Unik bilhistorie

1968 Opel Kadett

1968 Opel Kadett

Gamle biler har ofte en historie å fortelle og intet unntak med denne 1968 Opel Kadett 1.1 LS, som Fredrik Lund fra Skiptvet eier. Bilen har blitt reddet fra brann to ganger.

Fredrik Lunds Opel Kadett ble solgt ny i Askim av Askim Auto AS (Den lokale Opel forhandleren i Askim) den 7. september i 1968, hvor en 1935 Chevrolet var med i handelen.

Innbyttebilen ble kjøpt opp av en i kar i Trøndelag for mange år siden. Kjøpekontrakten viser at handelen medførte at kunden måtte ut med kr. 22.500.- i mellomlegg for en ny Opel…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

1968 Opel Kadett

Gamle biler har ofte en historie å fortelle og intet unntak med denne 1968 Opel Kadett 1.1 LS, som Fredrik Lund fra Skiptvet eier. Bilen har blitt reddet fra brann to ganger.

Fredrik Lunds Opel Kadett ble solgt ny i Askim av Askim Auto AS (Den lokale Opel forhandleren i Askim) den 7. september i 1968, hvor en 1935 Chevrolet var med i handelen.

Innbyttebilen ble kjøpt opp av en i kar i Trøndelag for mange år siden. Kjøpekontrakten viser at handelen medførte at kunden måtte ut med kr. 22.500.- i mellomlegg for en ny Opel Kadett LS. LS var luksusutgaven med tepper på gulv og kledelige kromlister rundt skjermbuene, lys i motorrom og bagasjerom. Vi tar nok ikke mye feil om ikke krommet eksoshale også fulgte med på utstyrslisten.

Godt dokumentert

En Opel Kadett fra 1968, med bare 3.953 kilometer på telleren, er unik. Fredriks Kadett har en godt dokumentert historie i tillegg. Den er urestaurert med original lakk, det har kun blitt byttet eksosanlegg, dekk og bremser bak.

Original kjøpekontrakt er på plass sammen med servicelogg og dokumentasjon over forstillingskontroll. Bilen har hele sin levetid også befunnet seg i samme distrikt, derfor husker Fredriks far – som også er Opel-entusiast -bilens historie fra den var ny.

1968 Opel Kadett
: Bagasjerommet er fult av «godsaker» verksted håndbok og kopier av verkstedregninger fra lang tid tilbake.

Brann

– Denne bilen er unik med lav kilometerstand, hvor fant du bilen?

– Jeg kjente til Kadetten fra oppveksten, for min far hadde maken bil for mange år siden og vi hadde vært oppmerksom på akkurat denne bilen en stund. Kadetten ble lagret på en låve og vi fikk komme på besøk for å se på bilen i 2002, og i 2003 ble det handel.

-Det var tantebarnet til opprinnelig eier som var selger da jeg kjøpte bilen, da sto den på låven dekket av 3 centimeter støv og den første turen gikk til nærmeste bensinstasjon for en grundig vask og den urørte originallakken kom frem. Vask og polering var alt den behøvde for å se nesten ny ut.

-Jeg var også usedvanlig heldig med tidspunktet med kjøpet fordi låven brant ned til grunnen året etter og da ville bilen gått tapt. Kadetten hadde flaks atter en gang etter jeg kjøpte den. Bilen ble vinterlagret i en bygning som også brant ned like etter jeg flyttet bilen hjem, så vi har vært heldig siden bilen har unngått brann to ganger under min tid som eier, forteller Fredrik.

1968 Opel Kadett
Urestaurert nesten urørt interiør fra `68 er unikt, til og med pappen i hattehyllen ser ut som ny.

Flere biler

– Blir Kadetten mye brukt?

– Det blir mest lokale biltreff i distriktet, men bilen har faktisk hentet 1.premie i klassen Kadett B i Baldersnäs, Sverige. Jeg er også medlem av Opel- Registeret, som er klubben for alle med Opel-interesse. Medlemmene har en enorm kunnskap og ikke minst hjelper de hverandre med å fremskaffe deler.

– Apropos deler, hvordan er deletilgangen?

– Den er god. Da jeg var på vei hjem fra Grensetreffet i Halden og merket at bremsene hang bak, håndbrekket løste ikke helt ut etter parkering i bakken på Fredriksten Festning, så jeg byttet ut alt i bremsene bak uten problem. Hele reparasjonen kostet 1 500 kroner. Medlemsklubben Opel-Registeret er en god samarbeidspartner til min 74 modell Opel Ascona A også. Dette er en artig bil med doble Solex-forgassere og Irmscher kit.

1968 Opel Kadett
: For Fredrik Lund er bilens historie viktig, hans far kjørte Kadett og han er også på utkikk etter samme bil som hans farfar eide tidligere.

 

Veien videre

– Du vil antakeligvis bevare Kadetten for fremtiden?

– Ja, nå står bilen trygt lagret i garasje med varmepumpe, som sørger for riktig vintertemperatur og lav luftfuktighet. Barna vokser jo til og forhåpentligvis smitter min bilinteresse over på dem, nå er min Ascona deres favoritt, men det kommer vel en tid hvor de lærer å sette pris på Kadetten også.

  • Jeg håper barna også vil sette pris på bilens unike historie når de blir større. Familiens bilhistorie betyr mye for meg, og jeg ønsker meg for øvrig en 1978 Cadillac Seville Elegante i sort/sølv også. Det var bilen min farfar kjørte i oppveksten, så det ville være utrolig artig å finne maken bil. Far kjørte som kjent Kadett, så med en kopi av farfars 1978 Cadillac Seville Elegante, ville familiens bilhistorie leve videre, påpeker Fredrik Lund.

 

Artikkelen fortsetter under annonsen