KGM Torres WVX – Romslig SUV

Det er noe familiært over KGM Torres WVX. Det kommer trolig av at KGM kjøpte SsangYong i fjor og KGM ventet ikke lenge med å lansere nye produkter. En ny Musso Grand diesel pickup er på plass i salgslokalene sammen med elbilen eKorando og KGM Torres WVX.

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er altså intet ukjent bilmerke vi skal kjøre, selv om navet KGM er nytt for oss.

Med overtakelsen, fulgte det også med en ny plattform. Den brukes i KGM Torres WVX bestående av hele 81 prosent høyfast stål. KGM står faktisk ikke helt alene i utviklingen av KGM Torres heller. Batteri og drivverk leveres av anerkjente BYD, som faktisk gir batterigaranti på hele 10 år/1.1000.000 km.

God er også nybilgarantien med 7 år/ 150.000. km. Bilene leveres understellbehandlet på kaia, slik at bilen ikke er ubeskyttet for salt vinterstid under frakt til forhandler.

1 500 kg tilhengervekt
Designmessig har KGM Torres WVX tradisjonelle linjer. Her er det ingen tvil om at designerne har fulgt tøffe maskuline linjer og høy bakkeklaring. Designavdelingen til KGM, har trolig hentet inspirasjon fra de klassiske SUV-ene som Land Rover og også eldre Honda CR-V med en liten illusjon av et reservedekk på bakluken.

Forfra blir den iøynefallende fronten godt synlig med spesielle LED lysblokker. Bilens kasseform er den mest effektive konstruksjonen til å utnytte maksimal innvendig plass. Åpner man bakdøren, finner vi et romslig bagasjerom på 793-1.662 liter med nærmest helt flatt gulv når man feller ned med bakseteryggen.

Tilhengervekten står i stil med det røffe utseende. Bilen trekker 1 500 kg. og man kan også bruke batteriet til «Vehicle-to-load». Via bilens V2L-ombordlader leverer man elektrisitet til eksterne apparater, som for eksempel kaffetrakter på tur.

Moderne interiør
Utstyrsnivået er meget høyt. Intro utstyrspakke følger med uten pristillegg under introduksjonen av KGM Torres WVX. Pakkainneholder: Intelligent Adaptive Cruise Control, Advanced Driver Assistance System (ADAS), automatiske LED-hovedlys, parkeringssensor + ryggekamera, varme i ratt, sorte skinnseter, varme og ventilerte seter foran, elektriske justerbare seter foran, oppvarmede bakseter, Android Auto/Apple Carplay, Diamond Cut-felger, 12,3» infotainment, 12,3» digitalt cluster, takrails og trådløs lading.

Det er således ingenting vi savner av utstyr, men man kan bestille brunt interiør eller to-tonet grå/hvit interiør mot et tillegg på kr. 9 900. Vår demobil leveres i standard sort uten tillegg.

På rattet
De eneste fysiske knappene er plassert på rattet. Her er det mulig å deaktivere den irriterende filassistenten som drar i rattet med bare et trykk. Denne enkle deaktiveringen savnes sårt på de fleste konkurrenter vi prøvekjører, da kan vi fint leve med at innstillingen til klima og kjøreprogram betjenes via berøringsskjermen.

Vi sitter i ventilerte skinnseter med elektrisk justering. Det er ekte skinn og ikke vegansk skinn (PVC). Justeringene med tilt i forkant av setet, fjerner behov av en uttrekkbar sittepute. Vi savnet heller ikke head-up display siden man kan flytte navigasjon over til skjerm over rattet. Intet mangler på utstyrsfronten.

462 km WLTP rekkevidde
KGM Torres WVX har et relativt mykt understell, som absorberer ujevnheter godt. Bilen er lett på styringen i lave hastigheter med kjøreprogram Comfort innkoplet. 204 hester på forhjulene medfører faktisk hjulspinn om man er for hard med høyre fot.

Snow kjøreprogram, kan brukes vintertid sammen med hendlene som justerer regenerering på rattet, slik at man kjører uten motorbrems på glatt føre. Totalt fire kjøreprogram er tilgjengelig.

Ikke for stump
Kjøreopplevelsen på motorveien blir ikke for stump. KGM Torres WVX gir deg nemlig en følelse av komfort, en bil laget for mange mil på veien uten at man blir sliten. KGM Torres WVX vil passe godt til de som ønsker komfort fremfor stramt sportslig understell.

Dette er en typisk familiebil, blir konklusjonen når vi stopper og tar plass i et oppvarmet baksete. Her er det grei beinplass. En klar fordel, er et nærmest flatt gulv i baksetet når bakseteryggen felles ned. Trolig rekkevidden litt lavere enn 462 km WLTP ved blandet kjøring, men i ren bykjøring eller urban WLTP. er rekkevidden oppgitt til 635 km.

 

Konklusjon
KGM Torres WVX er første bil vi prøvekjører fra KGM. De har laget en stor SUV med god rekkevidde som konkurrerer i det lavere prissegmentet. Kr, 443 400 med standard lakk og interiør inkludert i den store utstyrspakken. Hengervekt på hele 1.500 kg samt V2L-ombordlader, trekker opp helhetsinntrykket.

 

Fakta KGM Torres WVX

  • Motor: Elektrisk
  • Slagvolum: 0-liter
  • Effekt: 204 hk
  • Moment: 339 Nm
  • Gir: Automat
  • 0-100 km/t: 8,1 sekunder
  • Toppfart: 175 km/t
  • Elektrisk rekkevidde: 462 km WLTP
  • Forbruk blandet: Ikke oppgitt
  • Co2 utslipp: 0 g/km
  • Egenvekt: 1.915 kg
  • Tilhengervekt: 1.500 kg
  • Lengde: 4,71 m
  • Bredde: 1,89 m
  • Høyde: 1,71 m
  • Akselavstand: 2,68 m
  • Utstyrsnivå: Intro utstyrspakke
  • Bagasjeroms volum: 793-1.662 liter
  • Pris fra: Kr 444,400. –
  • Pris prøvekjørt: 476.900.-

 

Førermiljø domineres av to store skjermer, vi flyttet navigasjon over til venstre, dermed faller også behovet for Head-up display bort siden ønskelig informasjon vises i synsfeltet.
Smart oppbevaringsrom til ladekabler i bagasjerommet.
Viktige detaljer som forenkler hverdagen, egen plass bak til handleposer, vi benyttet hulrommet til vår fotobag slik at den var trygt forankret.
Slik er resultater når jeg tar plass i baksetet bak meg selv, god plass frem til seteryggen.
Nærmest all betjening finner man på bilens 12,3» infotainment system.
Vi fokuserer ikke bare på liter bagasjerom, praktisk innlastning er langt viktigere, her har vi nærmest flatt gulv. Enklere blir det ikke.
Vi savnet en Frunk til ekstra bagasjeplass under panseret, ser man under dekselet er det ganske god plass i motorrommet.
Trådløs lader er på plass i midtkonsollen.
Ute på tur med rasteplass i bakgrunnen er det bare å kople til bilens V2L-ombordlader og hente ut 220 volt strøm til kaffetrakter eller en elektrisk grill og nyte en lunsj i det fri.
Endelig en bil hvor man kan deaktivere filholderassisteten med bare et trykk på rattet, her har konkurrentene ofte en utfordring med å bla i meny for å deaktivere. Så enkelt kan det gjøres.
Håndtak på toppen av fram skjermene har ingen praktisk misjon, de er derimot med på å gi bilen et røffere design.
Førersetet heves i fremkant, dermed faller behov av en forlengbar sittepute bort. Selv de lengte vil ha støtte fra sitteputen helt frem.

 

Artikkelen fortsetter under annonsen