Ansatte ved Sørlie Billakkering, Alexander Furuvarp (f.h.), Raymond Holberg og Kenneth Lucky Sivertsen, gleder seg til å få opplæring og starte opp med Cromax-lakkeringsprodukter.
Etter mange år med samme leverandør av lakkprodukter har Sørlie Billakkering valgt et bytte. De går fra PPG til Cromax-produkter. -Spennende, men veloverveid, sier daglig leder Are Wangberg.
Det har i noen uker vært hektisk aktivitet ved bedriften. De ansatte har fått innføring i de nye Cromaxproduktene av leverandør Billakkspesialisten i Oslo.
Digitalisert
-Hverdagen vår blir ikke så ulik det den har vært. De nye produktene ligger imidlertid i en ”sky”. Bilen har en kode som fargescanneren leser -og riktig lakk velges. Vi beholder fargeprøver i tillegg i alle fall i en oppstartfase. Da kan alt dobbeltkontrolleres, og det er kjekt å ha om for eksempel nettet ligger nede, forteller Are Wangberg.
-Måten lakken legges på i lakkboksen er annerledes enn tidligere. Cromax står for at de har bedre dekkevne, og andre bindere som gjør at det tørker fortere. Trolig blir det marginale forskjeller, men det som blir avgjørende er hva vi får gjennom av bil på antall ansatte hver dag. Kan vi klare en til to biler mer enn vi gjør i dag, lakkert med samme antall folk, er det inntjening i det. Effektiv arbeidstid er jo viktig.
Tørker raskt
-For det meste vil det bli brukt air dry-produkter, og disse tørker ved 20 grader uten at energi tilføres. Tid spares, sier Raymond Nikolaysen, markeds- og teknisk sjef hos Billakkspesialisten. Han forteller at Billakkspesialisten huser sju teknikere , og at man nå holder kurs for de ansatte for at de skal bli helt trygge på bruken av de nye produktene.
Femårs avtale
-Vi har brukt lang tid på å bestemme oss. Jeg spurte de ansatte om hva de ville, og samtlige var klare for et bytte. Da ble valget enklere, for vi har ikke vært misfornøyde med de produktene vi har brukt til nå. Men nå er det et skifte, og vi har inngått en femårs avtale med Billakkspesialisten, forteller Are Wangberg.