Mercedes GLA 250 – Kompakt familiebil

 

Generasjonsskifte er alltid spennende, og denne nykommeren er mer enn 10 centimeter høyere enn forgjengeren. Lengden har krympet med en centimeter og dermed går Mercedes mot strømmen av konkurrerende modeller, som oftest forlenges ved et generasjonsskifte. Tross dette har bilen blitt langt romsligere innvendig.

 

Det er tydelig at baksetepassasjerene får det langt romsligere i nykommeren. Nå er det intet problem med to relativt store karer på rundt 1,90 å sitte bak hverandre. Mercedes-strategien fungerer i praksis.
Vi trodde at bagasjerommet vill være skadelidende plassmessig, men det er ingen synlig forandring. Likevel viser tekniske data at volumet er…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Generasjonsskifte er alltid spennende, og denne nykommeren er mer enn 10 centimeter høyere enn forgjengeren. Lengden har krympet med en centimeter og dermed går Mercedes mot strømmen av konkurrerende modeller, som oftest forlenges ved et generasjonsskifte. Tross dette har bilen blitt langt romsligere innvendig.

 

Det er tydelig at baksetepassasjerene får det langt romsligere i nykommeren. Nå er det intet problem med to relativt store karer på rundt 1,90 å sitte bak hverandre. Mercedes-strategien fungerer i praksis.
Vi trodde at bagasjerommet vill være skadelidende plassmessig, men det er ingen synlig forandring. Likevel viser tekniske data at volumet er økt med 14 liter, det er bare å konstatere at generasjonsskiftet har medført bedre plass, selv om GLA har krympet i lengden.
Mercedes begynner å få trening i å lage kompakte modeller. GLA er den åttende kompaktmodellen i rekken og dermed har de blitt mestere i å jakte på millimeter, som man bruker til bedre innvendig plass.

 

Mercedes GLA 250
Vanligvis kjører vi demobiler, som er fullt utstyrt, for å vise frem hva produsenten kan levere av utstyr, denne gang var også stor bensinmotor med 225 hester på plass. Trolig ikke mestselgende motorvalg, men potent motor og Premium kvalitet passer godt sammen.
Vi sitter høyt, nykommeren gir dermed en følelse av SUV. Innvendig er det god gammeldags Mercedes-kvalitet som gjelder. Myke materialer på alle de riktige stedene og den tradisjonelle girspaken på rattet henger med fremdeles. De som forventer et luksuriøst interiør blir ikke skuffet.

 

Klar for utfordrende terreng
Førersetet har en rekke innstillinger, så det er enkelt å finne helt riktig sittestilling. Fra førerposisjon er bilens betjening enkel. Vi er glade i berøringsskjermen, som minner om en mobil i vannrett posisjon med tilnærmet samme bruksmønster. Skjemen blir enkel å betjene.
Infoskjermen over rattet lar deg også velge hvilen informasjon du synes passer best. Skiltgjenkjenning rett i synsfeltet, samt navigasjon har blitt et praktisk verktøy. Et SU- instrument som viser sideveis helling sammen med stigning er også tilgjengelig. Opp Bjerringbakken vil instrumentet vise 24,6 % stigning, men vi vil være forsiktig med å teste ut sideveis helling over 35 grader ,for instrumentets gradeskala stopper der …

 

Adaptivt tilvalg
Mercedes GLA 250 ga oss ikke en følelse av høyreist SUV på veien. Dette er en kompakt bil, med kort overheng foran og bak, og nærmest et hjul i hvert hjørne av bilen. Det gir en anelse annerledes kjøreopplevelse som godt kan sammenlignes med Crossover.
Sidebevegelser i svingete partier er bra dempet selv med middels stramt understell. De store dumpene på typisk hyttevei blir likevel godt dempet av relativ lang fjæringsvei, men adaptivt understell er tilvalg for de som ønsker at understellets skal samarbeide med kjøreprogrammene. Likevel fungerer Mercedes GLA utmerket uten også.

 

En familiebil med SUV-fremkommelighet med kjøreopplevelse nærmere personbil, er en dekkende beskrivelse.

 

Ladbar GLA og elbilen EQA kommer
Mercedes GLA med tradisjonell forbrenningsmotor vil trolig se seg forbigått på salgsstatistikken av Ladehybriden CLA 250 e. Det er en voldsom interesse for ladehybrider om dagen siden rekkevidde er økt betraktelig. Det kan være smart å prøvekjøre GLA og deretter legge inn en bestilling på ladehybriden, for de som er i markedet for denne type bil.

 

Elbil-entusiastene får også et innblikk i hvordan elbilen EQA blir ved å ta en nærmere kikk på GLA. Den kompakte elektriske SUV-en EQA går i produksjon mot slutten av året og elbilen er bygget over samme lest som GLA.

 

 

Konklusjon
Helt nye Mercedes GLA har mer av alt, mer karakter, bedre plass og nye sikkerhetssystem. 4MATIC-modellene leveres standard med Off-Road Engineering Package. Dermed er den ultimate Norgesbilen GLA klar for fjellturen med høy bakkeklaring, 4×4 og ski luke. Premium kvalitet og ikke minst brukervennlig MBUX infotainment system er på plass.

 

Fakta Mercedes GLA 250

  • Motor: R4 bensin
  • Slagvolum: 2.0-liter
  • Effekt: 225 hk
  • Moment: 359 Nm
  • Gir: 7-trinns automat
  • 0-100 km/t: 6,7 sekunder
  • Toppfart: 240 km/t
  • Forbruk blandet: 0,69 l/mil
  • Co2 utslipp: 158 g/km
  • Egenvekt: 1.600 kg
  • Tilhengervekt: Ikke oppgitt
  • Lengde: 4,41 m
  • Bredde: 1,83 m
  • Høyde: 1,61 m
  • Akselavstand: 2,72 m
  • Utstyrsnivå: AMG
  • Bagasjerom volum: 435-1430 liter
  • Pris fra: ikke oppgitt
  • Pris prøvekjørt utgave: ikke oppgitt

 

Mercedes GLA 250 har krympet i lengden, likevel er bilen langt bedre plassutnyttet innvendig enn tidligere, 2 store personer sitter behagelig bak hverandre.

 

Pianolakk i bil er en utfordrende løsning med fingermerker på overflaten.

 

Enkel betjening fra berøringsskjerm er et pluss på alle Mercedes-er, på bildet blir filholderassistenten deaktivert.

 

Kortere bil men bedre bakseteplass er selvmotsigende, men fakta i nye Mercedes GLA.

 

Bagasjerommet har økt med 14 liter på nye Mercedes GLA, skiluka er også på plass, man burde tro at modellen med dette er spesielt godt tilpasset norske krav.

 

Interiøret er som forventet Premium med myke materialer på alle viktige overflater, de over gjennomsnittslengden har også ingeniørene skjenkt en tanke med uttrekkbar setepute.

 

Mercedes GLA 250 er en ekte SUV klar for terrenget og tøffe tak med instrument som viser helningsvinkel og stigningsvinkel.

 

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen