Citroën Jumpy

Citroën Jumpy

 

Personbilkomfort

Citroën har en velkjent komfort i sine personbiler. Nå kommer den samme komforten i kassebilen Citroën Jumpy siden bilen bygges på personbilplattform.

Citroën Jumpy befinner seg i midtsegmentet av modell-porteføljen til Citroën. Minstemann er velkjente Berlingo, som har en stor tilhengerskare.

Berlingo 4×4 fra Dangel har vært blant de 10 mest leste artiklene på www.motorormagazinet.no i lang tid. Dette bekrefter at Berlingo-interessen er stor. Storebror Jumpy er en fleksibel modell som kommer i tre utgaver: L1 (4,60 m), L2 (4,85 m), og L3 (5,30 m). Dette vil dermed dekke de kravene kundene har i mellomsegmentet.

En annen…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Personbilkomfort

Citroën har en velkjent komfort i sine personbiler. Nå kommer den samme komforten i kassebilen Citroën Jumpy siden bilen bygges på personbilplattform.

Citroën Jumpy befinner seg i midtsegmentet av modell-porteføljen til Citroën. Minstemann er velkjente Berlingo, som har en stor tilhengerskare.

Berlingo 4×4 fra Dangel har vært blant de 10 mest leste artiklene på www.motorormagazinet.no i lang tid. Dette bekrefter at Berlingo-interessen er stor. Storebror Jumpy er en fleksibel modell som kommer i tre utgaver: L1 (4,60 m), L2 (4,85 m), og L3 (5,30 m). Dette vil dermed dekke de kravene kundene har i mellomsegmentet.

En annen viktig detalj er at høyden er tilpasset moderne parkeringshus slik at servicebiler kan benytte disse parkeringsplassene. Det er slutt på å måtte kjøre flere runder rundt kvartalet og lete etter et sted å parkere fordi inngangen til parkeringshuset er for lav.

Citroën Jumpy

 

Personbil

Blir Jumpy for liten har man mulighet til å velge Jumper, men det finnes faktisk en annen utgave av Jumpy også, for Citroën Jumpy combi er en flerbruksbil med plass til ni personer og masse bagasje. Begge Jumpy-utgavene bygges på nøyaktig samme plattform. Man får dermed personbilegenskaper i varebilen uten at det går utover lastekapasiteten, som er på hele 1400 kilo.

Trekkraften eller tilhengervekt, om du vil, er på hele 2500 kilo og den store vektleggingen av fleksibilitet betyr at den fås med to akselavstander (henholdsvis 2,92 og 3,27 m) og to forskjellige overheng bak (0,80 og 1,15 meter) kombinert med tre forskjellige lengder.

Nye Jumpy er akkurat så praktisk som man kan forvente med handsfree skyvedører, lasteluke for frakt av lange gjenstander og kommunikasjon via Citroën NAC 3D Navigasjon. Det nett tilkoblede 3D-navigasjonssystemet som betjenes med talestyring eller via den 7-tomme store berøringsskjermen.

Motorer

En helt ny serie med Euro-6 motorer er på plass, det betyr miljøvennlige dieselmotorer med en egen tank for tilsetningsstoffet AdBlue. SCR-katalysatoren, som er montert før partikkelfilteret, er det eneste etterbehandlingssystemet som makter å kutte NOx-utslippene med hele 90 prosent samtidig som det reduserer CO2-utslippene med opptil 4 prosent.

Motoreffekten er fra 95 hk til behagelige 180 hk. Vi plukket ut en Jumpy med 120 hk motor denne gang, motoren er forbausende seig i vanlig trafikk, man kan ligge i 60 og 80 sone på 6-gir uten problem. Seig motor i kombinasjon med forsterket Pseudo-McPherson-hjuloppheng med stabilisatorstag foran og en ny bakaksel med triangelstag virker godt sammen og bidrar til en særdeles behagelig kjørekomfort.

Man skulle ikke tro at høy nyttelast lar seg kombinere med myk komfort, men det har man klart i denne bilen. Det var heller ingen risting fra bakenden selv med tom bil på utfordrende underlag.

Mobilt kontor

Citroën benytter konseptet MODULWORK til å implantere flerbruksløsninger i Jumpy. Systemet består av en spesiallaget skillevegg og et passasjersete som kan vippes opp, slik at du får mer lasteplass på flatt gulv. Listelengden øker dermed med 1,16 meter, til totalt 4 meter for L3-versjonen.

Modulwork omfatter også et nett til sikring av gjenstander under transport, plassert på førersiden. I tillegg kan bilen fungere som mobilt kontor. Vipp ned midtarmlenet, så får du et svingbart bord med en elastisk og selvklebende stropp som holder PC-en eller nettbrettet på plass. Spesiallagede holdere til smarttelefoner og nettbrett kan kjøpes som tilbehør.

Du finner utallige oppbevaringssteder i kupeen på den nye Jumpy, deriblant et lavt plassert hanskerom med jack- og 12 V-kontakt, USB-port (avhengig av versjon), et stort oppbevaringsrom under passasjersetet med plass til f.eks. arbeidssko og hjelm, koppholder på dashbordet, et åpent oppbevaringsrom i taket i midten av bilen og to dørlommer som kan romme en flaske på halvannen liter hver. Det er også lagt vekt på at skillevegg mellom førerhytte og lasterom er tett og god støydempet.

Citroën Jumpy
MODULWORK er et konsept hvor all plass er maksimalt utnyttet, armlenet vippes ut og blir skriveplate/pc-bord.

 

4×4

For de fleste er Grip-Controll tilstrekkelig for å ta seg frem. Grip-Controll er et avansert antispinnsystem som sørger for maksimalt grep. Systemet forhindrer at bilen spinner ukontrollert og gir et mye bedre grep ved igangkjøring enn selv de beste førere.

Grip-Controll kan på Jumpy leveres i kombinasjon med 20 mm høyere bakkeklaring og beskyttelsesplate under bilen. 4×4 entusiastene kan velge 4×4 fra Dangel. Jumpy bygges for å takle et krevende terreng og for å få en bedre forståelse av terrengegenskapene, kan det smart å benytte ordene «Citroen Jumpy 4×4 Dangel» på Youtube …

Konklusjon

Citroën Jumpy er så komplett at det finnes en Jumpy for alle, tre forskjellige lengder og en rekke motoralternativ er tilgjengelig, vi setter stor pris på de forbedrede kjøreegenskapene som nærmer seg SUV-komfort. Grip-kontroll sørger for fremdriften under vanskelige forhold, de med større behov kan velge 4×4 fra Dangel.

Faktaboks

Citroen Jumpy

Motor: R4 diesel

Slagvolum: 2,0-liter

Effekt: 120 hk

Moment: 340 Nm

Gir: 6-trinns manuell

0-100km/t: 13,3 sekunder

Toppfart: 169 km/t

Forbruk blandet: 0,53 l/mil

Co2 utslipp: 139 g/km

Egenvekt: 1.690 kg

Tilhengervekt: 2.500 kg

Lengde: 4,96 m

Bredde: 1,92 m

Høyde: 1,91 m

Akselavstand: 3,27 m

Utstyrsnivå: Proff

Bagasjeroms volum: 5,8 m³

Pris fra: Kr 256.102,- inkl. mva

Pris prøvekjørt utgave: Kr 350.242,- inkl. mva

Artikkelen fortsetter under annonsen