Škoda Elroq – Romslig pris-presser

Škoda lanserer en prisgunstig og kortere utgave av bestselgeren Enyaq. Škoda Elroq sikter mot et bredt marked med en startpris på under 300 000 kroner.

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er lett å bli forvirret av de nesten identiske navnene, men Škoda Elroq har faktisk like god innvendig plass for passasjerer som storebror Enyaq. Den er riktignok 16,1 centimeter kortere enn Škoda Enyaq SUV, men har samme akselavstand. Det er dermed bagasjeplassen som er ofret for å kunne tilby en rimeligere utgave. Ved å gjøre bilen litt kortere blir Škoda Elroq mer smidig i bytrafikk og enklere å parkere i trange parkeringshus og nye boligkomplekser.

 

Første modell ut
Et helt nytt designspråk ser også dagens lys. Škoda Elroq blir den første modellen med dette nye designet. Strategien innebærer at en facelift på eksisterende modeller vil rulles ut senere. Designspråket, kalt Modern Solid, kjennetegnes ved en oppdatert grill – Tech-Deck Face – samt en ny Škoda-signatur på panseret og uttrykksfulle Matrix-hovedlykter med fire øyne. Det er lagt vekt på rene linjer og et robust uttrykk, noe som vil prege fremtidige Škoda-modeller.

 

Tre ulike batteripakker
Fleksible valgmuligheter er viktig. Vår erfaring er at kunder som bytter ut sin elbil med en ny, har et langt mer avslappet forhold til rekkevidde enn førstegangskjøpere av elbil. De vet at hurtiglading fungerer problemfritt, og siden batteriet er bilens dyreste komponent, tilbyr Škoda tre ulike batterialternativer i Elroq.

 

Kundene kan dermed velge modell og pris etter behov:
Elroq 50: 55 kWh batteri (52 kWh netto), rekkevidde inntil 374 km (WLTP), ladehastighet opptil 145 kW.
Elroq 60: 63 kWh batteri (59 kWh netto), rekkevidde over 400 km (WLTP), ladehastighet opptil 165 kW.
Elroq 85x: 82 kWh batteri (77 kWh netto), firehjulstrekk takket være en ekstra motor på frontakselen, rekkevidde inntil 560 km (WLTP), ladehastighet opptil 175 kW.
Elroq 85x lanseres først sommeren 2025, og prisen var ikke kjent i skrivende stund.

 

Smart valg
For undertegnede er Elroq 50 det klare førstevalget, til tross for at tre batterialternativer er tilgjengelige. Med en lengde på 4,48 meter og et romslig bagasjerom til en pris på 299 900 kroner inkludert frakt og levering, er Elroq 50 rett og slett et godt kjøp. Alle utgaver har samme lengde og bagasjeromskapasitet, men skiller seg i batteristørrelse og motorytelse.

Innstegsmodellen leveres med en 170 hk motor og viktig standardutstyr som oppvarmet frontrute og varme i baksetene. Som vanlig tilbyr Škoda rimelige tilleggspakker, og for bare 10 100 kroner ekstra kan man få hengerfeste – noe som gjør Elroq til en komplett familie-SUV.

 

Velkjent kjøreopplevelse
Vi testet naturligvis toppmodellen Škoda Elroq 85, men denne gangen var det faktisk Elroq 50 og 60 som imponerte mest. Kjøreegenskapene er velkjente – vi har kjørt Enyaq tidligere, og de samme gode egenskapene går igjen i Elroq.
Bilen er bygget på den samme MEB-plattformen og har bakhjulsdrift, noe som eliminerer rattetrekk ved akselerasjon ut av krappe svinger. Understellet er godt tilpasset bilen – balansert nok til å håndtere svingete veier, men likevel komfortabelt på motorvei. Felgstørrelser varierer fra 19 til 21 tommer, noe som gir mulighet for å velge en mer sporty kjøreopplevelse ved å redusere dekkprofilen på 21 Tomms felg.

 

Enkel betjening
Den gode kjøreopplevelsen forsterkes av brukervennlig betjening. En 5-tommers digital cockpit er plassert i synsfeltet og styres via intuitive knapper på rattet. I tillegg har bilen et 13-tommers infotainmentsystem, som denne gangen faktisk er innenfor rekkevidde fra førersetet. Head-up display er tilgjengelig som tilvalg.

Flere fysiske knapper er plassert over midtkonsollen, inkludert en egen knapp for rask deaktivering av den ofte irriterende filassistenten. Dette bidrar til økt trafikksikkerhet, da føreren kan holde blikket på veien mens betjeningen skjer intuitivt. Bilen er også utstyrt med oppgraderte og mer avanserte assistansesystemer.

 

Konklusjon
Elroq 50 er vårt førstevalg – en romslig familie-SUV med 470/1 422 liter bagasjerom og inntil 374 km (WLTP) rekkevidde til under 300 000 kroner. En stor bil fra et etablert bilkonsern til en pris man vanligvis forbinder med de minste bilene, er oppsiktsvekkende. I tillegg er den like god å kjøre som bestselgeren Enyaq.

 

Fakta Škoda Elroq 85

  • Motor: Elektrisk
  • Slagvolum: 0-liter
  • Effekt: 286 hk
  • Moment: 545 Nm
  • Gir: Automat
  • 0-100 km/t: 6,6 sekunder
  • Toppfart: 180 km/t
  • Elektrisk rekkevidde: 573 km WLTP
  • Forbruk blandet: 1,55 kWt/mil
  • Co2 utslipp: 0 g/km
  • Egenvekt: 2.082 kg
  • Tilhengervekt: 1000 kg
  • Lengde: 4,48 m
  • Bredde: 1,88 m
  • Høyde: 1,62 m
  • Akselavstand: 2,76 m
  • Utstyrsnivå: Loft
  • Bagasjeroms volum: 470 – 1.422 liter
  • Pris fra: Kr 299,900. –
  • Pris prøvekjørt: 490.493.-

 

Elroq er 16,1 centimeter kortere enn Škoda Enyaq SUV, men har samme akselavstand og like god innvendig plass.
Škoda Elroq blir den første bilen med et helt nytt designspråk. Škoda-signaturen på panseret er ny, og bilen har uttrykksfulle Matrix-hovedlykter med fire «øyne».
Det er god benplass i førersetet, og testen «bak meg selv» viser at det også er romslig i baksetet. Jeg liker også at setene er myke og har god, gammeldags fjæring som absorberer ujevnheter i veibanen.
Under panseret finner vi ingen Frunk, men derimot et tettpakket motorrom, noe som indikerer at man har prioritert god innvendig plass i stedet.
Man forventer ikke et bagasjerom på hele 470/1 422 liter i denne prisklassen.
Knapper til viktige funksjoner og en girvelger med riktig girmønster trekker opp. Men hvorfor har man ikke inkludert «P» (Park) på girvelgeren?
Baksetepassasjerene kan styre temperaturen selv.
Jeg har lenge savnet seter med god fjæring i nesten alle biler, men i vår Elroq er de på plass.
Ingen Škoda uten en paraply i døren – Simply Clever-løsningene er selvfølgelig med.
Legg merke til den gode sidestøtten i førersetet.
Det er ingen problemer med bakseteplassen, selv om førersetet er justert langt tilbake.
Jeg har kritisert berøringsskjermer som er vanskelig å nå i årevis – men denne var et unntak.

 

Artikkelen fortsetter under annonsen