Alfa Romeo blir alltid rost opp i skyene under tester. Nå kommer en ny Alfa Romeo Giulia for deg med sans for Italiensk design.
I alle utgaver av Alfa Romeo finner man den lidenskapen bil handler om. Linjer laget av mestre innen italiensk design gir en bil som faller utenfor den vanlige A4 boksen de fleste bilistene befinner seg i.
Det gjelder å bryte ut av denne selvpålagte boksen og la lidenskapen ta overhånd i en Alfa, slik kan du observere de nysgjerrige blikkene til medtrafikanter som studerer din bil.
Blikkfang
Nye Alfa Romeo Giulia skal ta markedsandeler fra BMW-3-serie og er et godt alternativ for de med sans for en mer utradisjonell modell. Våre forventninger til Alfa Romeo Giulia er selvsagt høye på forhånd. På plass i bilen begynner brikkene å falle på plass, for her har italienerne gjort veldig mye bra som passer til min smak.
Startknappen er ikke gjemt under rattet, men er plassert på vestre side av det. Et lite trykk, så våkner vår 180 hk dieselmotor til liv. Alfa Romeo Giulia er designet rundt føreren slik at alle betjeningsknappene har fornuftig plassering. Pedalene fremstår som de reneste kunstverk. Vanligvis er pedaler bare funksjonelle, men i Giulia legger man en helt annen vekt på detaljer, også der vi ikke vanligvis fester blikket.
Motorserien
Man forventet faktisk en turtallsvillig bensinmotor under pansret på demobilen. Vi stiftet isteden bekjentskap med en helt ny konstruert 2,2-liters turbodiesel med effektuttak på 150 eller 180 hester. Utgaven vår var på 180 hk denne gang i kombinasjon med 6-trinns manuelt gir. Begge motoralternativ kan for øvrig kombineres med både manuelt og automatgir.
Valg av dieselmotor er mest fornuftig på denne utgaven med på 0,42 l/ mil ved blandet kjøring. Bensinalternativene gir en noe høyere engangsavgift, så de fleste bensinentusiastene vil velge den mest fornuftige bensinmotoren på 200 hester. Vi håper også at enkelte lar entusiasmen overvinne fornuften og velger en 2,9 liter V6 på hele 510 hester.
Føler seg hjemme
Det er bare å konstatere at Alfa Romeo Giulia har det lille ekstra på veien. Bakhjulsdrift er en sjelden vare nå til dags og passer utmerket på Giulia. Bilen har dessuten tre kjøreprogram som forandrer bilens DNA, Dynamic, Natural og Advanced Effciency. Legger dere merke til ordspillet, så blir faktisk forbokstavene i hver kjøreinnstilling til DNA.
Vi valgte selvsagt den med sporty innstillingen, hvor motoren blir enda skarpere og turboeffekten kommer ved lavt turtall. Bilen er for øvrig herlig kvikk i bytrafikk.
Ute på vår vanlige tur med skarpe svinger er det underholdende å kjøre Alfa Romeo Giulia, for oppsettet er riktig, understellet er akkurat passe stivt til å føle veibanen, men ikke for stivt slik at det blir slitsomt i lengden. Styringen er presis og det er en av de få bilene man kjører som ikke trenger tilvenning. Her føles alt riktig med en gang. Skulle man ønske seg noe så var det bedre polstring, der høyrefoten blir presset inn i midtkonsollen i venstresvinger.
Lettvektskomponenter
Kjøregleden vi opplever er mulig siden denne moderne bilen er bygget opp av lettvektskomponenter. Hele bilen veier kun 13 080 kilo. Ganske praktisk innredet er den også blitt siden akselavstanden er hele 2,82 meter, dette gir god innvendig plass.
To velvoksne personer på 1,90 har god plass i baksetet og en praktisk skiluke kan felles ned i midten til lange gjenstander.
Konklusjon
Nye Alfa Romeo Giulia skal først og fremst utfordre BMW 3-serie. Giulia er et helt eget konsept som flere burde prøvekjøre, bilen har gode kjøreegenskaper med 50/50 vektfordeling i kombinasjon med herlig design. Giulia har lang akselavstand og dermed meget god innvendig plass til fire voksne, dette er en gjennomtenkt og praktisk bil som vekker oppsikt.
Faktaboks
Alfa Romeo Giulia
Motor: R4 diesel
Slagvolum: 2,2-liter
Effekt: 180 hk
Moment: 380 Nm
Gir: 6-trinns manuell
0-100 km/t: 7,2 sekunder
Toppfart: 230 km/t
Forbruk blandet: 0,42 l/mil
Co2 utslipp: 109 g/km
Egenvekt: 1.374 kg
Tilhengervekt: Ikke oppgitt
Lengde: 4,63 m
Bredde: 2,02 m
Høyde: 1,43 m
Akselavstand: 2,82 m
Utstyrsnivå: Super
Bagasjeroms volum: 480 liter
Pris fra: Kr 418.800,-
Pris prøvekjørt utgave: Kr 519.000,-