Kia ProCeed – Tøff bil til folkelig pris

 

Kia ProCeed har stått høyt på ønskelisten siden vi så de første bildene av prototypen fra bilutstillingen i Frankfurt. Nå er bilen på plass etter en rekordrask utvikling fra konsept til ferdig bil. Designmessig blandes elementer fra sportsbilen Kia Stinger og Mercedes CLA Shooting Brake til en meget linjelekker modell. Romslig er Kia ProCeed også. Nykommeren er hele 30 centimeter lenger enn femdørs Ceed.

 

Til Norge kommer ProCeed i to forskjellige utgaver. Toppmodellen blir ProCeed GT med 1,6-liters turbomotor på 204 hester og et dreiemoment på 265 Newtonmeter. Folkelig er også prisdifferansen opp til denne toppmodellen. Vi snakker om ca. kr. 40. 000,- opp fra utstyrsnivået GT Line.

 

Kia ProCeed har designelementer fra Kia Stinger, Mercedes CLA Shooting Brake og Porsche.

 

 

Romslig stasjonsvogn

Stasjonsvognen Kia ProCeed produseres på Kias fabrikk i Zilina i Slovakia med en god kombinasjon av sportslige linjer og plass.

Med hele 594 liters bagasjerom tilbyr ProCeed bedre bagasjeplass enn mange tradisjonelle stasjonsvogner. Bilen har har større innvendig plass enn mange biler i C-segmentet takket være sitt spesielle design. Det er som vanlig Kias designsjef Peter Schreyer, sammen med Kias europeiske designsjef Gregory Guillaume, som har ansvaret for designet.

Fabrikkens produksjonslinje er oppdatert for å produsere denne nye modellen. ProCeeds diesel og bensinmotorer har blitt videreutviklet til seneste Euro 6d TEMP utslippsstandard som innføres i september 2019.

 

Utstyrsnivået i vår Kia ProCeed er GT line, faktisk eneste alternativ akkurat nå, men topputgaven GT med største motor er også snart klar for norske veier.

 

 

Motor og utstyrsnivå

Kia ProCeed blir tilgjengelig med flere motorer. GT Line modellene leveres med en 1-liter turbo bensinmotor på 120 hk, og en 1.4-liter bensinturbo med 140 hk. Kunder kan også velge en økonomisk og effektiv 1.6-liters dieselmotor med 136 hk, den reneste dieselmotoren fra Kia noensinne.

Toppmodellen ProCeed GT leveres kun med en 1.6 liters bensinturbo på 204 hk og 265 Nm dreiemoment. Både ProCeed GT og Ceed GT blir for første gang tilgjengelig med Kias syv-trinns dobbeltkløtsj automatkasse.

 

Sportsseter i semsket skinn trekker opp helhetsinntrykket.

 

 

«Kink» i nakken

Kia har vunnet på sin fabelaktige garanti i kombinasjon med fornuftige utstyrspakker, hvor det meste er inkludert. Nå har de pakket dette konseptet inn i en så linjelekker bil at folk snur hodet etter bilen under vår prøvetur i byen.

Det er ikke første gang at dette skjer, for det hele startet med sportsbilen Stinger som tiltrakk seg oppmerksomhet i trafikken. Vi får håpe Kia fortsetter i samme linje med flere modeller. Upraktisk er Kia ProCeed heller ikke, da den kombinerer stasjonsvognens praktiske egenskaper med en bil som har designelementer fra både Mercedes og Porsche Cayenne.

Ser man på «wow-faktor» kombinert med pris må Kia ProCeed være det beste kjøpet akkurat nå!

 

Kia ProCeed oppleves sporty, likevel er førermiljøet luftig.

 

 

Lav

Etter å ha kjørt en rekke SUV-er den senere tid, er det artig å sette seg inn i Kia ProCeed. Man sitter lavt og setene omslutter kroppen. Det er nesten slik at man «kler på seg bilen».

Man føler veibanen godt uten for stramt understell. Kia har, som tidligere nevnt, hentet inn de beste utviklerne fra Audi og BMW og dette merkes i Kia ProCeed også. Vår Kia ProCeed er utstyrt med 1,4-liters bensinmotor på 140 hk sammen med sju-trinns automatgir av type dobbeltkløtsj. Denne motor og girkassekombinasjonen flytter Kia ProCeed fra 0-100 på 9,4 sekunder.

Kia ProCeed veier bare 1330 kg så denne motorkombinasjonen passer ganske bra til bilen. Sittestilling, utseende og styring gjør at bilen føles mer sporty enn tekniske data tilsier. Styringen er forresten overraskende direkte og passer perfekt til bilen.

 

Led-blinklys integrert i hovedlykten er en spesiell detalj på nye Kia ProCeed.

 

 

Sport kjøreprogram

Ved å trykke inn sport-knappen øker motor-turtallet og girkassen veksler hardere. Sport kjøreprogram innvirker ikke på understellet. På denne bilen savnet vi mulighet til å velge adaptivt understell med en tanke strammere oppsett for å få fullt utnyttelse av Sport- modus.

Når det er sagt, må vi nevne at Sport kjøremodus uten tvil er et kjøreprogram man vil bruke til daglig. Sport modus forsterker ytterlige Kia ProCeed sportslige karakter.

Kia ProCeed GT med største motor på 204 hester er også snart klar til lansering. GT-utgaven av ProCeed får et strammere understell for å skille de to utgavene fra hverandre og må betegnes som enda mer sportslig. Siden prisdifferansen er liten, så har kundene et reelt valg av biltype.

 

Romslig bagasjerom på hele 594 / 1545 liter med smarte oppbevaringsrom under et helt flatt gulv.

 

 

Konklusjon

Kia ProCeed er den vakreste stasjonsvognen fra Kia og vil vekke oppmerksomhet uten at prisen er avskrekkende. Her får man virkelig full valuta for pengene, for Kia ProCeed er meget godt utstyrt og like lekket utvendig som innvendig.

 

Vår 1,4 lites turbomotor passer godt til en relativt lett bil, 0-100 går på 9,4 sekunder.

 

 

Fakta Kia ProCeed

  • Motor: R4 bensin
  • Slagvolum: 1.4-liter
  • Effekt: 140 hk
  • Moment: 242 Nm
  • Gir: 7-trinns automat
  • 0-100: 9,4 sekunder
  • Toppfart: 205 km/t
  • Forbruk blandet: 0,55 l/ mil
  • Co2 utslipp: 125 g/mil
  • Egenvekt: 1330 kg
  • Tilhengervekt: 1410 kg
  • Lengde: 4,60 m
  • Bredde: 1,80 m
  • Høyde: 1,42 m
  • Akselavstand: 2,6 m
  • Utstyrsnivå: GT Line
  • Bagasjerom volum: 594 / 1545 liter
  • Pris fra: Kr 424,300, –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 424.300,-

 

I bagasjerommet fant vi dette handtaket som legger ned baksetet uten å gå omveien om dørene i baksetet.

 

Alle knapper man bruker ofte er lett tilgjengelig på typisk Kia vis, kjerneprogrammet Sport finner man ved gir velgeren.

 

 

 

Related posts