Et nytt statsbudsjett er i havn med nye forandringer for bilistene. Våre politikere har nok en gang klattet på et lite gjennomtenkt avgiftssystem. Prius, den mest miljøvennlige hybriden på markedet er blitt noe dyrere, mens de ladbare hybridene er rimeligere denne gang.
Dette er vel motsatt av hva de samme politikerne lå til grunn i fjorårets forhandlinger. Da var intensjonene rimeligere avgifter på miljøvennlige biler. Ingen vet hva som hender neste års budsjett, derfor kan det være smart å bestille Mercedes CLC plug-in hybrid SUV nå. Avgiftsreduksjonen for året er på 35.000 kroner og den totale engangsavgiften på 2 tonn SUV, blir på rekordlave 63.000 kroner for 2017.
425.000 forskjell i pris
Mercedes GLC 350 e 4MATIC er en herlig modell med prestasjoner i Porsche-klassen. 0-100 går på 5,9 sekunder ved hjelp av bensinmotor og elektromotor. Systemeffekten på 320 hester blir til ved å kombinere effekten fra bensinmotoren med den 116 hk elektriske motoren.
Akselerasjonen til GLC 350 e er faktisk lik Porsche Cayenne SE hybrid med en betydelig høyere startpris. GLC 350 har en startpris på 559.900 kroner. Dette viser hvor prisgunstig modellen er akkurat nå. For virkelig å synliggjøre hvor mye man sparer avgiftsmessig skal vi sammenligne med samme bil i GLC 43 4M-utgave. Da får du riktignok V6-motor på 367 hester, men bare avgiftene alene koster 410.297 kroner mot 63.753 kroner for Mercedes GLC 350 e 4MATIC.
Hybridteknologiens avgiftslettelse er medvirkende årsak til at man må gi 425.000 kroner ekstra for en GLC 43 4M, GLC 350 e blir således et meget godt kjøp.
Plug-in Hybrid
Avgiftsreduksjonen er et resultat av Plug-in hybrid teknologien. Dette er en utvidelse av vanlig hybridteknologi som er trygg og velprøvd teknologi med mange års utvikling. Mercedes har ikke mange hybridmodeller, men vi tror dette bare er begynnelsen på en ferd mot effektive kjøretøy. Plug- in hybridsystemet i Mercedes GLC 350 e 4MATIC Plugg virker på flere måter. Elektromotoren på 116 hester gir en toppfart på 135 km/t på ren elektrisitet.
Batteriet kan lades fra en vanlig husholdningskontakt (16A) på fire timer og når batteriet er fulladet kan bilen kjøres 34 kilometer på ren elektrisk drift i E-mode, akkurat som en vanlig elbil. Rekkevidden er fra offisielle tall etter en meget optimistisk kjøresyklus, hvor trente førere gjør alt for å spare strøm. Regn med halvparten av rekkevidden i vanlig trafikk på vintertid og over 25 kilometer i sommersesongen.
Akkurat de samme optimistiske tallene har rene elbiler også og min erfaring er at biler som er oppgitt til 21 mil går rundt 11 mil en kald vinterdag. I praktisk bruk vil man lade Mercedes GLC 350 e 4MATIC ved hver eneste anledning. Det spiller liten rolle om man har tre mil på jobb, for da kjører man to mil på ren strøm hver vei, hvis det er lademulighet på jobb vel å merke. Den siste milen sparer man også drivstoff siden hybridteknologien fyller opp batteriet igjen og benytter energien til elektrisk fremdrift senere.
Hybridsyklus
I tillegg til ren elektrisk drift er Hybridteknologien i Mercedes GLC 350 e 4MATIC utviklet for å ta vare på rulle og bremseenergi for å lagre det på et batteri. Energien brukes til fremdrift senere. Bremser man ned foran et lyskryss bremser man ikke med skivebremsene, men elmotoren bremser og fyller opp batteriet, på grønt lys benytter elmotoren energien til fremdrift, slik går energien frem og tilbake i en evig syklus.
Mercedes har også benyttet kjøreassistentene til å optimere effektiviteten i systemet ved å bruke radarstøttet energi gjenvinning hvor en radar måler avstand til forankjørende bil og bremser selv via generatoren. Mercedes GLC 350 e 4MATIC plug-in hybrid kan også ved hjelp av bensinmotoren fylle opp batteriet, slik at man kjører miljøvennlig i byen for de som ønsker det.
Mest effektiv er hybridteknologien i bykjøring hvor det er mange fartsforandringer, siden Mercedes GLC 350 e 4MATIC er en ladbar hybrid blir den mer effektiv for de med kort reisevei og lademulighet hjemme og på jobb.
Vår bil
Vi ble tildelt en topputgave av Mercedes GLC 350 e denne gang også. Utstyrspakken inneholdt Air body kontroll luftfjæring som forøvrig er tilleggsutstyr til 22.400 kroner. Denne «option» er vel anvendte penger, en fullastet bil merkes ikke siden luftfjæringen justerer bilens høyde automatisk.
Understellet er også integrert med bilens kjøreprogram. Det er ikke bare motor og girkasse som blir skarpere i Sport+-modus, men også understellet blir hardere og bilen senkes ned til sitt laveste nivå. Sport+ – innstillingen er artig på svingete veier.
Som vanlig ønsker jeg et helt annet oppsett ute på motorveien. En liten justering på dynamic select-knapppen ved girspaken sørger for dette. Luftfjæringen får den mykeste innstilling av tre mulige, og vi bare svever over broskjøtene på en pute av luft med luftbelgene i sin mykeste posisjon.
Vi kan selvsagt også overstyre automatikken ved manuelt å heise vår Mercedes GLC 350 e-utgave til maksimal høyde på utfordrende veier eller i terrenget. De som ønsker en enda bedre terrengbil kan også få dette via Off-road teknikkpakken. Da får man ytterligere fem forhåndsprogrammerte kjøreprogram, hvor også kjøring med henger er et av programmene.
Praktisk bruk
Denne gang startet vi med tomt batteri, men det er alltid litt krefter igjen på batteripakken, så 320 hk sparker godt i fra selv om bilen veier 2-tonn. På veien er denne hybridutgaven ganske lik vanlig GLC, drivlinjen er også lik siden elektromotoren er plassert sammen med girkassen med 7-trinn.
Vi savnet ikke de to ekstra trinnene i girkassen i andre GLC modeller siden elektromotoren gir et bra dreiemoment fra start, for denne store SUV-en er virkelig kvikk i bytrafikk. Trange parkeringshus er heller ingen problem siden Direct Steer bare har en runde rattutveksling til full sving i lav hastighet, men GLC størrelse er på grensen til at vi ønsker oss styring på bakhjulene i tillegg.
Mercedes GLC 350 e 4MATIC
Motor: R4 bensin + el
Slagvolum: 2,0-liter
Effekt: 320 hk
Moment: 350 Nm
Gir: 7-trinns automat
0-100 km/t: 5,9 sekunder
Toppfart: 235 km/t
Forbruk blandet: 0,27 l/mil
Co2 utslipp: 59 g/km
Egenvekt: 2.025 kg
Tilhengervekt: 2.000 kg
Lengde: 4,65 m
Bredde: 1,89 m
Høyde: 1,63 m
Akselavstand: 2,87 m
Utstyrsnivå: AMG plusspakke
Bagasjeroms volum: 395/1.445 liter
Pris fra: Kr 559.900,-
Pris prøvekjørt utgave: Kr 791.454,-