Motormagazinet har prøvekjørt flere utgaver av Maxus ved tidligere anledninger. LIkevel ble helt nye Maxus Euniq6 SUV en stor overraskelse.
Kinesiske SAIC Motor er blant verdens største bilprodusenter og Maxus er et av deres merker, men det er stor forskjell på Kina og Norge. Av en grunn har importøren RSA tilpasset Maxus Euniq6 SUV til norske forhold ved å importere en fullspekket modell til lav pris, og bedre kan man ikke tilpasse seg det norske markedet.
Folkelig bil
Med folkelige Suzuki i porteføljen, spinner RSA videre på et fornuftig bilvalg kontra den status Premium-merkene gir. I Maxus Euniq6 SUV får en nesten alt av ønskelig utstyr til lav pris og det er faktisk ingen liten bil vi tester.
Vanligvis øker prisen med bilens størrelse, og siden Euniq6 måler 473,5 cm i lengden, 186 cm i bredden og er 173,6 cm høy, må man konkludere med at Maxus Euniq6 SUV gir deg en stor bil til lav pris.
SUV-følelsen på veien blir ivaretatt via hele 19 cm bakkeklaring og batteriet på 70 kWt blir levert av verdens største batteriprodusent CATL. Batterier fra CATL benyttes i Teslas Gigafactory i Shanghai til modeller beregnet på det kinesiske markedet, to av verdens største aktører samarbeider dermed om Maxus Euniq6 med kjente og velprøvde løsninger.
70 kWt batteri medfører oppgitt rekkevidde fra 350*-452* km (WLTP kombinert/urban). Gode garantivilkår også, for nybilgarantien er på 5 år/ 100.000 km, og en batterigaranti på hele åtte år/ 200.000 km.
Euniq6 leveres også med Tectyl understellsbehandling utført i Norge, som beskytter bilen din mot rustdannelse.
Utstyrspakke Exclusive inkludert
Det er meget god plass i denne bilen. I baksetet kan vi sitte komfortabelt på langtur uten at fører behøver å skyve setet lengre frem. Perfekt plass til storfamilien med andre ord. Ved å åpne bakluken, så åpenbarer det seg et gedigent bagasjerom.
Med nedfelte seter kan bagasjerommet minne om de minste kassebilene på markedet. Plassmessig er Maxus Euniq6 perfekt til den aktive familien med behov for god plass.
Maxus Euniq6 henger heller ikke etter på teknologifronten, for man får nemlig utstyrspakken Exclusive med på kjøpet. Pakken koster vanligvis kr 50.000, – , men nå er pakken inkludert i pris og inneholder alt man kan ønske seg:
Sort skinninteriør, atmosfærelys i 64 ulike farger, 6-veis justering av førersetet, 360º parkeringskamera, keyless entry og start, trådløs lading for mobile enheter, elektrisk bakluke, adaptiv Cruise Control, filskiftevarsling, kollisjonsvarsling, automatisk nødbrems, Apple Carplay, elektrisk panorama glasstak og automatisk temperatur kontroll.
Som nevnt tidligere, importerer RSA kun én fullspekket utgave. Dermed ingen utstyrsvarianter å velge mellom, men hvor lenge introduksjonstilbudet, som inkluderer utstyrspakken Exclusive, opplyses det ikke noe om.
Elmotor på 177 hk
I denne RSA-bilen sitter man høyt med god oversikt. Nøytralt oppsatt understell, hverken for stramt eller mykt over fartsdumpene. I de skarpe hårnålssvingene ute på landeveien t får vi følelsen av å kjøre en mindre bil. 1 885 kilo er lett til å være en stor SUV, og det blir en helt annen følelse enn å bremse ned 2,3 tonn elbil før sving.
Batterier er plassert i bunn av bilen, og dette medfører et lavt tyngdepunkt. Likevel krenger bilen en anelse i skarpe svinger. Ved fullt pådrag ut av de krappeste svingene spinner faktisk bilen på tørr asfalt før antispinn slår inn. Dette hadde vi ikke forventet fra elmotoren på 177 hk. Isteden forventet vi den følelsen enkelte modeller har ved at de drar i rattet under akselerasjon ut av sving, men dette har ingeniørene heldigvis eliminert.
Enkel betjening
Vi liker også bilens enkle betjening, tradisjonelle knapper ved midtkonsollen man kan betjene med øynene på veien.
På motorveien flyter bilen av gårde. En del av ujevnhetene blir fanget opp av understellet og de myke setene, men en del hjulstøy trenger igjennom. Selve kjøreopplevelsen var omtrent som forventet. Bilen er «satt opp» komfortabel og familievennlig istedenfor sporty.
Den største overraskelsen med akkurat denne bilen er utvilsom gedigen plass kombinert med skinninteriør og en masse utstyr til lav pris. Det blir et fornuftig valg for mange. Vi savner dog Head up-display og app til å varme/kjøle bilen fra batteriet når den ikke er tilkoblet strøm.
Konklusjon
Maxus Euniq6 SUV gir deg ikke samme status som Premium-merkene, men du verden så mye bil for pengene. Meget velutstyrt og prisgunstig SUV med god bakkeklaring og klassens desidert største bagasjerom. Velkjent teknologi fra en av verdens største bilprodusenter.
Fakta Maxus Euniq6
- Motor: Elektrisk
- Slagvolum: 0-liter
- Effekt: 177 hk
- Moment: 310 Nm
- Gir: Automat
- 0-100 km/t: Ikke oppgitt
- Toppfart: 160 km/t
- Elektrisk rekkevidde: 354 km WLTP
- Forbruk blandet: Ikke oppgitt
- Co2 utslipp: 0 g/km
- Egenvekt: 1.885 kg
- Tilhengervekt: 400 kg
- Lengde: 4,73 m
- Bredde: 1,86 m
- Høyde: 1,73 m
- Akselavstand: 2,76 m
- Utstyrsnivå: Exclusive
- Bagasjerom volum: 754 liter
- Pris fra: Kr 395.700, –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 395.700, –

Mange ønsker en høyreist SUV med god bakkeklaring de kan stige rett inn i, Maxus Euniq6 SUV oppfyller begge ønsker.

En tøff og sporty front med Full LED teknologi vekker oppsikt på veien.

Verden forandrer seg, nå er SAIC Motor blant verdens største bilprodusenter og Maxus er et av deres merker.

Man kan debutere nyttig og unyttig invasjoner i moderne biler, men 360º parkeringskamera er et meget nyttig verktøy som kan forhindre skader forårsaket av betonggriser og kantstein i blindsonen på parkeringsplass.

Maxus Euniq6 SUV ligger godt på veien og med lav egenvekt i forhold til størrelse så er bilen relativt enkel å bremse ned når en krapp sving dukker opp.

Endelig en 12,3-tommers skjerm jeg rekker frem til, gode tydelige menyer og lett navigering trekker opp, men du må fremdeles kople til Apple Carplay med ledning.

Glimrende løsning med de mest brukte knappene på midtkonsollen.

I menyen kan man velge å aktivere eller deaktivere assistentene.

Meget romslig bakseteplass selv om førerstolen er justert for en på ca 1,90 cm.

Bagasjerom i to høyder med hele 754 liter bagasjeromskapasitet, med nedfelte seter kan oppbevaringsplassen minne mye om de minste nyttekjøretøyene på markedet.

Bagasjerommet er i to høyder, praktisk og fleksibel løsning.

Vi var klar over at Maxus Euniq6 var utstyrt med panoramatak, men ikke at taket inkluderte en takluke som gir deg vind i håret sommerstid.

Skinninteriør trekker opp helhetsinntrykket.