Ford Focus har vært en salgssuksess med over 16 millioner eksemplarer på verdensbasis. Årets oppgraderte Focus er den mest avanserte noensinne og bør bli en ny suksessbil. Strategi og fokus er viktig i bilbransjen. Kundene forventer innovasjon hele tiden og det er akkurat hva Ford ønsker å fokusere på med denne oppdateringen. Satsningen medfører resultater, nye Ford Focus har allerede vunnet 13 prestisjefylte priser, inkludert tre «årets bil»-titler siden den ble lansert i Europa i fjor sommer.
Innovasjon finnes det på løpende bånd i Ford Focus. Bilen er nå tilkoplet nett med FordPass Connect – en innebygd modemteknologi. Med internettilgang i bilen får Focus trafikkoppdateringer «live» i navigasjonssystemet, og mobil WiFi-hotspot med tilkobling for opptil 10 enheter.
Nytt Understell
Ford Focus er oppdatert med nytt chassisog det nye understellet med alle komponenter gir bedre kjøreegenskaper enn tidligere utgaver. Nye Focus har også blitt større og mer praktisk innvendig. Den økte akselavstanden bidrar til at passasjerene har langt bedre plass i baksetet enn i forrige generasjon Focus. Benplassen er økt ned fem centimeter, og er nå den beste i dette segmentet.
Til tross for kompakte utvendige mål er bilen romslig. Nye Focus stasjonsvogn har en bagasjeromsplass med alle setene i bruk på hele 608 liter, og opptil 1653 liter med baksetene felt ned.
8-trinns automatgir
Vår bil var en velutstyrt Titanium-utgave med Fords prisbelønte 1-liters bensinmotor på 125 hester tilkoplet 8-trinns automatgir.
I trafikken merker vi at dette er en tradisjonell Converter automat, for girskiftene er silkemyke takket være en hydraulisk turbin Converter. Hvilken type girkasse man foretrekker er selvsagt en smakssak, men converter automaten gir en mykere kjøreopplevelse enn dobbeltclutch-girkasse.
Skarp styring
Det er heller ingen hemmelighet at Ford Focus innehar gode kjøreegenskaper. Styringsresponsen er den beste i klassen og slik har det vært i mange år. Vi antar at alle konkurrentene har førsøkt å etterligne, men Ford er fremdeles et lite steg foran.
Styringen går fra å være følsom i lav hastighet til presis i sving og dermed er det artig å kjøre Focus på svingete veier hvor tilbakemelding fra understell til ratt er viktig. For de som ikke er fornøyd med fast understell kan en også velge adaptivt understell med justerbare støtdempere på topputgavene.
På motorvei merker vi en forbedring av hjulstøy fra bakhjulene. Denne bilen er forbedret på nærmest alle punkter og komplett med tanke på utstyr og motor/ girkasse alternativ.
Teknologi
Vi skal ikke gå inn på alle detaljer innen teknologi på Focus. Teknologien må demonstreres på plass i bilen, men siden Ford Focus er tilkoplet 4G kan man starte bilen slik at den blir varm fra en telefonapp. Vi benyttet også Co-piloten under prøve kjøring og den imponerte i snøværet, som nærmest visket ut veimerkingen.
Selv med utfordrende forhold virket systemet utmerket. Et system som forøvrig følger etter forankjørende bil automatisk helt ned til stopp og følger etter når bilen foran kjører igjen. Enkelte piloter har hastighetsbegrensning, men ikke Ford Focus.
Bilen har også nødbrems som hjelper til ved rygging ut fra en parkeringsplass ved å varsle om trafikk som nærmer seg fra hver side og kan automatisk bremse hvis du ikke reagerer.
Enkelte vil trolig ikke ha behov for alle nyvinningene innen teknologi vår demobil innehar, denne spesielle bilen er satt opp for å vise kunder hva Ford kan tilby på Focus, nye Focus får dere fra kr. 324.400, – uten demobilens tilvalg, men likevel en fullverdig bil.
Konklusjon
Nye Ford Fokus er den mest teknologitunge Focus-en noensinne. Bilens kjøreegenskaper er forbedret ved en vektreduksjon, samtidig som karosseriet er blitt stivere. I tillegg kommer Ford Focus i en rekke varianter, skreddersydd for ulike målgrupper.
Fakta Ford Focus
- Motor: R3 bensin
- Slagvolum: 1,0-liter
- Effekt: 125 hk
- Moment: 170 Nm
- Gir: 8-trinns Automat
- 0-100 km/t: 11,4 sekunder
- Toppfart: 193 km/t
- Forbruk blandet: 0,58 l/mil
- Co2 utslipp: 130 g/km
- Egenvekt: 1.356 kg
- Tilhengervekt: 1300 kg
- Lengde: 4,66 m
- Bredde: 1,82 m
- Høyde: 1,48 m
- Akselavstand: 2,70 m
- Utstyrsnivå: Titanium
- Bagasjerom volum: 608 /1653 liter
- Pris fra: Kr 324.400, –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 451.754,-