Samboere og amcar-entusiaster

 

Inge- Lise Petersen er en veteran i Amcar-miljøet. De siste 13 år har Pettersen hatt egen amerikaner og det er ikke snakk om hvilken som helst bil, for hun har en av de desidert råeste muskelbilene som er produsert.

 

Chevrolet Chevelle 454 SS er selveste ikonet innen muskelbilperioden med sin enorme 454 cid V8-motor. Den legendariske LS6 454 Motoren på 7.43973 liter ble levert i Chevrolet Chevelle for første gang i 1970 og ble raskt omtalt som «gatas konge».

Damekjørt Chevelle SS fra 1971 er ganske unikt, for det er gutta som oftest forbindes med slike biler. SS…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Inge- Lise Petersen er en veteran i Amcar-miljøet. De siste 13 år har Pettersen hatt egen amerikaner og det er ikke snakk om hvilken som helst bil, for hun har en av de desidert råeste muskelbilene som er produsert.

 

Chevrolet Chevelle 454 SS er selveste ikonet innen muskelbilperioden med sin enorme 454 cid V8-motor. Den legendariske LS6 454 Motoren på 7.43973 liter ble levert i Chevrolet Chevelle for første gang i 1970 og ble raskt omtalt som «gatas konge».

Damekjørt Chevelle SS fra 1971 er ganske unikt, for det er gutta som oftest forbindes med slike biler. SS bokstavene på Inge- Lises Chevelle står forresten for Super Sport, den mest sportslige utgaven av Chevelle.

 

Inger Lise Pettersen med sin herlige Chevrolet Chevelle 454 SS, dette er en av de råeste muskelbilene produsert.

 

 

Chevrolet Chevelle 454 SS

 

Motormagazinet møter Inge- Lise Petersen og John Hansen på kjent mark. Fredriksten Festning i Halden blir benyttet til kubbens treff.

– Er dette en ekte SS, Pettersen?

– Chevrolet Chevelle er ganske unik siden bilen ble produsert fra samlebåndet uten et eget SS nummer på dør «taggen» eller rammen, derfor blir mange vanlige Cheveller ombygget til SS senere og disse eksemplarene har ikke på langt nær samme samlerverdi. Jeg kjøpte bilen som en original SS, så langt tilbake vi har kunnet følge bilens historie er det ingen indikasjoner på at dette ikke er en ekte SS.

 

– Jeg sjekket ledningsnettet, skyter John inn og der finner man som oftest nyere ledningsnett på ombygde biler.

– Vår SS har originalt ledningsnett til SS instrumentene med samme alder som resten av bilen.

 

Første generasjon ble produsert fra 1950–1954, Chevrolet Bel Air 2-door Hardtop ble levert med manuelt eller to trinns Powerglide automatgir. Gammel bil gir et perspektiv på utviklingen innen teknologi, nye biler kommer med 9-trinns automatgir.

 

 

Restaurert

Familien er også en 1954 Chevrolet Bel Air med sekser og originalt drivverk, som samboer John kjører. Dama kjører muskelbilen og mannen kjører rundt i en typisk glidare, det er vel uvanlig.

– Vi eier 1954 modellen sammen. Denne bilen ble kjøpt som et nedplukket restaureringsprosjekt og vi har utført nesten all jobb på bilen selv.

– Restaurering fra bunn av er vel ikke noe man bare gir seg i kast med. Det indikerer at du har erfaring med amerikanere fra tidligere, John?

-Jeg er vokst opp i Halden og byen har hatt et blomstrende bilmiljø så lenge jeg kan huske tilbake, bilinteressen fikk man inn ved morsmelken og jeg har eid en rekke biler igjennom årene. `54-modellen blir trolig aldri helt ferdig, den blir brukt i sommerhalvåret og jobbet på under vintersesongen, lake pipes og Gangstercap venter på montering i garasjen. Siden bilen er kjørbar har jeg ikke travelt med å gjøre bilen helt ferdig, det er koselig å spille musikk fra 8-spors kassettspiller og nyte en kopp kaffe uten å stresse, fortsetter John Hansen.

 

Vi fant nostalgi på hattehyllen i form av nikkehunden som var populære i min oppvekst.

 

 

I garasjen

-Hvordan var det med din bilinteresse i ungdommen Inge- Lise?

– Det er nesten umulig å ikke bli påvirket av bil miljøet i Halden. Ungdommen samlet seg i sentrum hvor det er gågate nå og amerikanske biler var en del av gatebildet når jeg vokste opp. Miljøet er tilstede enda, med Street & Cruisin´ Club Halden som drivkraft. Man får venner igjennom bilmiljøet, vi reiser på treff sammen, og arrangerer pensjonistkjøring. Vi traff forresten hverandre i voksen alder igjennom felles venner i en garasje, forteller hun.

 

8-spors kassettspiller fungerer den dag i dag selv om den digitale hverdagen er over oss, gammel bil behøver tidsriktig musikk også.

 

 

– Første date i garasjen virker som en god start på et forhold …?

– Nei, det var ingen date, bare tilfeldigheter førte oss sammen. Men når man har samme interesse er det lett å snakke sammen og slik utviklet det seg til et samboerforhold senere. Selv om bilhobbyen preger vårt liv har vi også andre interesser. John er en habil sportsfisker, så vi nyter naturen også. Nå venter vi på våren og en god fiskesesong med sjøørret, avslutter Inger Lise Pettersen.

 

454 Big Block fra Chevrolet gir et mektig inntrykk, 9.502 eksemplarer av 454 Chevelle SS rullet ut av fabrikken i 1971. De har høy samleverdi i dag.

 

Bilparken bevitner et bredt interesseområde innen bil hobbyen. Fra muskelbil til 50-talls myke linjer.

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen