Audi S6 e-tron Avant
 – Et skritt videre

Ny teknologi blir som oftest først lansert i Audi, før den rulles ut til andre modeller i konsernet. Nye Audi S6 e-tron Avant og Sportback følger denne trenden, da begge er bygget på den nye PPE-plattformen (Premium Platform Electric). Dette er en spesialtilpasset plattform for elektriske biler i Premium segmentet.

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Vi skal ikke spekulere i hvorvidt Porsche eller Audi har bidratt mest til utviklingen av den nye PPE-plattformen, men begge merker bruker nå denne avanserte plattformen tilpasset de store bilene i luksussektoren. I praksis betyr dette et teknologisk skritt videre fra MEB-plattformen som vi er vant til fra Volkswagens ID-modeller og Audi Q4 e-tron.

 

800 V batteriteknologi


Utviklingen fortsetter med den nye plattformen som også åpner for 800 V batteriteknologi. Rent praktisk vil et stopp på ladestasjonen nå kreve betydelig mindre tid enn det som er nødvendig for å fylle drivstoff i biler med forbrenningsmotor. Audi S6 e-tron har en ladehastighet på opptil 270 kW, og et 10 minutters stopp på ladestasjonen gir 310 km rekkevidde. Forvarming av batteriet sørger for at man ankommer ladestasjonen med riktig batteri temperatur, slik at ladekapasiteten utnyttes maksimalt.

 

S6 e-tron


Den nye bilen vi skal bli bedre kjent med, er spennende. Stasjonsvognens kjennetegn er praktiske løsninger, og den har dominert markedet i mange år. For Audis del kombinerer den nye Audi S6 e-tron Avant stasjonsvognens formidable lastekapasitet med den nyeste utviklingen innen dynamiske kjøreegenskaper. Siden vår forhandler har valgt topputgaven S6 til demobil, inkludert en rekke ekstrautstyr, skal vi prøvekjøre en S6 med alt tilgjengelig teknologi. Sportseter med S-logo, Tech Pro-pakke, vinterpakke, 21-tommers felger, B&O 3D lydanlegg og adaptiv luftfjæring er blant utstyret vi skal teste.

 

I Premium segmentet finnes det en rekke kunder som ønsker å skreddersy bilen fra en svært innholdsrik utstyrsliste, men også de som velger et rimeligere, men velutstyrt alternativ. For de som synes prisen på demobilen virker høy, er det verdt å merke seg at dette er toppmodellen Audi S6 e-tron Avant med 551 hestekrefter. Man får imidlertid en velutstyrt Audi A6 e-tron Avant quattro Dynamic fra 749.000 kr.

 

Utviklingen fortsetter


Denne gangen skal undertegnede kjøre en bil med alt utstyr inkludert kameraspeil. Man er alltid skeptisk til 21-tommers felger med lavprofil, da dette kan føre til mer hjulstøy. Fordelen er imidlertid bedre kontakt med underlaget, ettersom lavprofil dekkene er laget med lite demping av ujevnheter i dekksiden. På motorveien merker vi at Audi har jobbet med støydemping, og støydempende glass er på plass for å filtrere ut utvendig støy. Det er heller ingen vindstøy, takket være lav luftmotstand – Luftmotstandskoeffisienten er 0,24 for Avant.

 

Vi trives best med kjøremodus Comfort aktivert på motorvei; bilen er akkurat passe myk og komfortabel, selv med 21-tommers vinterdekk, takket være adaptiv luftfjæring. Når vi snakker om støy, må vi nevne sommerdekkene, som har en innovativ funksjon. Audi har samarbeidet med dekkprodusenten, og sommerdekkene har faktisk innvendig støydemping i form av skum-matter – en nyhet for oss.

 

Nok en gang må vi trekke frem de skjulte detaljene som gjør at Audi ligger helt i tet innen teknologisk utvikling. Under prøvekjøringen opplever vi ingen store overraskelser, men Audi er eksperter på å forbedre detaljer som sammen skaper en formidabel kjøremaskin på alle underlag. Faktisk er understellet så finstemt at Comfort-kjøremodus fungerer svært godt på svingete veier, noe som vanligvis krever at Dynamic-modus benyttes for en mer sportslig kjørefølelse. Hver gang vi prøvekjører en ny årsmodell fra Audi, føler vi at bilen har blitt enda mer dynamisk og gir mer kjøreglede. Man skulle tro utviklingen ville stoppe, men den bare fortsetter.

 

High-end teknologi


På teknologisiden følger Audi den samme malen som før, ved at bilen forbedres uten de store endringene. I Premium segmentets ånd har man valgt et 3D-lydanlegg fra Bang & Olufsen med 16 høyttalere, inkludert diskant- og mellomtonehøyttalere, subwoofer og forbedret senterhøyttaler. B&O har levert high-end lydprodukter siden 1925, og lydbildet tilpasses kontinuerlig til kjøreforhold og bakgrunnsstøy. Det eneste undertegnede ønsker å endre, er plast flatene med sort pianolakk, som lett får fingermerker og samler støv. Resten av bilen gir en perfekt følelse.

 

En ny digital brukeropplevelse er på plass med et 11,9-tommers virtuelt cockpit-display og et 14,5-tommers MMI-display. Sammen med muligheten for et eget 10,9-tommers display for frontpassasjeren, skaper dette en helt ny digital scene med et svært innovativt og brukervennlig design. Frontpassasjeren kan følge med på filmer eller annen underholdning på sitt eget display uten å forstyrre føreren. Operativsystemet er Android, og grensesnittet er identisk med telefonen. Vi skal ikke gå nærmere inn på alle mulighetene innen musikk, video, gaming, navigasjon, parkering, lading, vær og nyheter, men en morsom funksjon er panoramasoltaket, som kan dimmes som en digital gardin. Dette gjør at glasset kan endres fra gjennomsiktig til ikke-gjennomsiktig, med en persienne-løsning i ni segmenter.

 

Konklusjon


Ved lansering av nye Audi-modeller er det alltid spørsmål om hva som kan forbedres, men Audi har gjort det igjen med Audi S6 e-tron. Med ny plattform og 800 volts batteriteknologi tar Audi S6 e-tron Avant kjøreopplevelsen til nye høyder. Bilen er rett og slett herlig å kjøre: komfortabel på motorvei, godt festet til veien på svingete partier og med fremragende styringsrespons.

 

Fakta Audi S6 e-tron Avant

  • Motor: Elektrisk
  • Slagvolum: 0-liter
  • Effekt: 551 hk
  • Moment: 855 Nm
  • Gir: Automat
  • 0-100 km/t: 4,1 sekunder
  • Toppfart: 215 km/t
  • Elektrisk rekkevidde: 619 km WLTP
  • Forbruk blandet: 1,71 kWt/mil
  • Co2 utslipp: 0 g/km
  • Egenvekt: 2.410 kg
  • Tilhengervekt: 2.100 kg
  • Lengde: 4,92 m
  • Bredde: 1,92 m
  • Høyde: 1,52 m
  • Akselavstand: 2,94 m
  • Utstyrsnivå: Tech Pro
  • Bagasjeroms volum: 502 – 1.422 liter
  • Pris fra: Kr 679,900. –
  • Pris prøvekjørt: 1.150.347.-
Den nye Audi S6 Avant e-tron har sportslige S-elementer, blant annet S-logoer, S-støtfangere og detaljer i matt sølvfarget kromfinish.
Kameraspillene har blitt flyttet høyere opp og i et mer naturlig synsfelt, men jeg foretrekker fortsatt vanlige speil, som gir et langt bedre dybdesyn.
Den adaptive luftfjæringen og 21-tommers felgene fungerer utmerket sammen.
Et 10 minutters stopp på ladestasjonen gir 310 km rekkevidde – omtrent like lang tid som å hente en kopp kaffe.
Denne bilen skal føles og kjøres uten innvirkning fra assistenter. En liten knapp deaktiverer filholderassistenten.
Ekstra oppbevaringsplass under panseret i form av en frunk på 27 liter.
Stasjonsvognen er tilbake – romslig, men også en fantastisk kjøremaskin.
Under gulvet har vi et eget rom til ladekabelen.
Stor bil, men faktisk begrenset plass bak hvis førersetet er i bakerste posisjon.
Et nesten flatt gulv i lasterommet er viktig.
3D-lydanlegg fra B&O med hele 16 høyttalere gir en klar og ren lyd uten overdreven bass.
Med adaptiv luftfjæring endrer understellet karakter i de forskjellige kjøreprogrammene. Comfort var vår favoritt for bruk på motorvei.
Et 10,9-tommers eget display for frontpassasjeren gir en helt unik brukeropplevelse uten å påvirke føreren.
Det er bare å glede seg til sommersesongen, da bilen blir utstyrt med dekk med innvendig støyisolasjon.
Jeg er ikke tilhenger av sort pianolakk, da det fører til en rekke fingeravtrykk og synlig støv.
Artig effekt, ettersom glasstaket kan dimmes i ni soner.

 

Artikkelen fortsetter under annonsen