Suzuki Vitara burde være velkjent for de fleste med 30 års fartstid som egen modell. I jubileumsåret oppgraderes Vitara med sofistikert design og flere avanserte sikkerhetsfunksjoner.
Kombinasjonen SUV-design, firehjulsdrift og ikke minst folkelig pris har gitt suksess. Det er dermed ingen grunn til å rokke ved denne strategien. I stedet videreutvikles konseptet med en omfattende utstyrspakke, inneholdende blant annet panoramasoltak på alle GLX modeller.
Oppfrisket design
Fronten på den oppgraderte Vitaraen har blitt fornyet med vertikale kromlister og 5-elements grill, et signaturtrekk som ble meget godt mottatt på Vitaras konsept modell iV4.
En ny kromlist over bilens nedre grill, understreker bilens avanserte utseende. De bakre lysene har nå LED i tre linjer og dette sammen med de ny designede bakre beskyttelsesplatene, gir bilen et innovativt og eksklusivt inntrykk.
Interiør
Vi merker en forandring på interiørsiden også. Instrumenter og målere har nytt design, bedre tilpasset SUV-konseptet. Ny 4,2 tommers kjørecomputer, som gjør det enklere å se ALLGRIP-kjøremodus og andre styringsfunksjoner, samt grafikk for trafikkskiltgjenkjenning hører med.
Bilen har også nye setetrekk i Alcantara med geometrisk mønster samt nytt midtarmlene. Dette er bare enkelte detaljer som hever kvaliteten på interiøret. Nye Vitara har fått et tydelig løft dette året, som soft-pad dashbord, sølvrammer på instrumenter, dører og midtkonsoll. Alt dette trekker opp helhetsinntrykket.
Suzuki og firehjulsdrift henger sammen. Nesten alle modeller levert i Norge har denne kombinasjonen nordmenn elsker.
ALLGRIP 4×4 systemet har flere innstillinger. Via betjeningsknappen kan man velge mellom fire forskjellige kjøreprogram – Auto – Lock – Snow – Sport. Allgrip er standard og inkludert i prisen i alle Suzuki Vitara utgaver uansett motoralternativ.
Suzuki har forresten lang tradisjon med å bygge 4×4 kjøretøy. I 1970 ble første modell laget. Det var Jimny, LJ10 med 4×4, og siden har Suzuki blitt kjent for god fremkommelighet til overkommelig pris.
Ny motor
Suzukis velkjente 140 hesters turbomotor får i år følge av en helt ny 1-liter turbomatet bensinmotor på 112 hk. Både 112HK Turbo og 140HK Turbomotorene kan leveres med manuell eller automatgir.
- 000 kroner sparer man på å velge minste motoralternativ. Driftskostnadene blir også redusert siden minste motor er en tanke mer drivstoffgjerrig.
Nye assistenter
Vi hadde denne gang bare største motor tilgjengelig, sammen med dyreste utstyrsnivå GLX inkludert, med navnet Norgespakken. Pakken er en utvidelse av GLX utstyrsnivå og tilpasset våre forhold. Norgespakken er forresten et herlig ordspill på en typisk Norges- SUV med automatgir og 4×4.
Selve kjøreopplevelsen er ikke særlig forandret fra året før, men flere myke materialer istedenfor hardplast gir en mer dempet akustikk. Bilens Adaptive Cruise Control fungerte fortreffelig ved at systemet ikke opererer med den vanlige 30 km begrensningen.
Nyheter gratis
For Vitaras vedkommende virker systemet fra 0 km/t. En radar måler avstand til forankjørende bil og holder riktig avstand, når bilen vi følger stopper for rødt lys stopper også vår Vitara uten man behøver å røre bremsen. Ved grønt lys følger Vitara etter forankjørende bil helt automatisk. Dette nye systemet gir deg en meget behagelig kjøretur. Nå har også Radar Brake Support blitt erstattet av Dual Sensor Brake, der det under kjøring aktiveres både et monokulært kamera og laserradar for å avgjøre om det er fare for kollisjon med et kjøretøy eller fotgjenger.
Filvarsling, blindsonevarsel, skiltgjenkjenning, bakkestart og bakkenedkjøringsassistent er også standard sikkerhetsutstyr. Ryggevarsling med sidemonterte sensorer for varsling av kjøretøy som nærmer seg på hver side av bilen, er også standard utstyr for første gang.
Siden Vitara koster tilnærmet det samme som utgående modell, får man en hel rekke nye assistenter gratis i jubileumsmodellen, som legger stor vekt på forbedret sikkerhet.
Konklusjon
Jubileumsutgaven av Suzuki Vitara er oppgradert på en rekke punkter. Moderne utvendig design med nye LED Lys. Forbedret interiør med god kvalitet i materialene og Alcantara delskinn i seter, men den største forandringen skjer med nye kjøreassistenter som hever sikkerheten betraktelig.
Fakta Suzuki Vitara
- Motor: R4 bensin
- Slagvolum: 1.4-liter
- Effekt: 140 hk
- Moment: 220 Nm
- Gir: 6-trins automat
- 0-100 km/t: 10,2 sekunder
- Toppfart: 200 km/t
- Forbruk blandet: 0,55 l/mil
- Co2 utslipp: 128 g/km
- Egenvekt: 1.260 kg
- Tilhengervekt: ikke oppgitt
- Lengde: 4,17 m
- Bredde: 1,77 m
- Høyde: 1,61 m
- Akselavstand: 2,50 m
- Utstyrsnivå: GLX +Norgespakke
- Bagasjerom volum: 375 / 1.120 liter
- Pris fra: Kr 249.800, –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 409.800,-