspråk.

 

 

Kompakt SUV

Nye Volvo XC40 må plasseres i kompakt SUV-segmentet. Denne kompakte bilen måler 4,42 meter, men er faktisk romlig innvendig. Vi er vitne til en utvikling i bilbransjen som medfører at fabrikantene blir flinkere til å utnytte innvendig plass til tross for kompakte mål, og dette kommer forbrukerne til gode ved at man har mulighet til å velge en mindre, rimeligere bil som likevel dekker daglig behov.

Konkurrenter vil være Mercedes GLA, Audi Q3, BMW X1 and Range Rover Evoque og andre Premium-merker, for det en ingen tvil om at Volvo har tatt steget opp i Premium klassen. Nye Volvo XC40 er en helt ny og unik bil. Volvo kunne falt for fristelsen og krympet XC90 og XC60-platformen, isteden er XC40 bygget på en egen compact modular architecture (CMA)-plattform. CMA-plattform har en rekke fordeler ved at det blir enklere å frigjøre plass til fører, passasjer og bagasje. Selv om kinesiske Geely eier Volvo er CMA- plattformen blitt utviklet i Sverige slik at vi kan være trygg på at også Volvo XC40 er tilpasset vårt nordiske behov.

 

Bagasjerommet er meget fleksibelt, ingen skandinavisk bil uten at skliluka er på plass, med den ofte irriterende hattehyllen som ofte havner i garasjen har Volvo forvandlet til et praktisk verktøy, hyllen snus og benyttes til gulv.

 

 

Flyter

Ute i vanlig bytrafikk flyter Volvo XC40 langs veien. Understellet fanger godt opp ujevnheter i veibanen og ujevnhetene blir ytterlige dempet på sin vei opp til førersetet. Volvo XC40 føles behagelig myk, derfor var vi en smule skeptisk til hvordan Volvo XC40 ville klare seg i krappe hårnålssvinger når vi provoserer maksimalt. Overraskende nok forserer vi svingene uten den krengningen vi forutså, Volvo XC40 opp fører seg forbausende sivilisert selv om Volvo XC40 er utstyrt med en enklere fire-link bakaksel enn sine større konsernsøsken.

Rattet er lite med rask utveksling, slik at bilen krever en liten rattbevegelse igjennom svingene. I byen oppleves Volvo XC40 som lettkjørt med sine kompakte mål, servostyringen medfører at bilen er lett på rattet og rask utveksling gjør bilen enkel å parkere i trange parkeringshus. Det er bare å konkludere med at Volvo XC40 oppleves mer sporty enn sine konsernsøsken og oppleves mer urban enn Volvo XC60.

 

Subwoofer i fronten sender bassen ut igjennom disse luft-ventilene, dette er et eksempel på hvordan Volvo bygger lydanlegg i ett med bilen.

 

 

Få orden på rotet

Bagasjerommet er et kapitel for seg selv, her har man tatt utgangpunkt i vår nordiske kultur, skiluka er selvsagt på plass sammen med 40/60 bakseteløsning, men Volvo tar ett skritt videre med løsninger man betreffende beskriver som: «få orden på rotet». Volvo XC40 er designet for mennesker i farta med bærbare PC-er, gymbager og til og med avfall. Derfor er kupeen og bagasjerommet utstyrt med en rekke smarte oppbevaringsløsninger.

Oppbevaringsrommet i døren har plass til en bærbar PC eller tre store vannflasker. Armlenet i midten har oppbevaringsplass til både tingene dine og en praktisk avfallskurv. I tillegg er hanskerommet utstyrt med en krok der du kan henge en veske eller handlepose. Bagasjerommet har et låsbart og sammenleggbart gulv som kan tilpasses til ulike lastebehov. Skal du frakte store gjenstander, kan du legge ned bakseteryggene ved å trykke på en knapp. Volvo XC40 har en plass for alt.

 

Vår bil var også utstyrt med praktiske forlengbare sitteputer som gir god støtte til de langbeinte.

 

 

Sprenger nye grenser

Selvsagt er også Volvos minste SUV spekket med sikkerhetsutstyr, vi skal ikke gå inn på dette i denne artikkelen for Volvo og sikkerhet har fulgt hverandre opp igjennom årene. Vi skal isteden nevne On call appen, den er en utvikling av car deliviery- systemet som kan gi adgang til et budbringerfirma via en kode på mobil. Budet bruker koden til å låse opp bilen for å legge en pakke i bagasjerommet. Budet får tilgang til å åpne bare en gang, men ikke tilgang til å starte bilen.

Nå utvider Volvo denne løsningen basert på fremtidens delingsøkonomi hvor vi kan dele biler. Nyskapende bildeling åpner for helt nye muligheter. Du kan for eksempel la en venn eller kollega få tilgang til eller låne bilen din uten bruk av nøkkel, man sender bare en aksesskode via mobiltelefonen uansett hvor du er og hvor bilen befinner seg. Start, kjør og del bil uten hindringer.

 

Så lekker kan et interiør bli ved hjelp av dyktige designere, legg merke til hvor godt kontrastene kommer frem.

 

 

Konklusjon

Volvo XC40 leverer varene akkurat som forventet, dette er betryggende siden en rekke kunder også venter på El og Hybridutgaven av Volvo XC40. Volvos minste Urbane SUV er en letthåndterlig bybil hvor man også kan ta landeveien fatt, bilen er til tross kompakte mål såpass romslig at Volvo XC40 kan være familiens eneste bil. Volvo har nå tre ulike SUV-er fra samme DNA, men med ulike egenskaper som spenner fra klassisk til Urban.

 

Fakta Volvo XC40 T5 AWD

  • Motor: R4 bensin
  • Slagvolum: 2.0-liter
  • Effekt: 247 hk
  • Moment: 350 Nm
  • Gir: 8-trinns automat
  • 0-100 km/t: 6,5 sekunder
  • Toppfart: 230 km/t
  • Forbruk blandet: 0,71 l/mil
  • Co2 utslipp: 164 g/km
  • Egenvekt: 1.684 kg
  • Tilhengervekt: 2.100 kg
  • Lengde: 4,42 m
  • Bredde: 1,86 m
  • Høyde: 1,65 m
  • Akselavstand: 2,70 m
  • Utstyrsnivå: R-design
  • Bagasjerom volum: 460 / 1336
  • Pris fra: Kr 412.900, –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 714.900,-

 

Smarte oppbevaringsløsninger preger bagasjeplassen i Volvo XC40, krokene forhindrer at handleposen tømmer innholdet utover bagasjerommet.

 

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen