Jaguar er på plass i Østfold sammen med Land Rover, dermed vil det være enklere for lokalbefolkningen å kjøpe disse merkene. Bilene fås kjøpt hos Bilbutikk 1 Sarpsborg.
Luksusbiler har vanligvis vært samlet i Oslo, der Lexus også holder til. Av den grunn er det spesielt hyggelig at to av modellene fra Insignia-importøren kommer til Østfold. Insignia satser også på import av engelsk luksus med Aston Martin og Morgan, dermed er Jaguar i godt selskap.
Søsken
Vi kommer tilbake til Land Rover senere, for vi skal konsentrere oss om Jaguar F-Pace denne gangen. Bilen er i praksis storebror til SUV-en Jaguar E-Pace. Jaguar behøver ingen spesiell introduksjon, selv om dette er vår første Jaguar-test her i Motormagazinet.
Jaguar ble introdusert i 1935 med hovedkvarter i Whitley, Coventry. Forandring ble det i 2008 da Tata Motors kjøpte Jaguar og Land Rover.
Fra klassisk eleganse til motorsport
Jaguar er ikke bare bilen for den engelske overklassen med stiv overleppe, men kombinerer luksuriøs image med motorsport på en fascinerende måte. Jaguar har i en årrekke vært involvert i racing, og også i den dyreste klassen. Jaguars Formel 1 satsning ble solgt til Red bull i 2004 og lever videre med ny eier.
Kombinasjonen av luksus og motorsport gjenkjennes i Jaguar F-Pace også. F-Pace er Jaguars første SUV og vil konkurrere med alt fra Audi Q5 og BMW X3 til Porsche Macan.
Svingbart understell
Selv om F-Pace er en høyreist SUV har understellet likheter med svingbare Jaguars XE og XF. Karosseriet er laget i superstivt aluminium og andre lettvektskomponenter er benyttet i understell. Jaguar F-Pace er spesielt godt tilpasset aggressiv kjøring på vanlig vei i motsetning til søstermodell Land Rovers fortreffelige terrengegenskaper.
Denne 1,8 tonn tunge SUV-en fra Jaguar gir en liten A-ha opplevelse på svingete veier, for bilen tar kurvene på en måte som gjør at du glemmer at F-Pace er en stor SUV. Styringen er meget presis ved raske retningsforandringer. Den eneste følelsen av SUV er faktisk sittehøyden med god oversikt over veien. Underveis på vår vanlige kjørerute med skarpe hårnålssvinger ble det slengt et par bikk over skulderen, bare for å sjekke at vi faktisk kjørte en SUV på hele 4,73 meter.
Høy bakkeklaring
Jaguar F-Pace benytter en avansert form for firehjulsdrift med drift hovedsakelig på bakhjulene ved tørt underlag. Oppsettet gir en masse kjøreglede, nærmeste konkurrent på dette området er BMW. Men Jaguar F-Pace er ikke bare god å kjøre på normal vei. Med 21, 3 centimeter bakkeklaring takler F-Pace også de mest utfordrende skogsveier.
På glatt vei, eller når underlaget skifter til snø og is fordeles kreftene til det hjulet med best feste (traction-on-demand), faktisk kan forskyvningen være på 100 prosent fra bakhjul til framhjul, hvis forhjulene står på en bar flekk med asfalt og bakenden på is.
4×4 systemet til Jaguar ønsket vi selvsagt å teste på skogsveier og dermed ble det enda en overraskelse. Det er nærmest umulig å lage en bil som kombinerer gode svingegenskaper med behagelig kjøretur på hullete skogsveier. Vanligvis føles bilen for stiv, men Jaguar har på en eller annen måte fått til denne vanskelige kombinasjonen. På dette underlaget kom faktisk SUV-ens lange fjæringsvei til sin rett selv uten adaptivt understell.
Kjøreprogram
F-Pace demper godt humper fra underlaget og bilen er riktig underholdene når vi kjører med Dynamic Mode innkoplet på isdekte veier i skogen. Dynamic Mode er det mest sporty kjøreprogrammet som aktiveres ved å trykke på Checkered Flag. Instrumentene skifter til rødt og bilen blir optimalisert for rask kjøring. I andre enden av forhåndsprogrammerte kjøreprogram finnes ECO, som navnet tilsier sparer man drivstoff og går glipp av en stor dose kjøreglede.
Vår bil var utstyrt med 2-liter dieselmotor på 180 hester, det er mulig å velge V6 diesel eller kompressormatet bensinmotor. Bbeklageligvis er avgiftene høye her i steinrøysa i nord, så vårt motorvalg må betraktes som fornuftig.
Ikke undermotorisert
F-Pace virker på ingen måte undermotorisert med dette valget. 0-100 går på 8,7 sekunder og med gode svingegenskaper føles faktisk bilen mer sporty en tallene tilsier.
Valgmulighetene er store også i form av utstyrsnivå med fem varianter fra enkle Pure til toppmodellen S. Vår Jaguar F-Pace R-Sport er etter vår mening den tøffeste utgaven med R-Sport karosserisett inkludert, R-Sport støtfangere foran og bak, sidebeskyttelseslister i bilens farge med detaljer i Satin Black og spesiallagede sportsseter.
De med behov for ren elkraft kan velge elbilen I-Pace, dette blir en «Tesla killer».
Konklusjon
Jaguar F-Pace er ikke bare en bil, men en særegen merkevare som forteller omgivelse om hvem du er. Jaguar F-Pace passer godt til bransjefolk men sans for kvalitet i kombinasjon med sportslige svingegenskaper en sjelden opplever i SUV-klassen. Verdt pengene.
Fakta Jaguar F-Pace
- Motor: V4 Diesel
- Slagvolum: 2.0-liter
- Effekt: 180 hk
- Moment: 430 Nm
- Gir: 8-trinns automat
- 0-100 km/t: 8,7 sekunder
- Toppfart: 208 km/t
- Forbruk blandet: 0,53 l/mil
- Co2 utslipp: 139 g/km
- Egenvekt: 1.775 kg
- Tilhengervekt: 2.400 kg
- Lengde: 4,73 m
- Bredde: 2,07 m
- Høyde: 1,65 m
- Akselavstand: 2,87 m
- Utstyrsnivå: R-Sport
- Bagasjerom volum: 650 / 1740 liter
- Pris fra: Kr 654.850, –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 900.800,-