BMW 3-serie – Viderefører intens kjøreglede

 

Den sjuende generasjon av BMW 3-serie viderefører den spesielle kjøregleden til forgjengeren. BMW har klart det igjen!

 

BMW 3-serie passer for de som elsker å kjøre bil. I Motormagazinet fremhever vi ofte dynamiske kjøreegenskaper som er veldig vanskelig å beskrive. Et godt tegn er når man nyter kjøreturen på en slik måte at man tar en ekstra omvei frem til destinasjonen.

Denne bilen har også et oppsett som passer perfekt og ikke minst en bil som er underholdende å kjøre på svingete veier kombinert med gode egenskaper på motorvei. Det er denne egenarten BMW 3-serie har finpusset og…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Den sjuende generasjon av BMW 3-serie viderefører den spesielle kjøregleden til forgjengeren. BMW har klart det igjen!

 

BMW 3-serie passer for de som elsker å kjøre bil. I Motormagazinet fremhever vi ofte dynamiske kjøreegenskaper som er veldig vanskelig å beskrive. Et godt tegn er når man nyter kjøreturen på en slik måte at man tar en ekstra omvei frem til destinasjonen.

Denne bilen har også et oppsett som passer perfekt og ikke minst en bil som er underholdende å kjøre på svingete veier kombinert med gode egenskaper på motorvei. Det er denne egenarten BMW 3-serie har finpusset og videreutviklet, slik at 7-generasjon BMW 3-serie fremstår som langt bedre og mer moderne enn forgjengeren.

 

Designet er ikke markant forandret, bare bygget videre og modernisert. Mange vil også kjenne igjen L-designet i lysstripen i baklyktene fra andre nye BMW-modeller og den berømte Hoffmeister-knekken, som man finner i designet på de bakre siderutene er på plass.

 

 

Helt ny 3-serie

BMW har et meget bredt modellspekter, men vi vil påstå at 3-serien har blitt laget med tanke på sporty kjøreegenskaper. Går man opp til 5-serie blir komfort enda bedre ivaretatt.

Siden dette er et generasjonsskifte, er alt nytt. Ny 3-serie strekker seg til hele 4,71 meter. Det betyr bedre innvendig plass og bedre bagasjeromsplass siden bilen har vokst med 8,5 cm i lengden og 1,6 cm i bredden. Plassmessig har vi intet problem i baksetet til tross for en høyde på 1,88, mye takket være en gedigen akselavstand på hele 2.85 meter

Takhøyden er heller ingen problem. Dermed burde nye 3-serie passe til de aller fleste. Skiluka er også på plass, så fjellturen er sikret med fire passasjerer og ski i midten. Man skal ikke se bort fra at også 5-serie kunder går for den nå betydelig større 3-serie ved innbytte.

 

En rekke forskjellige interiørfarger er tilgjengelig, demobilens interiør var riktig lekkert.

 

 

M-Sport

BMW starter med grunnpriser og tilpasser kundens ønske fra et rikholdig utvalg av utstyrspakker, nå også med en rabattert kampanjepakke.

Vår BMW 320d xDrive er utstyrt med Adaptiv M understell, som forandrer fasthet via kjøreprogrammene. Da endres hele bilens karakter. I Sport-modus legger motorturtallet seg i området med best effekt, girkassen sørger for dette samt markante girskift, styringen blir strammere, men også understellet strammes opp.

 

Skiluka er på plass til fjellturen, samt et bagasjerom som rommer 480 liter.

 

 

Lite støy

Sport-modus medfører en bil som er svært underholdene å kjøre på svingete veier. styringen er passe stram uten at den blir for stram og passer faktisk også godt på motorvei, men på dette underlaget er vi mest komfortable ved å bytte til Komfort kjøreprogram. Mykere fjæring, lavere turtall og mindre motorstøy er bare et par av fordelene med dette kjøreprogrammet.

Når vi først er inne på støy må det nevnes at langt mindre utvendig støy finner veien inn i førermiljøet på denne nye utgaven. Utstrakt bruk av aluminium bidrar til at vekten er slanket med opptil 55 kg sammenlignet med forrige generasjon. Tyngdepunktet ligger også lavere enn tidligere.

 

Med digitale instrumenter kan man få opp ønskelig info rett i synsfeltet, dette instrumentet måler G-krefter og det var relativt enkelt å få prikken til å bevege seg utenfor skalaen …

 

 

Flere modeller i kø

Vår 3-serie sedan er først ut blant nye utgaver av 3-serie, men allerede nå kan man reservere stasjonsvognen Touring og Plug-in hybriden BMW 330e, som er ventet å bli den mestselgende modellen.

Fremdriften til 330e kommer fra en elektrisk motor som jobber sammen med en firesylindret bensinmotor med en samlet effekt på 252 hk. Effekten kan «boostes» midlertidig med ytterligere 30 kW/41 hk fra den elektriske motoren. Dermed kan også sprinten fra 0-100 km/t gjøres unna på 6,5 sekunder.

Den elektriske rekkevidden blir på opptil 60 km. Den ladbare stasjonsvognen er ventet først til neste år, men ved å prøvekjøre sedanen får man en følelse av hvordan 330e og Touring føles, om man vil være tidlig ute med å reservere.

Nytt er også en rekke fører- og sikkerhetssystemer, kjent blant annet fra helt nye BMW X5. Dette har sin naturlige plass i den nye generasjonen. De autonome egenskapene til den adaptive cruise-kontrollen har økt betraktelig. Bilen kan for eksempel memorere de siste 50 meterne føreren kjører, for så å benytte dette minnet til å betjene rattet automatisk når man rygger samme strekning senere.

 

BMW introduserer laser hovedlykter med rundt 530 meter rekkevidde.

 

 

Konklusjon

Seneste generasjon av BMW320d xDrive er større, langt bedre utstyrt og føles enda mer påkostet enn utgående modell. Heldigvis har man beholdt de herlige kjøreegenskapene, noe finpusset riktignok, men denne bilen er designet av folk som elsker å kjøre bil med bedre komfort, luksus, sportslighet og teknikk enn noen gang tidligere.

 

Informasjonsteknologien er også oppdatert.

 

 

 

Fakta BMW 320d xDrive

  • Motor: R4 diesel
  • Slagvolum: 2,0-liter
  • Effekt: 190 hk
  • Moment: 400 Nm
  • Gir: 8-trinns automat
  • 0-100 km/t: 6,9 sekunder
  • Toppfart: 233 km/t
  • Forbruk blandet: 0,57 l/mil (WLPT)
  • Co2 utslipp: 148 g/km (WLPT)
  • Egenvekt: 1.540 kg
  • Tilhengervekt: 1.600 kg
  • Lengde: 4,71 m
  • Bredde: 1,84 m
  • Høyde: 1,44 m
  • Akselavstand: 2,85 m
  • Utstyrsnivå: M-Sport
  • Bagasjerom volum: 480 liter
  • Pris fra: Kr 449.400, –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 679.000, –

 

Bagasjerommet har praktiske lommer på sidene, der får fotobaggen plass uten å ligge i veien for mindre fleksible kofferter.

 

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen