Suzuki har i en årrekke levert modeller i segmentet nordmenn elsker. Faktisk helt tilbake til 1970, da LJ10 ble lansert. siden den gang har fokuset vært fremkommelighet i form av 4×4 i kombinasjon med pålitelighet.
Suzuki SX4 S-Cross har kommet i helt ny drakt. Annen generasjon har hengt med siden 2013, riktignok med et stort facelift i september 2016, men fortsatt samme generasjon.
Mild hybrid
Vår demobil er nylansert som tredje generasjon Suzuki SX4 S-Cross og som vanlig ved generasjonsskifte, er det store forandringer både i kjøreegenskaper og teknologi. Bilen har et 48V hybridsystem, denne typen hybrider omtales som mild hybrid. Man bruker en enkel pålitelig drivstoffbesparende løsning uten å øke bilens vekt nevneverdig.
Bremse/rullenergi tilbakeføres til batteriet og benyttes til fremdrift via en 48 V elmotor. I,4-liters bensinmotor med turbo og variable ventiltider sammen med elmotor er hjertet i fremdriften til hybridsystemet uten at det anerkjente firehjulstrekksystem AllGrip Select 4×4 blir berørt.
Motoren er på sedvanlig Suzuki-vis tilkoplet klokka på bakaksel via mellomaksel, og dermed har vi det velkjente 4×4-systemet intakt. Vi liker dette 4×4 systemet langt bedre enn de med elmotor på bakaksel som bare forbundet med elektronikk.
Velkjent fremkommelighet
For å teste fremkommelighet denne vinterdagen oppsøkte vi småveier på skyggesiden, hvor det enda var is i kombinasjon med bratte bakker. Inn med Snow kjøreprogram og rett opp uten problemer, rett ned på andre siden av bakketoppen også.
Suzuki SX4 S-Cross sitter virkelig godt fast i underlaget, men det beste er at man ikke får noen overraskelser i form av for sterk kraftoverføring til bakaksel, slik at bakenden sklir. Nærmest perfekt kraftfordeling i 4×4 systemet, og man føler seg trygg under vanskelige kjøreforhold.
Dette kommer selvsagt ikke som noen overraskelse, for vi har kjørt en rekke modeller fra Suzuki tidligere på vinterføre og det er bare å konstatere at 4×4- teknologien de har videreutviklet – nærmest hvert eneste år fra 1970 – virker. Utmerket.
Vi kan også legge inn sperre (lock) som overgår kjøreprogram Snow i fremkommelighet, men det skal være ganske ekstreme forhold før man må koble inn denne funksjonen. På vinterføre har man beholdt den kjente teknikken, men komplettert denne med drivstoffbesparende hybridteknologi.
Oppgradert sikkerhet
Hybridsystemet tenker man ikke over til vanlig. Det bare ligger i bakgrunnen og sparer energi ved regenerering hver gang man reduserer fart ved å slipp opp gasspedal eller bremser.
Den største forskjellen på vår tredje generasjonen Suzuki SX4 S-Cross i forhold til utgående modell, er uten tvil selve kjøreopplevelsen. På motorvei merker vi at bilen er utstyrt med bedre støyisolering enn tidligere og S-Cross er fullspekket med en lang liste avanserte sikkerhetsfunksjoner. Det bidrar til trygg og bekymringsfri kjøring.
Trafikkskiltgjenkjenning er på plass, og trafikkskilt og fartsgrenser vises på multiinformasjonsdisplayet. Nødbrems tilkoplet kamera i fronten hjelper deg med å unngå kollisjoner, samt minimere kollisjonsskader om man er uoppmerksom. Bilen oppdager vanligvis faren før deg.
Vi skal bare trekke frem at blindsonevarsel i speilet på motorvei er praktisk og en viktig sikkerhetsdetalj.
Fokus på veien
Mange modeller lager moderne betjeningsløsninger som fjerner førers fokus på veien. Suzuki SX4 S-Cross har beholdt de tradisjonelle løsningene vi kan betjene i «blinde». Skift kjøreprogram fra hjul i midtkonsollen, juster temperatur med et skikkelig hjul man får et godt grep på og ikke minst en rekke knapper på multifunksjonsrattet med lang vandringsvei. Det er intet behov for å flytte blikket for å se om knappen blir aktivert.
Selv om Suzuki SX4 S-Cross har gjenkjennelig bruksmønster fra tidligere, er likevel bilen oppgradert med det nyeste innen teknologi fra en 9-tomms berøringsskjerm, som trådløst speiler din smarttelefon. Blikket kan hele tiden være på veien og det er bare å nyte kjøreturen i de nye setene, som forresten er utstyrt med god sidestøtte.
Sjåføren bestemmer!
Endelig har vi funnet en bil hvor fører selv velger hvilke assistenter sjåføren ønsker å benytte. Den irriterende filholderassistenten, som ofte drar i rattet rett mot et møtende vogntog når fører ønsker å legge seg ut på veiskulder, blir ikke aktivert automatisk ved gitt hastighet som på de fleste andre biler.
Fører selv aktiverer denne funksjonen på vei han føler seg trygg, for eksempel en motorvei med god merking. En slik løsning blir et meget godt salgsargument for Suzuki. I denne bilen bestemmer fører, ikke bilens dataprogram.
Konklusjon
Selv om Suzuki SX4 S-Cross er her med nye løsninger og ny teknologi, kan man bytte fra en eldre Suzuki og likevel føle seg hjemme med en gang. Oppgraderingen av Suzuki SX4 S-Cross medfører bedre kjøreegenskaper, lavere drivstofforbruk, men samme gode følelse.
Fakta Suzuki SX4 S-Cross Hybrid
- Motor: R4 bensin + el
- Slagvolum: 1.4-liter
- Effekt: 130 hk
- Moment: 235 Nm
- Gir: 6-trinns automat
- 0-100 km/t: 10,2 sekunder
- Toppfart: 200 km/t
- Elektrisk rekkevidde: 0 km WLTP
- Forbruk blandet: 0,61 l /mil
- Co2 utslipp: 139 g/km
- Egenvekt: 1.310 kg
- Tilhengervekt: 1.500 kg
- Lengde: 4,30 m
- Bredde: 1,75 m
- Høyde: 1,58 m
- Akselavstand: 2,60 m
- Utstyrsnivå: GLX
- Bagasjeroms volum: 430 liter
- Pris fra: Kr 389,900, –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 444,900, –









