Polestar 3 – Stor og sportslig SUV

Polestar 3 skiller seg ut i et tett SUV-marked ved å satse på en sportslig kjøreopplevelse. Denne strategien gjenspeiles ikke bare i bilens design, men også i hvordan den er bygget opp teknisk.

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Med Performance-pakken leverer Polestar 3 hele 517 hestekrefter og 910 Nm dreiemoment. Vi testet denne gangen en mer prisgunstig utgave: Long Range Dual Motor med 489 hestekrefter, utstyrt med Pilot-, Plus- og Pro-pakker – et mer fornuftig valg som likevel gir en imponerende kjøreopplevelse.

 

Førsteinntrykk
Foran legger vi merke til kraftige Brembo-bremsekalipere, som er standard på alle Polestar 3. De ventilerte skivene og firestemplede kaliperne er kanskje ikke det første man legger merke til, men understreker bilens sportslige hensikt.

Bilens utvendige design følger samme filosofi. Vingen foran er ikke til pynt – den styrer luftstrømmen over panseret og gir økt marktrykk. Tilsvarende finner vi en vinge bak som reduserer turbulens og øker stabiliteten.

Polestar har dermed klart å kombinere sportslige kjøreegenskaper med SUV-egenskaper som høy bakkeklaring og hengervekt på hele 2.200 kilo – perfekt for både aktiv kjøring og tunge båthengere.

 

Aktiv luftfjæring
På motorveien flyter bilen komfortabelt over underlaget. Ujevnheter dempes effektivt av den aktive luftfjæringen i mykeste innstilling. Til langkjøring foretrekker vi den mest komfortable modusen, men luftfjæringen gir også mulighet for en strammere oppsett ved aktiv kjøring på svingete veier.

Polestar 3 er utstyrt med et avansert to-kammers luftfjæringssystem, identisk med det som brukes i Volvo EX90. Høyden justeres automatisk basert på signaler fra sensorer, mens passive BWI-dempere gir en jevn og komfortabel opplevelse.

Med nesten 3 meters akselavstand og lavt tyngdepunkt oppleves bilen som svært stabil – også i høy fart og gjennom svinger. Den typiske «SUV-følelsen» med mye sidebevegelse er kraftig redusert, mye takket være sensorstyrt fjæring som justerer seg 500 ganger i sekundet.

En ulempe er fraværet av spaker bak rattet for å justere regenerering. Her er det minimalistisk design som gjelder, med det meste styrt via berøringsskjerm eller stemmestyring. Et trykk på e-pedal gir ønsket regenerering i nedoverbakker. Litt uvant i starten, men enkelt å lære – med totrinns justering.

 

Støysvak og teknisk avansert
Polestar 3 produseres – som Volvo EX90 – på en oppdatert SPA-plattform, spesialtilpasset elbiler og med fokus på Premium kvalitet. Selv i høy hastighet er det svært lite støy fra veibane og dekk.

Kjøreegenskapene er dynamiske, men komforten kompromitteres ikke. Det er kanskje derfor Polestar 3 allerede har fått priser som “Beste el-SUV” av Top Gear og “Årets luksusbil” av australske Chasing Cars.

Bilen fikk nylig fem stjerner i Euro NCAPs sikkerhetstest, med rekordhøye resultater for barnesikkerhet i SUV-klassen.

Takket være SPA-plattformen er det plass til et batteri på hele 111 kWt. Med bakhjulsdrift og Single Motor er rekkevidden oppgitt til hele 706 km. Vår testmodell – Long Range Dual Motor med firehjulstrekk – er oppgitt til 636 km. Og dette er ikke bare teori: Polestar 3 vant vinterens El Prix 2025 (verdens største elbiltest), med hele 531 faktiske kilometer og bare 5 % avvik fra den offisielle WLTP-rekkevidden.

 

Leasing og tilgjengelighet
Leasing har blitt stadig mer populært, og for Polestar 3 skjer hele 60 % av salget via leasing kampanjer. Frem til 30.06.2025 tilbys Long Range Dual Motor til kr 6.990 per måned – uten innskudd og med 3 års service inkludert.

Vi lånte testbilen fra Bilbutikk 1, som har demobiler tilgjengelig for prøvekjøring lokalt. Alle autoriserte Volvo-verksteder tilbyr også service for Polestar.

 

Konklusjon
Polestar har lykkes med å lage en luksuriøs, stor SUV som skiller seg ut. Bilen kombinerer sportslig kjøreopplevelse med SUV-egenskaper som 25 cm bakkeklaring og 2,2 tonn hengervekt – perfekt både for hytteveien og motorveien.

 

Fakta Polestar 3 

  • Motor: Elektrisk
  • Slagvolum: 0-liter
  • Effekt: 489 hk
  • Moment: 840 Nm
  • Gir: Automat
  • 0-100 km/t: 5,0 sekunder
  • Toppfart: 210 km/t
  • Elektrisk rekkevidde: 636 km WLTP
  • Forbruk blandet: 1,96–2,18 kWh /mil
  • Co2 utslipp: 0 g/km
  • Egenvekt: 2.579 kg
  • Tilhengervekt: 2.200 kg
  • Lengde: 4,90 m
  • Bredde: 1,96 m
  • Høyde: 1,61 m
  • Akselavstand: 2,98 m
  • Utstyrsnivå: Space
  • Bagasjeroms volum: 597 liter
  • Pris fra: Kr 719,900. –
  • Pris prøvekjørt: 1.062.400.-

 

Den minimalistiske interiørdesignen gjenspeiles også i bilens multifunksjonsratt. Jeg savner likevel de tradisjonelle knappene med tydelig merking av funksjoner.
Vi begynner som vanlig med ringtesten – lyden avslører myke, lyddempende materialer, også helt nederst i dørene, hvor andre premium-merker gjerne sparer penger ved å bruke hardplast.
Med nesten tre meters akselavstand er det vanskelig for baksetepassasjerene å klage på beinplassen – og takhøyden er også god.
Herlig med en bil med lyst interiør for en forandring. Det finnes tre interiøralternativer, alle i kunstskinn, og setene har både kjøling og massasje.
Panoramasoltaket gir ekstra lys inn i bilen, men kan enkelt lukkes om man ønsker det.
Sort pianolakk tiltrekker seg fingeravtrykk umiddelbart og trekker ned helhetsinntrykket, som ellers plasserer bilen i øverste del av Premium-segmentet.
Den uttrekkbare sitteputen og massasjefunksjonen merkes godt, men etter noen mil på veien setter man mest pris på korrekt sittestilling i seter med god sidestøtte – som hindrer at man sklir frem og tilbake i svingete partier under aktiv kjøring.
Med en effekt på 1610 watt, 25 høyttalere, 3D Surround Sound og Dolby Atmos, leverer det spesialtilpassede lydanlegget fra Bowers & Wilkins en unik og omsluttende lytteopplevelse, med presis og kraftfull lydgjengivelse.
Romslig bagasjerom bak med hele 597 liter fra gulv til tak under et flatt gulv. Kombinert med frunken gir det rikelig med bagasjeplass.
Med en hengervekt på 2 200 kg er det fullt mulig å hekte på båthengeren eller hente noen paller ved. Med nesten 500 hestekrefter merker man svært lite til lasten bak.
Biler med dynamiske kjøreegenskaper bør være utstyrt med måler for G-krefter. Her kan man selv følge med på resultatene under akselerasjon og i svinger.
Artikkelen fortsetter under annonsen