BMW Group tok nylig førsteplassen i bilkategorien i den siste bærekraftrangeringen til velkjente Dow Jones. Samtidig rigger det tyske selskapet seg for en kraftig satsing på elektrisk mobilitet i det globale produksjonsnettverket.
Totalt ble 39 selskaper i bilindustrien evaluert av Dow Jones. Med 80 av 100 mulige poeng er BMW Group nå oppført som det mest bærekraftige bilselskapet i verden. De er også den eneste bilprodusenten som konsekvent har vært bransjeledende siden bærekraftrangeringen til Dow Jones ble etablert.
Siden 2006 har BMW Group redusert energiforbruket per produserte bil med 40 prosent. Innen 2030 har selskapet et mål om å redusere utslippene fra bilproduksjonen med ytterligere 80 prosent fra de siste årenes nivå. CO2-utslippet vil da være mindre enn 10 prosent av hva det var i 2006.
Klimanøytral produksjon fra 2021
Allerede i dag henter alle fabrikkene energi fra fornybare kilder. Fra solenergi i Oxford, Mexico og Kina, til biogass i Sør-Afrika og vindkraft i Leipzig. De gjenværende CO2-utslippene fra den globale produksjonen vil kompenseres med passende sertifikater. Det betyr at produksjonen på alle BMW Group sine fabrikker vil være klimanøytral fra 2021.
BMW Group blir samtidig den første bilprodusenten som setter konkrete CO2-mål for forsyningskjeden. Målet er å redusere CO2-utslippet med ytterligere 20 prosent innen 2030, sammenlignet med fjoråret.
Dette betyr at BMW Group har en tydelig tilnærming til å redusere klimaavtrykket gjennom hele bilens livssyklus, noe som innebærer at det totale CO2-utslippet per bil reduseres med minst en tredjedel innen 2030.
For selve bilkjøringen er målet å redusere CO2-utslippet med 40 prosent per kilometer. Et sentralt moment for å nå dette målet, er en massiv utvidelse av elektrisk mobilitet. Om ti år skal det rulle mer enn syv millioner elektrifiserte biler fra BMW Group rundt på verdens veier – rundt to tredjedeler av de med en helelektrisk drivlinje.
Styrker nettverket
BMW Group har et av bilindustriens mest fleksible produksjonssystemer, med lokasjoner over hele verden. Med et bærekraftig blikk på fremtiden fremskynder man nå skiftet til elektrisk mobilitet og styrker det globale produksjonsnettverket for elektrifiserte biler:
- Fra fabrikken i Oxford i Storbrittania, ruller elektriske MINI Cooper SE ut på veien.
- På fabrikken i Dadong i Kina produseres elektriske BMW iX3.
- I 2021 vil elektriske BMW iX og BMW i4 rulle ut fra fabrikkene i Dingolfing og München.
- Senere vil elektriske varianter av en ny generasjon BMW 7-serie og neste generasjon BMW-5-serie også bli produsert i Dingolfing.
- Fabrikkene i Leipzig og Regensburg er også i ferd med å klargjøres for produksjon av batterimoduler og høyspenningsbatterier fra 2021.
- I 2022 starter produksjonen av en ny generasjon BMW X1 i Regensburg, også denne modellen vil komme i en helelektrisk versjon.
- Innen utgangen av 2022, vil hvert av de fire produksjonsanleggene til BMW i Tyskland også produsere minst én elektrisk bilmodell hver.
- Fra 2023 vil fabrikken i Leipzig, som har produsert den ikoniske BMW i3 siden 2013, produsere oppfølgeren til dagens MINI Countryman – både med forbrenningsmotorer og som en ren elektrisk modell.
I München hvor BMW Group har hatt sitt hjerte i mer enn 100 år, investeres det nå også 400 millioner euro i en ny produksjonslinje. Den nye produksjonslinjen blir også grunnpilaren for en ny arkitektonisk plattform for elektriske biler som tas i bruk i midten av det kommende tiåret. Den kommende fabrikken i Debrecen i
Ungarn vil også bygges over samme lest, før det samme oppsettet i blir implementert i det globale produksjonsnettverket.
Tre leverandører av battericeller
Tidligere i år signerte den tyske bilgiganten en langsiktig avtale med det svenske selskapet Northvolt for levering av battericeller. Northvolt er er den tredje leverandøren av battericeller som BMW Group har inngått samarbeid med. BMW Group har også langsiktige avtaler med CATL og Samsung SDI. CATL har for tiden et nytt produksjonsanlegg under bygging i Tyskland. Felles for alle de tre samarbeidspartnerne er at de kun benytter grønn energi for produksjon av battericellene. Dette er vesentlig for BMW Group, da opptil 40 prosent av CO2-utslippet fra produksjonen av en elbiler kommer ene og alene fra produksjonen av battericellene.
I 2023, to år tidligere enn opprinnelig planlagt, vil BMW Group tilby 25 ladbare modeller, hvorav minst halvparten av dem vil være rene elbiler. Frem mot 2025, forventes salget av BMW Groups ladbare modeller å øke i gjennomsnitt 30 prosent hvert år.