Suzuki har i en årrekke vært kjent som 4×4 spesialisten. Alle modeller kommer med 4×4 og nå utvikles merket ytterligere via en intensjonsavtale med Toyota. Samarbeidsmodellen Suzuki Across, er et fornuftig tilskudd i modellutvalget siden familiebilen Grand Vitara forsvant.
Erstatteren Suzuki Across er tilpasset storfamilien med god plass og innehar Suzukis DNA med avansert 4×4. Dermed har Suzuki lansert en stor familiebil både for normal vei og utfordrende terrengkjøring via fire ulike kjøreprogram: Normal, Eco, Sport og Trail, sistnevnte Trail (terreng) modus er selvforklarende.
I tillegg kan bilen kjøres på ren strøm opptil 75 km før hybridsystemet overtar fremdriften via en 2.5-liters bensinmotor med 305 hk kombinert effekt.
Typisk Suzuki
Suzuki er også flinke med å lansere fordelspakker. Nye Suzuki Across er intet unntak. First Edition utstyrspakke er inkludert under introduksjon av modellen. First Edition utstyrspakken er verdt totalt kr. 45.000,-, men vil koste deg kr. 0,- og inneholder sorte skinnseter, sorte takrails, 19″ aluminiums felger, elektrisk bakdør med fotsensor, mørke ruter, 8-veis elektrisk førersete, oppvarmet ratt og baksete og elektrisk parkeringsbrems.
First Edition er demobil denne gang. Ingen andre utgaver er tilgjengelig under lansering.
Morgendisen ligger over landskapet, og vi starter med å forvarme bilen via nøkkelen. Telefonapp er ikke tilgjengelig for forvarming/kjøling, men nøkkelen fungerer om du er innenfor rekkevidden. I førersetet legger vi merke til høy sittestilling med god oversikt over trafikkbildet. Typisk stor SUV-oversikt, og det er et pluss.
Lettbetjente funksjoner
Bilens knapper og oppbygning er også perfekt. Normal lettbetjent gir-velger. Klima justeres enkelt med lett tilgjengelige knapper, kjøreprogrammene endres på midtkonsollen og de viktigste funksjonene styres fra rattet.
Interiøret har myke materialer på de rette stedene, hardplast er bare benyttet i bunn av dørene. Suzuki Across føles ut som en gjennomtenkt og god modell. Høyre arm kan hvile på en myk polstret armlene, setene justeres elektrisk og de digitale instrumentene lar deg velge ønsket info i synsfeltet.
God balanse
Bilen starter i hybrid kjøremodus, og det er faktisk ikke nødvendig å veksle til Elektrisk EV kjøreprogram for å kjøre utslippsfritt om man er moderat med høyrefoten. Plug-in Hybrid Systemet til Suzuki lar oss kjøre på ren elektrisitet, faktisk så langt at denne hybriden kan konkurrere med rekkevidden til første generasjon elbiler.
Suzuki Across 4×4 ladbar hybrid har 18,1 kWt batteripakke, men med bensinmotor som rekkeviddeforlenger. Elektromotoren tar oss frem nesten lydløst i bytrafikk, ganske smidig til å være stor SUV i byen også. Dette er en bil det er enkelt å føle seg hjemme i.
Hendler på rattet lar deg øke regenereringen av rulle/bremseenergi (motorbrems) tilbake til batteriet, men den mest lønnsomme kjørestilen er å la bilen rulle mest mulig ved å holde god avstand til forankjørende bil. Ute på landevei merker vi god stabilitet. Batteriet er fornuftig plassert i bunn av bilen og gir Across et lavt tyngdepunkt som igjen bidrar til mindre krengning på svingete veier.
Sideveis bevegelser har vært SUV-ens varemerke. Løsningen er et stramt understell. Suzuki Aircross benytter batteriets lave tyngdepunkt til å dempe denne følelsen og dermed kan man sette opp et komfortabelt understell som også fungerer meget godt på svingete veier. Komfort og god balanse i samme bil, er følelsen vi sitter igjen med etter prøvekjøring.
Motorvei
Ut i akselerasjonsfeltet har vi ingen bak oss, så vi kan foreta en 0-100 -test. Man er heller ikke avhengig av bensinmotorens hjelp til en akseptabel akselerasjon ut på motorvei. 0-100 går på 10 sekunder på ren strøm. Men vi må selvsagt forsøke alle de 306 hestene samlet, dermed går sprinten 0-100 på bare seks sekunder. Det er greit å vite at disse kreftene er til stede i et forbikjøringperspektiv, selv om man bare vil benytte elmotoren til daglig.
Motoren ruser naturligvis opp under akselerasjon fordi automatgiret er trinnløst med planetdrev, men også planetsystemet er blitt vesentlig forbedret og ruser ikke opp ved vanlig bykjøring. Formålet med testen på motorvei var å tømme batteriet, Suzuki Across veksler umerkelig over til fremdrift via den store 2.5-liters motoren som er meget godt lyddempet.
Norske forhold
Vi kjørte på tørr asfalt, men Suzuki Across er godt tilpasset norsk vinter. E-Four (elektrisk 4×4-system) benytter en uavhengig bakmotor, som ideelt fordeler dreiemomentet til bakhjulene avhengig av kjøreforhold for å opprettholde grep og solid stabilitet. Samtidig har man kontroll på glatt underlag.
Systemet kompenserer for understyring i krappe svinger. I terreng eller på meget glatte underlag. kan man skifte til Trail Mode. Når et hjul mister grepet, styrer bilen selv motorkraften til hjulet med best grep. justerer Gasens sikrer automatisk god fremdrift på glatta. Denne intelligente styringen av 4×4-systemet skjer helt automatisk.
Konklusjon
2020 har blitt el og hybridåret. Lansering av Suzuki Across 4×4 ladbar hybrid perfekt timet. Ladbar hybrid med hele 75 km rekkevidde på strøm medfører meget lave driftskostnader til daglig via elmotoren og bensinmotoren, som rekkeviddeforlenger ved behov. Tradisjonell, lettbetjente funksjoner av kjøreassistenter trekker opp, samt en meget god opplevd kvalitetsfølelse i interiøret.
Fakta Suzuki Across 4×4
- Motor: bensin + elektrisk
- Slagvolum: 2,5-liter
- Effekt: 306 hk
- Moment: 227 Nm
- Gir: Automatgir
- 0-100 km/t: 6,0 sekunder
- Toppfart: 180 km/t
- Forbruk blandet: 0,1 l/mil
- Co2 utslipp: 29 g/km
- Egenvekt: 1.910 kg
- Tilhengervekt: 1.500 kg
- Lengde: 4,60 m
- Bredde: 1,85 m
- Høyde: 1,68 m
- Akselavstand: 2,69 m
- Utstyrsnivå: First Edition
- Bagasjerom volum: 520 / 1.690 liter
- Pris fra: Kr 547.500, –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 569.700, –

Ladbar hybrid med hele 75 km rekkevidde på ren strøm vil bli kjørt med ren elektrisitet til daglig.

Suzuki har savnet en stor familiebil i porteføljen, behovet blir nå dekket i form av den ladbare hybriden Suzuki Across med 4×4 og 1.500 kg tilhengervekt.

Armlenet i Suzuki Across består av myke materialer, dermed får armen et behagelig underlag.

Så enkelt kan betjeningen lages, alle kjøremoduser samme sted, inkludert eget program for terrenget.

Bagasjerommet er praktisk utnyttet, bare en liten forhøyning ved nedfelte bakseter, 520 / 1.690 liter volum rekker til de fleste familier.

Lekkert baksete med god plass til passasjerer, sete kan også skyves frem for bedre plassutnyttelse i bagasjerom.

Bensinmotor på 2,5-liter sammen med elmotor gir deg 306 hester kombinert.

Endelig en modell hvor fil assistenten kan aktiveres/deaktiveres fra rattet.

Topputgaven First Edition har naturligvis lekkert interiør.

Energimonitor gir deg en oversikt over hvordan hybridsystemet virker, akkurat nå går energien fra batteriet ut til elmotorene, slipper man opp gassen går energien motsatt vei.

Suzuki Across lar deg styre forvarming/kjøling via nøkkelen, ingen telefonapp selv om bilen er online.