Opel Grandland – En større og mer imponerende utgave

Opel har vært flinke til å utvikle nye modeller og oppgraderinger de siste årene, og nå er det Opel Grandland som står for tur. Den velkjente modellen har fått en oppgradering, nå er 2. generasjon på plass.

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dermed ser en helt ny og større Grandland dagens lys takket være den nye modulære STLA Medium-plattformen. SUV-en har vokst med 17 cm i lengden, noe som tilsvarer nesten en hel bilklasse. Dermed er Grandland blant de største modellene i C-SUV-segmentet. Opel har også valgt å tilby et høyt utstyrsnivå allerede på innstegsmodellen Opel Grandland Edition, og ved å studere prislisten, ser vi at prisforskjellen til toppmodellen GS kun er 20 000 kr. Denne prisdifferansen får du sannsynligvis tilbake ved innbytte. GS-modellen koster fra 469 900 kr. For denne prisen får du opptil 524 km rekkevidde, 550 liter bagasjeplass, 1200 kg hengervekt, Opels klasseledende seter og utstyr som Intelli-LED HD, Matrix hovedlys og utvidet infotainment med 16-tommers skjerm.

 

Dedikert byggeteknikk
Det er viktig å skille mellom forskjellige plattformer, siden enkelte biler bygges på plattformer som også brukes til modeller med forbrenningsmotor. Ofte er de lette i fronten, ettersom en tung forbrenningsmotor byttes ut med en lett elektromotor. Opel Grandland bygges derimot på den STLA Medium-plattformen, som er spesialdesignet for elbiler. Denne plattformen gir flere fordeler, som maksimal plassutnyttelse i forhold til bilens lengde, riktig tyngdepunkt og enklere muligheter for å skape de moderne kjøreegenskapene kundene ønsker.

 

Designet og produsert i Tyskland
Utvendig ser vi flere endringer, som den helt nye opplyste Blitz-logoen i sentrum, sammen med et lysende «OPEL» på bakluka, som tar Opel-designet et steg videre. Den lange LED-stripen som ender i to mindre LED-lys ved hovedlyktene gir en lett gjenkjennelig front. Første generasjon av Opel Grandland har vært i produksjon siden 2017, og i år har vi premiere på 2. generasjon, med en rekke forbedringer. Bilen er designet og utviklet i Rüsselsheim og bygges i Eisenach, noe som betyr at Opel er tilbake til røttene, både med hensyn til design og produksjon i Tyskland.

 

Smart betjening
Når du setter deg bak rattet, vil du merke et lekkert interiør der den vanlige sorte pianolakken, som finnes i mange modeller, er byttet ut. Den har ofte en negativ effekt på stemningen, spesielt når man stopper ved hurtigmatkjeder, da fingeravtrykk setter seg på de speilblanke overflatene. Nå slipper man dette. Betjeningen er enkel og oversiktlig, med girvelger og kjøreprogram lett tilgjengelig på midtkonsollen, samt et multifunksjonsratt med knapper som gir god tilbakemelding. Klimaanlegget er lett å betjene, og bilen kan betjenes uten å ta øynene av veien. Vårt Head-up display er også meget oversiktlig, og navigasjonen vises på en måte som er enkel å følge med på. Den førerorienterte 16-tommers skjermen og den lille skjermen over rattet kan tilpasses etter ønsket informasjon, som gir fleksibilitet.

 

Høyreist SUV
Vi merket den høye sittestillingen når vi var ute på veien. Man får meget god oversikt, og følelsen av å kjøre en høyreist SUV er merkbar. Bilen føles godt støydempet og ligger stabilt på veien, med de riktige bevegelsene som gjør at turen på motorveien føles behagelig. Høyre bein ligger og hviler behagelig mot en avrundet midkonsoll. Slike detaljer blir ofte umerkelige på en kort kjøretur, men etter mange timer i bilen er det slike små ting som gjør forskjellen. Vi kjørte også på veier med teleløsning langt utenfor sentrum, og igjen var det bilens bevegelser som føltes riktig, også på dette underlaget. Vår Opel Grandland-utgave føltes på en måte annerledes enn mange av konkurrentene, ingen dramatisk forandring, men understellet var spesielt. Det var først når jeg leste de tekniske dataene at det ble klart at alle nye Grandland-modeller er utstyrt med støtdempere som har frekvensselektiv demping (FSD) med en sekundær hydraulisk krets i demperkammeret. Avhengig av situasjonen, veiforhold og kjørestil, gjør dette at du kan kombinere komfort på ujevnt underlag med komfort på motorveien. Et nytt og velfungerende system.

 

Herlig sete
Opel har som mål å være klasseledende på seter og lys. Bilens Intelli-Seat AGR-seter har blitt utviklet over flere år i samarbeid med den tyske ryggforeningen (AGR). Målet er at du skal kunne kjøre lange mil uten å bli sliten, men setene er også komfortable på kortere turer, med uttrekkbar lårstøtte og justerbar sidestøtte, samt ventilasjon og massasje for føreren. Ved nærmere inspeksjon av setet ser man en liten fordypning i bakkant. Her sitter du på setemusklene, ikke på skjelettet, og dette reduserer trykket på halebeinet. På den måten forplanter ikke bilens bevegelser seg til ryggsøylen, noe som gir ekstra komfort, særlig på langtur. Det er gode seter, Matrix-lys, og ikke minst et velfungerende understell som løfter helhetsinntrykket på 2. generasjon Grandland.

 

Konklusjon
2.generasjon Opel Grandland er større enn forgjengeren, og den er bygget på en moderne, dedikert elbilplattform, noe som gir god innvendig plass. Setene er utmerkede, og det nye og velfungerende understellet gir deg både moderne kjøreegenskaper og komfort. I tillegg er bilen utstyrt med enkel og fornuftig betjening, som gjør kjøreturen enda mer behagelig.

 

Fakta Opel Grandland

  • Motor: Elektrisk
  • Slagvolum: 0-liter
  • Effekt: 213 hk
  • Moment: 245 Nm
  • Gir: Automat
  • 0-100 km/t: 9,0 sekunder
  • Toppfart: 170 km/t
  • Elektrisk rekkevidde: 524 km WLTP
  • Forbruk blandet: 1,69 kWt/mil
  • Co2 utslipp: 0 g/km
  • Egenvekt: 2.132 kg
  • Tilhengervekt: 1.200 kg
  • Lengde: 4,65 m
  • Bredde: 1,93 m
  • Høyde: 1,66 m
  • Akselavstand: 2,79 m
  • Utstyrsnivå: GS
  • Bagasjeroms volum: 550 – 1.641 liter
  • Pris fra: Kr 449,900. –
  • Pris prøvekjørt: 538.693.-

 

 

SUV-en Opel Grandland har vokst med 17 cm i lengden til 4,65 meter, noe som gir bedre plass.
2. generasjon kommer med oppgradert front og en rekke andre nyheter.
God plass i baksetet, hverken takhøyde eller beinplass er et problem.
Vår GS-modell hadde panoramasoltak med elektrisk rullegardin og elektrisk åpning via Komfortpakke i GS-utgaven.
Ryggen på førersetet er designet slik at baksetepassasjerer får ekstra god plass.
En høy sittepute gir bedre støtte til låret, også for de som er høyere enn gjennomsnittet.
Flatt gulv som kan fjernes, og god plass under det.
Vi er ikke opptatt av liter, men av praktisk utnyttelse av bagasjerommet. Nesten flatt gulv når baksetet er felt ned er akkurat hva man ser etter.
I bakkant av setet finner vi en fordypning for halebeinet, slik at bilens bevegelser ikke forplanter seg til ryggsøylen. Overkroppens vekt hviler i stedet på setemusklene. Setene er utviklet i samarbeid med den tyske ryggforeningen.
Intelli-Seat, AGR-seter («Bird»/PVC, sort og grått stoffinteriør) (CDFT) følger med på utstyrsnivå GS.
Den behagelige kanten som beinet hviler imot, er en viktig detalj som lett kan overses under prøve kjøring.
Trådløs ladeplass er godt skjult under lokket.
Artikkelen fortsetter under annonsen