BMW 530D – Status og kjøreglede

 

 

BMW har et lite problem med 5-serie, etter å ha kjørt den gamle modellen trodde vi at toppen var nådd, hvordan kan man overgå denne? Dette er selvsagt et luksusproblem, men man forventer hele tiden at nykommeren skal være et lite skritt frem på komfort og teknologifronten. BMW har tydeligvis enda mer på lager siden 2017 utgaven av stasjonsvognen BMW 5 Serie Touring er betydelig forbedret.

 

Vi kjørte som kjent sedanutgaven i Motormagazinets nummer to og stasjonsvognen har mye av de samme gode egenskapene. Femte generasjon BMW 5 Serie Touring er romsligere enn tidligere og det er…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

 

BMW har et lite problem med 5-serie, etter å ha kjørt den gamle modellen trodde vi at toppen var nådd, hvordan kan man overgå denne? Dette er selvsagt et luksusproblem, men man forventer hele tiden at nykommeren skal være et lite skritt frem på komfort og teknologifronten. BMW har tydeligvis enda mer på lager siden 2017 utgaven av stasjonsvognen BMW 5 Serie Touring er betydelig forbedret.

 

Vi kjørte som kjent sedanutgaven i Motormagazinets nummer to og stasjonsvognen har mye av de samme gode egenskapene. Femte generasjon BMW 5 Serie Touring er romsligere enn tidligere og det er en betydelig oppgradering også på teknologifronten.

Vi skal raskt gå igjennom de viktigste forandringene, det er ikke lett å se alle nyhetene ut ifra bildene. Man kan muligens ane at bilen er blitt større, og det er riktig, for Touring har vokst med 36 millimeter til hele 4,94 meter. Bagasjerommet har økt noe. Nå er volumet økt med 10 liter fra utgående modell til 570 liter. Legges setene ned har man 1.700 liter til rådighet.

Bagasjeromsplass er ikke klasseledende hos BMW 5-serie Touring denne gang. BMW satser isteden på utmerket innvendig plass og komfort for bilens passasjerer takket være akselavstand på hele 2,97 meter, forlenget akselavstand innvirker også positivt på kjøreegenskapene. Bakseteplassen på nykommeren blir dermed vesentlig forbedret og det blir bedre beinplass, men også bredden i baksetet medfører at man nå har plass til tre barnestoler.

Fleksibiliteten er ivaretatt ved at 40:20:40-deling av baksetet er standard. Når bilen vokser så øker vanligvis vekten også, for her har BMW ingeniørene utført et formidabelt stykke høyteknologisk arbeid siden vekten er senket med hele 100 kg.

 

Seneste generasjon

BMW er også langt fremme med ny teknologi i sine biler. Siste generasjon iDrive-infotainmentsystem med touchscreen, hvor man selv kan posisjonere de ulike ikonene, er på plass. Enkelte synes avansert teknologi er vanskelig å forholde seg til, denne løsningen til BMW er like enkel som å sortere app-er på mobilen.

BMW 5-serie kommer også med «Gesture control», som først ble introdusert med nye BMW 7-serie. Denne gir føreren mulighet til å styre funksjoner i bilen ved hjelp av enkle armbevegelser. iDrive-systemet kan også sørge for automatisk oppvarming av seter og ratt ved en valgt utetemperatur. For de som ønsker en ekstra god lydopplevelse, tilbys et high-end Bowers & Wilkins høyttalersystem med diskanter produsert i syntetisk diamant, 16 høyttalere og en effekt på 1400 watt.

 

Kvalitet koster

På veien oppleves ikke stasjonsvognen annerledes enn tidligere kjørt sedan. Den største forandringen er at vi denne gang har plukket ut en betydelig dyrere 5-serie. Vår BMW 530D xDrive Touring av 2017 års modell er fullspekket med tilleggsutstyr, for å vise hva kundene kan velge på sin bil.

Valg av 530D med 3-liter R6 koster litt ekstra kontra 520D, men gir deg betydelig mer krefter og en helt annen opplevelse. Stasjonsvogn eller Touring på BMW-språket skal vanligvis være en fornuftig plassmester. Vår BMW 530D xDrive Touring er dette også, men i tillegg gir BMW 530D xDrive Touring rendyrket kjøreglede på høyeste nivå.

Det er vanskelig å formidle akkurat denne følelsen hvor alt stemmer. Til og med en så liten detalj, som kanten på midtkonsollen, er i perfekt vinkel mot benet. Det trengs siden denne bilen er bygget for performance og elsker at man kjører aktivt i svingene. Det er ingen tvil om at BMW 530D xDrive Touring gir både status og kjøreglede. Bilen er verdt prisdifferansen over en 520d xDrive, men den behøver ikke å bli så dyr som vår demobil. Rundt 850.000 for en normalt utstyrt bil er vanlig. Vår testbil hadde alt av utstyr som trekker opp, men husk at kvalitet koster.

 

Konklusjon

BMW 5-Serie Touring vil uten tvil bli bestselgeren blant 5-serien. Bilen er helt ny, 100 kg lettere og med seneste generasjon iDrive-infotainmentsystem. Når vi ikke trodde 5-serie ville bli bedre, så har BMW tatt enda et skritt frem. BMW 530D xDrive Touring er en herlig kjøremaskin, ikke bare tilnærmet perfekt, men med sjel.

 

Fakta:

  • Motor: Diesel
  • Slagvolum: 3.0-liter
  • Effekt: 265 hk
  • Moment: 620 Nm
  • Gir: 8-trinns automat
  • 0-100 km/t: 5,8 sekunder
  • Toppfart: 250 km/t
  • Forbruk blandet: 0,53-0,57 l/mil
  • Co2 utslipp: 139-149 g/km
  • Egenvekt: 1.875 kg
  • Tilhengervekt: 2.000 kg
  • Lengde: 4,94 m
  • Bredde: 1,86 m
  • Høyde: 1,49 m
  • Akselavstand: 2,97 m
  • Utstyrsnivå: M Sportspakke
  • Bagasjerom volum: 570 / 1.700 liter
  • Pris fra: Kr 722.400,-
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 1.052.050,-

 

 

Vår 3-liter R6 diesel var usedvanlig støysvak uten diesel knattringen vi er vant til fra rimeligere motorer.
Utsøkte detaljer må bare studeres, lekkert og brukervennlig.
Akselavstanden er økt til nesten 3 meter, det betyr enda bedre plass til baksetepassasjerer.
Bagasjerommet har økt noe, nå er volumet økt opp 10 liter fra utgående modell til 570 liter, legges setene ned har man 1.700 liter til rådighet.
530D koster litt mer enn 520D, men du får en betydelig bedre motor og mer kraft, det burde være verdt mellomlegg i pris.
Stasjonsvogn eller Touring som BMW bruker blir mestselgende utgave av 5-serie.
Artikkelen fortsetter under annonsen